صدور شناسنامه گوهرسنگ- امضای تفاهم نامه همکاری سازمان ایمیدرو و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری صدا و سیما و ایسنا و ایرنا، روز سه شنبه مورخ 1402/09/14 جلسه انعقاد تفاهم نامه صدور شناسنامه بین المللی گوهرسنگ میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و GS1 ایران در محل سازمان ایمیدرو برگزار گردید. در این جلسه حسام مقدم علی معاون طرح های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو، آماری از اقدامات لازم جهت توسعه صادرات صنعت گوهرسنگ ارائه دادند و اعلام نمودند یکی از مهم ترین اقداماتی که در این حوزه لازم به انجام می باشد، صدور شناسنامه استاندارد برای گوهرسنگ ها است که با همکاری مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران صورت می‌گیرد.


در ادامه سید ابومحمد هاشمی مجری طرح گوهرسنگ سازمان ایمیدرو نیز گفتند که براساس سند تدوین شده در صنعت گوهرسنگ ها صدور شناسنامه معتبر یکی از مولفه های مهم در سند مذکور است که باتوجه به تحقیقات صورت گرفته مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران تنها مرجع رسمی و استاندارد در این خصوص بوده است، سپس مهدی مظهری مدیرعامل مرکز توضیحاتی در مورد مشخصات وضعیت صنعت گوهرسنگ ها و مشخصات شناسنامه صادر شده توسط مرکز اعلام کردند و گفتند کشور سوئیس با 98 درصد از 1200 میلیارد دلار گردش مالی گوهرسنگ دنیا در صدر لیست صادرکنندگان گوهرسنگ قرار دارد و این موضوع درحالی است که این کشور هیچ معدن گوهرسنگی ندارد اما ایران باتوجه به معادن کثیر گوهرسنگ که به بیش از 5000 معدن ثبت شده می‌رسد، گردش مالی 400 میلیون دلاری داشته که تماما مربوط به مصرف داخلی است.
وی اضافه کرد با استفاده از شناسنامه گوهرسنگ این صنعت رشد کرده و در سطح جهانی برندسازی صورت می‌گیرد و گوهر سنگ ایران به عنوان یک برند ایرانی مطرح خواهد شد، همچنین باتوجه به دستورالعمل ثبت مالکیت معنوی (WIPO) اقلام تجاری صادره توسط وزارت صمت، فرآیند ثبت مالکیت معنوی براساس استانداردهای GS1 می باشد. این شناسنامه می تواند از مالکیت معنوی گوهرسنگ های ایران و تراشنده های آن در سطح جهانی محافظت نموده و ایجاد اشتغال بسیار خوبی در کشور نماید، همچنین این شناسنامه امکان ثبت اطلاعات به 17 زبان زنده دنیا را داشته و این موضوع موقعیت مناسبی برای صادرات این کالا در سطح جهانی است.


در انتها محمدرضا موثقی نیا نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس عامل سازمان ایمیدور ضمن تشکر از آقایان حسام مقدم علی، سید ابومحمد هاشمی و مهدی مظهری درخصوص اقدامات انجام شده اظهار داشتند امضای این تفاهم نامه می‌تواند گام موثری جهت رشد و توسعه صادرات گوهرسنگ ها ایجاد کند و امیدوارم با استفاده از این شناسنامه به این مهم دست یابیم. در آخر تفاهم نامه همکاری با حضور محمدرضا موثقی‌نیا و مهدی مظهری میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران امضا و مبادله شد.