صدور شناسنامه برای فرش ایرانی آغاز شد

 صدور شناسنامه برای فرش ایرانی آغاز شد: با امضای تفاهم نامه ای میان مرکز ملی فرش ایران و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، صدور شناسنامه برای فرش دستباف ایران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما با امضای این تفاهم نامه از اواخر خرداد ماه امسال کلیه فرشهای تولیدی کشور به تدریج شناسنامه دار می شوند و ارائه این شناسنامه در کلیه مراحل خرید و فروش و صادرات به همراه فرش الزامی خواهد بود.

در این شناسنامه که به دو زبان فارسی و انگلیسی صادر می‌شود، اطلاعاتی چون رنگ، بافت، نقشه، نوع الیاف، سال تولید، محل تولید و همچنین تضمین مرغوبیت درج و در پشت هر فرش الصاق می‌شود. این شناسنامه حاوی یک کد 16 رقمی ملی کالا – ایران کد- است که این اطلاعات را در خود جای می دهد.
این شناسنامه می تواند تاثیر قابل توجهی در ارائه اطلاعات از فرشهای تولیدی کشور داشته و جلوی سوء استفاده و تقلب احتمالی در تولید و به ویژه صادرات فرش را بگیرد.
دکتر مرتضی فرجی رئیس مرکز ملی فرش ایران دیروز پس از امضای تفاهم نامه با  مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در این باره گفت: اولین ضرورت، ارائه اطلاعات به مشتری است لذا بارها شاهد بودیم فرشهای تولیدی کشور به ویژه فرشهایی که صادر می شد، از اطلاعات لازم برخوردار نبود و مثلا نوع رنگ یا بافت آن با آنچه واقعا بود، مغایر بود که این امر نام فرش ایرانی را در دنیا خدشه دار می کرد. همچنین کپی غیر قانونی از فرش ایران توسط برخی کشورها صورت می گرفت.
وی افزود: بیشتر این آسیبها از آنجا ناشی می شد که روند تولید و بافت فرش از شفافیت لازم برخوردار نبود، به طوریکه تشخیص اینکه یک فرش چه مراحلی را طی کرده تا تکمیل شده و از چه مواد و با چه شکلی و چه نقشه ای در آن استفاده شده،‌ امکان نداشت.
وی اظهار داشت: در واقع کنترلی بر اطلاعات و نحوه تولید فرش دستباف وجود نداشت و این امر باعث آسیبهای زیادی به اعتبار فرش ایرانی در دنیا می شد.
فرجی تصریح کرد: اما از این پس هر فرش ایرانی یک فقره کد ملی کالا- ایران کد-   16 رقمی دریافت می کندکه بخش اول آن که از7 رقم تشکیل شده، مربوط به اطلاعات ماهیتی کالاست. قسمت دوم آن که از 5 رقم تشکیل شده،کد عضویت شرکت تولید کننده در سامانه الکترونیک ملی و قسمت سوم آن که از 4 رقم تشکیل می‌شود، حاوی اطلاعات شرکتی فرش ایرانی است.
وی افزود: همچنین یک نمایشگاه دائمی مجازی به آدرس www.irancode.ir   (پرتال اطلاع رسانی ملی کالا) راه اندازی شده که تمام فرشهای تولیدی کشور با گروه بندی قابل مشاهده خواهد بود و به هر عرضه کننده فرش نیز یک غرفه الکترونیک تعلق می گیرد. همچنین از این طریق می توان در صورت بروز تخلف در کیفیت فرش صادراتی، منشاء آن را در داخل کشور شناسایی و نسبت به اعاده خسارت اقدام کرد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به فرآیند اجرایی شدن این شناسنامه تصریح کرد: هم اکنون اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی در این زمینه فعال شده و از طریق نمایندگی‌های گسترده ای که در سراسر کشور دارد، کار صدور شناسنامه و الصاق آن به فرشهای تولیدی را آغاز کرده است. به زودی سایر تولید کنندگان بزرگ فرش دستباف نیز به این زنجیره ملحق می شوند و امید است تا زمان قید شده در مصوبه هیات وزیران، هیچ فرشی در کشور بدون شناسنامه فروخته و صادر نشود.
همچنین مهندس احمد غلامزاده، مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در این باره گفت: پس از کلید خوردن صدور ایران کد برای کالاها، اکنون کلیه تولیدکنندگان فرش دستباف کشور کد ملی کالا دریافت می کنند.
وی افزود: بر اساس آیین نامه ای که هیات وزیران در اواسط اردیبهشت ماه امسال ابلاغ کرد، حداکثر تا 5/1 سال آینده،کلیه جامعه تولیدکنندگان، صنعتگران و صادر کنندگان کشور باید کد ملی کالا دریافت کنند.
وی اظهار داشت: بر این اساس از ابتدای سال 1388 کلیه دستگاههای دولتی باید خریدهای بزرگ و متوسط خود را از کالاهای دارای ایران کد، انجام دهند. پس از این تاریخ کلیه عملیات ثبت سفارش، اعطای تسهیلات و مشوقهای صادراتی و تایید و تمدید کارت بازرگانی منوط به دریافت ایران کد خواهد بود.
وی تصریح کرد: فرش دستباف به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیر نفتی که ضمنا نیاز به شفافیت نیز دارد، در اولویت کار کدگذاری ملی قرار گرفته است.
وی افزود: شفافیت اقتصادی، حذف واسطه ها، بستر سازی برای مبارزه با معضل قاچاق، گسترش زیر ساخت تجارت الکترونیک،‌ایجاد رقابت سالم و حمایت از حقوق مصرف کننده از جمله مزایای نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا درکشور است.
غلامزاده اظهار داشت: ما برای سهولت اجرای کار، صدور شناسنامه فرش دستباف را به خود جامعه تولید فرش کشور، نظیر اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی که جامعه بزرگی از تولیدکنندگان فرش را درکشور زیر پوشش دارد،‌ سپرده ایم و از طریق مرکز ملی فرش و سایر دستگاههای نظارتی برآن نظارت خواهد شد.
وی گفت: تا کنون تولیدکنندگان فرش استقبال خوبی از دریافت شناسنامه داشته اند و با این روند احتمال اینکه در مهلت مقرر هیات وزیران کلیه فرشهای تولیدی کشور زیر پوشش ایران کد قرار گیرد، زیاد است.
وی این اقدام را گامی مهم در تثبیت و توسعه موقعیت وجلوگیری از بروز تخلف و حراست از نام نیک فرش دستباف ایران در دنیا و جلوگیری از کپی رایت غیر قانونی آن توسط برخی کشورها دانست.