صدورشناسنامه بین المللی فرش دستبافت بر اساس استانداردهای جهانی GS1

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خبرنگاران جوان، شرق،  فارس و  زنهار، عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف اظهار داشت: سال گذشته صادرات فرش دستباف به 60 میلیون دلار رسید. فرش ایران به دلیل اینکه تا کنون شناسنامه نداشت به صورت رسمی خرید و فروش و صادرات نمیشد و گاهی صادرات فرش ایران به نام تجاری ترکیه، پاکستان، هند و سایر کشورها به بازار جهانی صادر می شد اما از شهریور ماه امسال برای فرش ایرانی شناسنامه تهیه شده است. با شناسنامه دار کردن فرش ایران، جایگاه اصلی فرش به عنوان یک هنر بومی و ملی ایران به دست می آید و محصول ایرانی از این پس به نام کشورهای خارجی صادر نمیشود و صدور شناسنامه با نشانGS1 در سطح جهانی شناخته خواهد شد یک کد اختصاصی خواهد داشت که در تمام نقطه دنیا قابل رهگیری می‌باشد.

    اضافه می‌گردد با امضای تفاهم نامه میان مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به عنوان تنها نماینده سازمان جهانی GS1 در ایران با مرکز ملی فرش ایران، امکان صدور شناسنامه بین‌المللی فرش دستباف را فراهم نموده‌اند. با استفاده از کد GTIN برای فرش دستباف امکان به اشتراک‌گذاری مشخصات فرش با اصالت در سراسر جهان فراهم شده و قابلیت تایید اصالت، تشخیص اصالت سند مالکیت فرش دستباف، تایید مالکیت فرش دستباف و امکان انتقال مالکیت را دارد و جلوگیری از تولید و فروش فرش های تقلبی را سبب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، طی یک سال گذشته عملیات طراحی و صدور شناسنامه با همت مدیرعامل مرکز و مدیران و کارشناسان ذیربط صورت پذیرفته و قانون مصوب سال 1380 مجلس شورای اسلامی در خصوص شناسنامه‌دار شدن فرش دستبافت اجرایی گردید.