شهادت امام على النقى الهادى (ع) تسليت باد

شهادت دهمين پيشوای شيعيان امام على النقى الهادى (ع)  تسليت باد

در عـزای تـو حضـرت بـاران
که گريبان آسمـان چاک است
نه فقط چشـم های ابـری ما
روضه خوانت تمام افـلاک است

كنيه امام على النقى الهادى (ع)  

امام على النقى الهادى (ع) دهمین نور هدایت آسمان امامت و ولایت  در سال 212 هجرى در مدينه به دنيا آمدند پدرش امام جواد (ع) و مادرش سمانه از كنيزان با تقوا بود.

امام هادى بعد از شهادت پدر بزرگوارشان امام جواد (ع) در سن هشت سالگی به امامت رسيد. مدت امامت ايشان 33 سال روايت شده و 41 سال نيز زندگی كردند. امام هادی (ع) در سال 254 مسموم شده و در شهر سامرا به شهادت رسيدند.

 

القاب على النقى الهادى (ع)  

على النقى الهادى (ع)  القاب زیادی داشتند كه ازمهم‌ترین آن‌ها ميتوان به نقی به معني پاک و هادی به معنی هدایت‌کننده اشاره كرد. القاب ديگر امام هادی عبارت‌اند از: نجیب، مرتضی، هادی، نقی، عالم، فقیه، امین، مؤمن، ناصح، مفتاح، طیب، متوکل و عسگری و علیم و طیب از نام‌های دیگر ايشان به‌شمار می‌روند.

سخنانی از امام هادی (ع)

  • حسد موجب نابودى ثواب حسنات مى گردد، تكبّر جذب كننده دشمنى مردم است، عُجب و خودبينى مانع تحصيل علم خواهد بود و در نتيجه شخص را در پَستى و نادانى نگه مى دارد، بخيل بودن بدترين اخلاق است و طَمَع داشتن خصلتى ناپسند و زشت است.
  • مردم‌ در دنيا با اموالشان‌ و در آخرت‌ با اعمالشان‌ هستند.
  • بخل‌ ناپسنده‌ترين‌ خلق‌ و خوى‌ است‌.
  • افسوس‌ كوتاهى‌ كارهاى‌ گذشته‌ را با تلاش‌ در آينده‌ جبران‌ كنيد.
  • علم و دانش بهترين يادبود براي انتقال به ديگران است.
  • اگر همه‌ مردم‌ مسيرى‌ را انتخاب‌ كنند و در آن‌ گام‌ نهند، من‌ به‌ راه‌ كسى‌ كه‌ تنها خدا را خالصانه‌ مى‌پرستد خواهم‌ رفت‌.