سوم اردیبهشت ماه روز ملی کارآفرینی گرامی باد

سوم اردیبهشت ماه روز ملی کارآفرینی مصادف با بزرگداشت شیخ بهایی گرامی باد.

 مفهوم و تاریخچه کارآفرینی

کارآفرینی واژه‌ای است که در دنیا قدمت زیادی دارد و قرن‌هاست که از آن استفاده می‌شود، اما در کشور ما این موضوع نسبتا قدمت کمتری دارد. به‌گونه‌ای که حدود 20 سال است که در ایران صحبت از کارآفرینی می‌شود و تقریباً 6-5 سال هست که وارد ادبیات روزمره مردم شده است.

کارآفرینی از واژه‌ای به نام  Enterprendre به معنای متعهد شدن که لغتی است فرانسوی مشتق شده که معادل under Take در زبان انگلیسی است که در سال 1848 توسط جان استوارت میل به کارآفرینی Entrepreneur در زبان انگلیسی ترجمه شد. یعنی کسی که خلق ارزش می‌کند. کارآفرینی ترجمه بسیار زیبا و اشتباه از همین کلمه Entrepreneur است. ‌به دلیل اینکه قرار بوده Entrepreneur کسی باشد که خلق ارزش‌افزوده جدید با استفاده از منابع موجود کند.

روز ملی کارافرینی مبارک

ویژگی‌های کارآفرینان موفق

  • شور و انگیزه
  • ریسک‌پذیری
  • خودباوری، کار سخت، و تعهد هدفمند
  • سازگاری و انعطاف‌پذیری دارند
  • درک کامل از محصول یا خدمات ارائه‌شده و بازار
  • مدیریت پول
  • قابلیت‌های ارتباطی
  • هنر مذاکره

نقش کارآفرینی در ایجاد اشتغال

نقش کارآفرینی در اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی مشاغل کوچک غالباً ستون فقرات اقتصاد نامیده می‌شوند. سیاست‌هایی که رشد اقتصادی مشاغل کوچک را تشویق می‌کند و نقش کارآفرینی در بازار را در نظر می‌گیرد ، برای اقتصاد عمومی سالم است. کارآفرینی به‌عنوان یک راهبرد برای توسعه کشورها، ایجاد اشتغال و رفاه، شناخت فرصت‌های مناسب و افزایش تولید به‌حساب می‌آید، چراکه نوآوری‌های آن تقاضاهایی برای محصولات و خدمات جدیدی که قبلاً وجود نداشتند به بار می‌آورد و درنتیجه عرضه محصولات جدید را افزایش خواهد داد و موجب افزایش اشتغال و بهبود وضعیت زندگی افراد جامعه خواهد شد.

همان‌طور که آمارها نیز نشان می‌دهند در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط سهم به‌سزایی در تولید ناخالص داخلی کشورها دارند به‌طوری‌که در ایالات‌متحده بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی و صادرات، توسط کسب‌وکارهای کوچک و متوسط صورت می‌گیرد. امروزه دولت‌ها و سازمان‌ها به کارآفرینی اهمیت بیشتری می‌دهند و راه شکوفایی اقتصادی را در گروی توسعه کارآفرینی می‌دانند.

ویژگی افراد کارافرین

اثرات اجتماعی و اقتصادی کارآفرینی

کارآفرینان در اجتماع، سبب پویایی و افزایش بهره‌وری شده و در سطح اجتماع ارزش کار را افزایش می‌دهند و روحیه سعی و تالش در بدنه جامعه را باال می‌برند. کارآفرینان سبب تشویق جامعه به کارهای خالق و کارآفرین می‌شوند و همین امر سبب رشد و بالندگی اجتماع می‌شود. زمانی که کارآفرینی به‌عنوان یک شیوه زندگی توسط اکثریت افراد یک جامعه پذیرفته شود، آن جامعه بسیار سریع توسعه می‌یابد. در زیر به برخی از اثرات اجتماعی و اقتصادی کارآفرینی اشاره می‌گردد:

1-اشتغال‌زایی

کارآفرینان پس از ایجاد یک شغل جدید، دست‌کم به یک یا چند نفر نیاز دارند تا کارهای خود را سامان بخشند.

2-بهبود کیفیت زندگی، بهره‌برداری از منابع و فعال شدن آن‌ها برای بهره‌وری ملی

کارآفرینان پیوسته در حال ابداع و توسعه کالا و خدمات مورد رضایت و نیاز مردم هستند. ازاین‌رو با ابداع محصولات جدید و خدمات موردنیاز و با استفاده بهینه از منابع مالی مردم در سرمایه‌گذاری‌ها، ضمن بهبود کیفیت، راه را برای ارتقای بهره‌وری ملی هموار می‌کنند.

3-رفع خلل، شکاف‌ها و تنگناهای بازار و اجتماع

کارآفرینان قادر به بهره‌گیری از نیروی خالق، ریسک‌پذیر و تحمل ابهام بوده و می‌توانند با زیرکی و ظرافت و به‌سرعت هرچه‌تمام‌تر تهدیدات و تنگناهای محیطی را تبدیل به فرصت کرده و در شرایط سخت نظیر تورم، کمبود ارز، جنگ و… فرصت‌های جدیدی را کشف و مورد بهره‌برداری قرار دهند.

4-تعادل در اقتصاد پویا و ترغیب و تشویق در سرمایه‌گذاری همراه با سود اجتماعی.

5-تحریک و تشویق حسن رقابت

6-ایجاد ثروت و توزیع درآمد

7-کاهش بوروکراسی اداری

8-تحول و تجدید حیات ملی و محلی

9-نوآوری و تسهیل ایجاد تغییر

10-یکپارچگی و ارتباط بازارها

 

نقش مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات در حمایت از کارآفرینان

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات (GS1 ایران) با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی کشور در زمینه کالا و خدمات (تنها بانک اطلاعاتی خدمات در کشور) می‌توانند به معرفی صاحبان کسب‌وکار و محصولاتشان به بازارهای داخلی و خارجی  و تسهیل فرایندها و مبادلات تجاری کمک شایانی نماید.

با ما تماس بگیرید:

88937525