سامانه الکترونیکی خرید کالای نفتی با ایران‌کد اسفند ماه راه اندازی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ازراه‌اندازی اولین سامانه الکترونیکی خرید کالاهای نفتی با استفاده از کد ملی کالا- ایران‌کد – تا پایان اسفندماه امسال خبر داد.

احمد قلعه بانی در گفتگو با خبرنگارما افزود: یکی از ویژگی‌های این سامانه الکترونیکی خرید تمامی کالا و تجهیزات بر اساس کد ملی کالا است؛ بر این اساس هم اکنون ثبت نام برخی از کالاهای ساخت داخل برای دریافت کد ملی و ورود به فهرست رسمی وزارت نفت آغاز شده است.
وی بااشاره به اینکه با راه اندازی این سامانه تمامی کالا و تجهیزات مورد استفاده در صنایع نفت و گاز دارای کد شناسایی ملی می‌شوند، تصریح کرد: خرید متمرکز و شفاف سازی قیمتها از دیگر مزیتهای راه اندازی این سامانه در سطح صنعت نفت خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه با راه اندازی این پروژه امکان ردیابی محل خرید و فروش کالا و منابع تامین اعتبارات آن فراهم می‌شود، اظهار داشت: سیستم کدینگ کالای ایران‌کد سامانه جامعی است که به راحتی برخی از اطلاعات را در اختیار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کالا و تجهیزات نفتی قرار می‌دهد.
قلعه بانی بااشاره به اینکه دسترسی به موقع به اطلاعات اولیه سفارش، خرید و تولید کالا و تجهیزات از دیگر مزیتهای این طرح به شمار می‌رود، اظهارداشت: کاهش هزینه تولید، افزایش استانداردهای کالاهای ساخت داخل، حمایت از سازندگان داخلی، مقابله با شرایط تحریم، تمرکز زدایی و خودکفایی از واردات برخی تجهیزات از دیگر ویژگیهای اجرای این طرح در سطح صنعت نفت است.
بر اساس برنامه زمان بندی تعریف شده، پیش بینی می‌شود این سامانه تا اسفند ماه امسال برای عرضه بیش از 300 هزار کالا و تجهیزات مصرفی طرحهای مختلف نفت و گاز کشور به صورت الکترونیکی در مدار بهره برداری قرار گیرد.
همچنین به موازات آماده سازی سامانه الکترونیکی کالا در سطح وزارت نفت، دستورالعمل دیگری مراحل پایانی تدوین را پشت سر می‌گذارد که به زودی توسط وزیر نفت به تمامی شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت ابلاغ خواهد شد.
 با ابلاغ این دستورالعمل جدید توسط مسعود میرکاظمی وزیر نفت و راه اندازی سامانه جامع خرید، ورود تمامی کالا و تجهیزات بدون کد شناسایی به طرحهای مختلف نفت و گاز ممنوع خواهد شد.
از سوی دیگر،  برای اجرای این طرح در بودجه سالجاری بندی پیش بینی شده است که بر این اساس با هدف تسهیل خرید کالا از سامانه الکترونیکی، سازنده کالا و تجهیزات از طریق ترک تشریفات برای تامین کالای مورد نیاز انتخاب شود.
همچنین قرار است برای کاهش هزینه‌ها خرید آن دسته از کالا و تجهیزاتی که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود ندارد، به صورت متمرکز عمل شود.
در همین حال پیشتر سیدمسعود میرکاظمی وزیر نفت در تشریح برخی از جزئیات این سامانه الکترونیکی از کد ملی کالا-ایران‌کد- به عنوان زبان مشترک میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالاهای صنعت نفت یاد کرده و گفته بود: با اجرای این طرح تمامی خرید‌های مورد نیاز طرحهای نفت و گاز از طریق سامانه و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه اگر سازنده ای در این سامانه فروش دو بار قیمتی را بالاتر از بازار ارائه کند از پروسه سامانه فروش کالا حذف خواهد شد، بیان کرده بود: هزینه پایین، کیفیت بالا و زمان تحویل مشخص به عنوان ویژگی‌های کالاهای خریداری شده از سازندگان داخلی بوده که با اقدامات انجام گرفته ریسک مدیریتی استفاده از کالا و تجهیزات ساخت داخل در طرحهای نفتی هم کاهش می‌یابد.