سالروز هفتم تیر و آغاز قوه قضاییه گرامی باد

وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ

و هر کس به احکامی که خدا نازل کرده حکم نکند، ستمگر است.

براي قدردانی و ارزش نهادن به مقام والای قضا و قضاوت و همچنين تجلیل از مقام والاي آیةالله دكتر بهشتی اولین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ايران که در هفتم تیرماه سال 1360 براثر انفجار بمب در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت شهید رسيد، بنا به درخواست قوه قضائیه، مبنی بر نام‌گذاری اين روز به‌عنوان روز قوه قضائیه، این پیشنهاد در سال 1373 در شورای فرهنگی عمومی كشور مطرح و پذيرفته شد. آیةالله دكتر بهشتی همه تلاش خود را به کاربرد تا یک چتر امنِ حقوقی در كشور ایجاد کند. اين روز را به قضاتی که باشرافت، درراه عدالت و در جهت آرامش و امنیت وزندگی عادلانه مردم تلاش می‌کنند تبريك گفته و قدردان زحمات آن‌ها هستيم.

بایدها و نبایدها در قضاوت

قاضی می‌بایست از محل قضاوتِ خود اطلاعاتی كافي داشته باشد، همچنين محل رسیدگی به دعوی مي‌بايست در شهر و در دسترس همه باشد، همچنين باید عدالت را در جلسات دادگاه رعايت نمايد و پیش از صدورِ حکم تأمل و دقت بسيار داشته باشد.

آداب قضاوت

رعایت عدالت میان طرفین دعوا را رعايت نمايد، صداي خود را از صدای متهم بالاتر نبرد، عدم اظهار خستگی در محکمه، قبل از شنیدن سخنان طرفین دعوا قضاوت نکند، در حال خشم و خواب‌آلودگی و گرسنگی یا تشنگی قضاوت نكند، طرفدار یکی از طرفین دعوا نباشد، با يكي از طرفین دعوا آهسته صحبت نكند، متخاصم طرف راست را در سخن گفتن مقدم شمارد، سخنان خود را به گواهان تلقين نكند و…

قضاوت در اسلام از زبان پیامبر اکرم (ص):

  • اگر یکی از شما به کار قضاوت میان مسلمانان گرفتار شد، باید به هنگام خشم و غضب از قضاوت خودداری کند و میان صاحبان دعوی در نگاه و محل نشستن و اشاره کردن تفاوتی نگذارد.
  • خداوند یاور قاضی است تا موقعی که ستم نکند، وقتی ستم کرد خدا او را رها می­کند و شیطان همراه او می­شود.
  •  هر یک از قضات مسلمان دو فرشته موکل دارد که وی را مادام که جز حق نخواهد بر آن استوار کند و اگر غیر حق اراده کند و به‌عمد منحرف شود فرشتگان از او بری شوند و کار وی را به خودش واگذارند