رونمایی از سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا در کشور، افزایش شفافیت در توزیع کالاها، (حمل و نقل لجستیک) GS1 ایران

رونمایی از سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا در کشور، افزایش شفافیت در توزیع کالاها، (حمل و نقل لجستیک) GS1 ایران

 

رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران با اعلام مزیت‌های سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا در کشور، ایجاد شفافیت در پخش و رصد توزیع کالاها در جهت کنار گذاشتن شرکت‌های پخش بدون مجوز را مهم‌ترین نتیجه اجرای این سامانه بیان کرد.

بانک برتر، سهراب کارگر در همایش رونمایی از سامانه مدیریت توزیع کالا، اظهار کرد: از سال ۹۴ با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اجرای فاز اول طرح رصد کالا را آغاز کردیم. در فاز اول همکاری مربوط بود به صدور مجوزهای مجزا به‌صورت مکانیزه که توانستیم به شرکت‌های پخش مجوز بدهیم. در فاز دوم این پروژه، به رصد کامل در تمامی مبادی تولیدکننده، توزیع‌کننده و واردکننده پرداخته شد.برای خواندن ادامه مطلب اینجا را کلیک نمایید.

 

 

حمل‌ونقل و لجستیک در زنجیره‌های تأمین جهانی

زنجیره تأمین در جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم یکی از پیچیده‌ترین چرخه‌های موجود است که کالایی را از نقطه مبدأ به مصرف‌کننده و مقصد می‌رساند. سازوکار ، نظام و چرخه‌ای که به‌عنوان‌مثال داروی تولیدشده در آزمایشگاه یک شرکت داروسازی در یک کلان‌شهر را به دوردست‌ترین روستای آفریقا می‌رساند. ساختاری چندلایه که نه‌فقط در یک کشور و منطقه جغرافیایی بلکه در چند قاره حرکت می‌کند و طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی و خدمات مرتبط با حمل‌ونقل و انبارداری و… را پیوند می‌دهد.

بی شک حمل‌ونقل و پشتیبانی از آن‌یکی از ارکان اصلی زنجیره تأمین است. چراکه حمل‌ونقل منظم ،پایدار و قابل رصد کردن باعث کاهش هزینه‌ها ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و … شده و مهم‌تر صحت و سلامت کالا در دست مشتری است. شما به‌عنوان تولیدکننده و صاحب یک برند قطعانمی خواهید 50 درصد کالاهای تولیدی شما به دلیل تخریب در مسیر مرجوع شده و در انبار شما اسقاط شود . این اتفاق به‌غیراز آن‌که هزینه‌های مالی شما و قیمت تمام‌شده شما را بالا می‌برد فاجعه دیگری را هم رقم می‌زند ،که از بین رفتن نشان تجاری یا برند شماست . شکل دیگر معیوب بودن حمل‌ونقل در زنجیره تأمین آن است که کالای شما در زمان مشخص که قراردادی بین شما و مصرف کننده است به مقصد نرسد. حمل و نقل و لجستیک در محقق شدن برنامه های پایدار و یاری رساندن به شرکت ها به منظور نیل به اهدافی همچون صرفه جویی در مصرف انرژی، حفظ نشان تجاری ، کاهش هزینه ها و… نقشی حیاتی بعهده دارد. پایداری حم لونقل در زنجیره تأمین به موضوعی مهم در کسب وکارها تبدیل شده است. به این خاطر است که دیگر تمرکز شرکت ها تنها بر عملیات تولید خودشان نیست و موفقیت بلندمدت این شرکت ها به طور فزاینده ای در گرو فعالیت ها و تصمیمات شرکت های بالادستی و پایین دستی است.

 

 

سامانه ای که مطابق بر استاندارد های جهانی توسعه نیافته است ! (سامانه غیر استاندارد مدیریت توزیع مویرگی کالا در کشور)

با توجه به اینکه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران نماینده رسمی GS1 جهانی است که این مرکز استاندارد‌های حوزه حمل و نقل را وضع می‌کند و بیش از بیست سال است که تمام این استانداردها توسط جی اس وان وضع می‌شوند و نمایندگی رسمی جی اس وان در ایران GS1 ایران است به همین دلیل امکان استفاده بومی از این استانداردها و تکنولوژی ها در کشور عزیزمان ایران، وجود دارد. اما متاسفانه سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا در کشور از استاندارد ها و راهکارهای جهانی برای شناسایی قلم تجاری کالا، مرسوله های لجستیکی مانند پالت ها، موقعیت های مکانی مانند انبارها، استفاده نکرده است و در این سامانه پایین ترین استانداردها و تکنولوژی ها و جامع نگریهای جهانی در آن لحاظ نشده است و به همین  دلیل واقعا کابردی نیست .

 

 در ذیل اشاره می کنیم به بخشی از استانداردها که رعایت آنها در این سامانه می توانست آن را به یک سامانه ی بسیار کاربردی برای همه‌ی طرفین زنجیره تامین در حوزه استاندارد سازی تبدیل نماید 

 

GS1 ایران 

به عنوان تنها نماینده جی اس وان جهانی در حوزه لجستیک و زنجیره تامین فعالیت می کند. جی اس وان یک سازمان غیر انتفاعی متشکل از 114 کشور است و فراگیر ترین استانداردهای مورد استفاده در سراسر جهان در این حوزه را دارا است.

 

استانداردهای GS1 در کجای زنجیره تأمین ایستاده است ؟

 

استانداردهای GS1 در گستره زنجیره تأمین، حمل ونقل، لجستیک و اصلی ترین مزیت یعنی قابلیت رصد و رهگیری کردن کالا در تمام مسیر حرکت تولید تا مصرف کننده را ایجاد م یکند . تیم های حم لونقل و لجستیک با استفاده از استانداردهای GS1 به عنوان مبنای عملیات و خدمات خود، می توانند اطلاعات را به صورت استاندارد و خودکار گردآوری کرده و در نتیجه زمان بیشتری را صرف تمرکز بر نحوه دریافت و استفاده از اطلاعات کنند.

اگر بخواهیم تمام مزایای واقعی استفاده از استانداردهای GS1 در زنجیره تأمین را بازگو کنیم ، می توانیم به بهبود کارایی، افزایش در معرض دید بودن جریان کالاها و محموله ها، کارایی بهینه و مدیریت موجودی، افزایش امنیت پخش، عملکردهای سریعتر، تسهیل داد و ستد با مشتریان و سایر نهادها از جمله نهادهای دولتی اشاره کنیم . با استفاده از استانداردهای کاربر-محور داوطلبانه GS1 ، شرکت ها در حوزه حمل ونقل و لجستیک می توانند موثرتر، اقتصادی تر، پایدارتر و رقابتی تر فعالیت کنند.

  1. مقدمه (چرا باید از برچسب‌های لجستیکی GS1 باید استفاده کرد؟)

فرآیندهای حمل‌ونقل و لجستیک اشاره به جابجایی و انبارش کالا مابین طرفین تجاری با استفاده از مدل‌های چندگانه حمل‌ونقلی و محل‌های قرارگیری انبارهای میانی دارد.

در محیط کسب‌وکار یا همان تجارت امروزی، داشتن یک زبان رایج و مشترک بین طرفین تجاری برای آن‌که بتوانند اطلاعات مربوطه به حمل‌ونقل یک کالا را بین یکدیگر به اشتراک‌گذارند بسیار ضروری است. برچسب لجستیکی GS1 یک راه‌حل استاندارد و یکپارچه برای شناسایی کالا و مرسوله‌ها و ارتباط بین طرفین تجاری ارائه می‌دهد.

قبل از آنکه درباره برچسب لجستیک صحبت شود خیلی مهم است که بدانیم به چه چیزی یک واحد لجستیکی گفته می‌شود. همان‌طور که در تصویر می‌بینید یک واحد لجستیکی شامل کالاهایی می‌شود که بر روی یک پالت، یک کارتن، بشکه و یا رول و … جابجا و یا انبار می‌شوند. برچسب لجستیکی GS1 یک استاندارد داوطلبانه برای برچسب‌گذاری واحدهای لجستیکی محسوب می‌شود که یک قابلیت مهم  برای شفاف‌سازی زنجیره تأمین و فراهم کردن اطلاعات واضح و مختصر در دو حالت قابل خوانده شدن توسط انسان و ماشین درباره یک واحد لجستیکی است.

  1. – مزایای استفاده از برچسب لجستیکی GS1:

 

  • اطلاعات دقیق و قابل‌اعتمادتر
  • کاهش زمان و خطاهای ناشی از جمع‌آوری اطلاعات دستی یا سنتی
  • کاهش هزینه اصلاح خطاها
  • کاملاً مطابق استانداردها و پیام‌های EANCOM و XML EDI
  • سرعت بیشتر و خطای کمتر
  • بهبود کنترل رویه‌ها
  • کاهش ارسال‌های اشتباه
  • انطباق سریع و دقیق‌تر بار تحویلی با فاکتور
  • کاهش خطاهای ارسال و یا دریافت محصول اشتباه
  • ردیابی در طول زنجیره لجستیک ( تحت لیسانس ISO)

 

ظرفیت تجاری در زنجیره تأمین شامل تمام شرکت‌های حمل‌ونقلی می‌توانند از استفاده یک استاندارد واحد سود ببرند. در ادامه برای درک بهتر سناریو از یک زنجیره تأمین و حمل‌ونقل و لجستیک ارائه می‌شود.

  1. – برچسب لجستیکی GS1:

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، برچسب لجستیکی GS1 یک استاندارد داوطلبانه است که اطلاعات صحیح و دقیق درباره واحدهای لجستیکی فراهم می‌آورد که قابل خوانده شدن هم توسط انسان و هم توسط ماشین‌ها هستند

  1.