روز جهانی کارگر گرامی باد

روز جهانی کارگر پرامی باد؛ اولین روز از ماه “می” هرسال در تقویم میلادی که در تقویم هجری شمسی معمولاً با روزهای 11 یا 12 اردیبهشت‌ماه مصادف می‌شود ، روز جهانی کار و کارگر نام دارد.

تاریخچه روز جهانی کارگر

در ماه می سال ۱۸۸۶،  ساعات کاری طبق برنامه و توافقات قرار بود از 10 ساعت به 8 ساعت کاهش یابد اما به دلیل عدم اجرا توافقات کارگران در آمریکا اقدام به تجمع کردند و در جریان اعتصاب و تجمع‌های کارگران آمریکایی در شهر شیکاگو، شماری از کارگران توسط پلیس کشته، عده‌ای مجروح و بعداً چهار تن نیز اعدام شدند. کارگران اعتصابی خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات روزانه کار از 10 ساعت به ۸ ساعت بودند.

روز جهانی کارگر

تاریخچه ایجاد تشکل‌های کارگری در ایران

در کشور ما گرایش به‌سوی تشکل‌های کارگری ، مربوط به سال‌های پیش از انقلاب مشروطیت است . در آن سال‌ها بحران اقتصادی شدید که فشار آن بیش از همه طبقه کارگر را متأثر می‌ساخت از یکسو و رفتار ناهنجار کارفرمایان از سویی دیگر ، سبب گردید این فکر در بین طبقه کارگر پیدا شود که برای حل مشکل ، چاره‌ای جز اقدام گروهی ندارند . لکن در اثر فشار و خفقان و ممنوعیت اجتماعات ، موفقیتی در این زمینه عاید کارگران زحمتکش نگردید . پس از انقلاب مشروطیت ، کارگران مبادرت به تشکیل اتحادیه‌هایی ازجمله اتحادیه کارگران چاپخانه‌های تهران و چند اتحادیه دیگر نمودند که بنا به دلایلی ازجمله نداشتن تجربه در این زمینه و اختلافات داخلی از بین رفتند و چندی بعد مجدداً اتحادیه کارگران چاپخانه‌های تهران و تعدادی اتحادیه دیگر ازجمله اتحادیه کارگران صنعت نفت تشکیل گردید که توانستند به پاره‌ای از خواست‌های خود من‌جمله تقلیل ساعات کار روزانه دست یابند ، اما با توجه به اهدافی که داشتند عموماً ناکام بودند . درواقع می‌توان گفت ، سندیکا گرایی از سال‌های بعد از شهریور 1320 آغازشده است.

 

مشکلات کارگران در ایران

 

امنیت شغلی، عدم توانایی در تأمین معیشت مشکلات کارگران، قراردادهای موقت و بی‌توجهی به قانون کار در هنگام عقد قرارداد، قراردادهای سفید امضاء مهم‌ترین مشکلات جامعه کارگری  را تشکیل می‌دهند.

کارگران

نقش کارگران در تحقق شعار سال  

نقش اصلي و كليدي كارگران در چرخه توليد و رونق اقتصادي كشورها آن‌قدر برجسته و ممتاز بوده و امروزه نيروي انساني نقش تعیین‌کننده‌ای در شكوفايي اقتصادي كشورها ايفا می‌کند و می‌توان گفت بدون حضور نيروهای ماهر و متخصص بهره‌برداری از منابع و ثروت‌های يك كشور تقریباً امکان‌پذیر نخواهد بود.

نقش مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در کمک به ایجاد اشتغال و حمایت از مشاغل

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران که وظیفه کدگذاری و شناسنامه‌دار نمودن محصولات (کالا و خدمات) را در ایران بر عهده دارد با شناسایی و معرفی خدمات موجود در کشور به بنگاه‌های اقتصادی از طریق سامانه کدینگ خدمات (تابه‌حال 4000 خدمت در این سامانه کدگذاری شده است) می‌تواند به ایجاد اشتغال و حمایت از مشاغل کمک نماید.