رديابی از مزرعه تا سفره

(مطالعه موردی شركت پويا پروتئين)

مقدمه

اهمیت نقش محصولات غذایی بهداشتی و ایمن در سلامت جامعه، بر همگان آشکار است. یک محصول غذایی ایمن، نتیجه تمامی فرآیندها و فعالیت‌هایی است که در کل زنجیره غذایی انجام شده است. هر یک از فرآیندها در زنجیره تأمین شامل تولید، بسته‌بندی، حمل و نقل و توزیع در مورد هر محصول، اطلاعات مخصوص خود را در زنجیره تأمین دارا است.

همه افرادی که در تولید محصولات دامی نقش دارند علاقه‌مند به اثبات تعهد خویش به کیفیت و ایمنی گوشت و سایر فرآورده‌های دامی و تضمین اعتماد مصرف‌کنندگان می‌باشند. ردیابی محصولات دامی به ایجاد و مستندسازی تاریخچه محصول و ایجاد اطمینان و اعتماد برای مصرف‌کنندگان کمک می‌کند. قابلیت ردیابی عبارت است از: توانایی ردیابی، از تاریخچه محل تولید تا کاربرد محصول نهایی به طوری که محصولات نهایی بیانگر مبدأ، مواد اولیه و تاریخ مراحل فرآوری و توزیع باشد. به عبارت دیگر می‌توان از اصطلاح عمومی از متولد شدن تا میز غذا استفاده کرد که معنای قابلیت ردیابی را در خود مستتر دارد. طبق تعریف عمومی سازمان جهانی استاندارد، ردیابی، توانایی برای پیگیری تاریخچه و موقعیت هر محصول تولید شده به وسیله ثبت اطلاعات محصول را گویند.

در خصوص قابلیت ردیابی در مورد تغذیه، تهیه غذا از منابع حیوانی و یا هر گونه مواردی که به نوعی مرتبط با تغذیه باشد این الزام را بیان می‌کند که تمام مواد اولیه‌ای که قرار است در تهیه مواد غذایی بکار رود و یا انتظار آن می‌رود که در تهیه مواد غذایی بکار رود باید در مراحل تولید و توزیع ردیابی شود. این الزام هم شامل تولیدکننده و هم مصرف‌کننده مواد غذایی است. انتظار می‌رود مسئولان امور دام در تمامی سطوح این زنجیره‌ها آماده باشند تا اطلاعات موجود را در صورت درخواست در اختیار بازرسان قرار بدهند.

اهمیت موضوع تا بدان حد است که استاندارد بین‌المللی جدیدی در زمینه امکان ردیابی محصولات غذایی در طول زنجیره تأمین به شماره 22005 توسط سازمان بین‌المللی استاندارد تصویب شد.

در شرکت‌های تولیدی مواد غذایی و گوشتی، ایجاد سیستم مکانیزه عملیات انبار بر مبنای فن‌آوری بارکدینگ و شماره سریال کالا، با حذف عملیات دستی و سرعت بخشیدن به امور انبارداری و ارسال موجب ایجاد صحت بیشتر در اطلاعات مربوط به کالاهای ارسالی از انبار می‌شود و همچنین امکان مغایرت در موجودی انبار و خطا در ارسال، تولید و انبارداری و یا مفقود شدن تقریباً به صفر می‌رسد و تنها با خواندن بارکد هر کالا، می‌توان مشخصات کلی هر کالا و سوابق آن را استخراج نمود.

بنابراین هدف اصلی طراحی سیستم مکانیزه، فراهم آوردن امکان ردیابی و دریافت مستقیم اطلاعات بسته‌های محصولات غذایی برای تولیدکننده به جای پرس و جو و دریافت اطلاعات به صورت دوبه‌دو از خریداران و توزیع‌کنندگان است.

در همين راستا، به بررسي مطالعه موردي انجام شده در شركت گوشت پويا پروتئين تحت عنوان پروژه «مكانيزاسيون خط توليد گوسفندي شركت پويا پروتئين بر اساس استانداردهاي GS1»پرداخته مي‏شود.

در ادامه درباره مدل استاندارد رديابي GS1 توضيحاتي ارائه مي‌شود و وضعيت فعلي فرآيندها در كارخانه پويا پروتئين تشريح شده و وضعيت مطلوب نيز ترسيم مي‏شود.

درباره مدل استاندارد رديابی GS1

سازمان جهاني GS1 براي ره‌گیری، يك مدل جامع و فراگير ارائه نموده است و از همه ذينفعان زنجيره‌هاي تأمين در سراسر دنيا خواسته است تا داوطلبانه اين مدل را پياده‌سازي نمايند. اين مدل به چند زبان ترجمه شده و هم اكنون در كشورهاي مختلفي نيز استفاده مي‌شود.

بر اساس مدل GS1 اگر تمام طرف‌هاي حاضر در يك زنجيره تأمين، رديابي دروني و بيروني را انجام دهند، فرآيند رديابي كامل در سراسر زنجيره اجرا مي‌شود.

1شکل 1- قابليت رديابی در زنجيره تأمين، در درون شركت‌ها و بيرون آنها شكل می گيرد.

 

برای مشاهده مقاله وارد سایت علمی تخصصی ایکد شوید : https://www.e-code.ir/%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%A7%D9%88%D9%84-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5%DB%8C/