رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران فرارسیدن ایام سوگواری رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) را خدمت تمامی مسلمین تسلیت عرض می نماید.

رحلت رسول اکرم (ص)

تاریخ رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه در میان شیعیان 28 ام صفر سال یازدهم هجری و در بین اهل سنت، ماه ربیع الاول می‌باشد و در روز آن اختلاف نظر دارند. حضرت رسول اکرم (ص) مدتی در بستر بیماری به سر برده و پس از آن رحلت نمودند. اما در روایات که از ائمه علیهم السلام نقل شده است بیان گردیده که آن حضرت در اثر خورانده شدن سم به شهادت رسیدند. به نظر می رسد این روایات بیان کننده علت بیماری آن حضرت هستند.

 

شهادت و ماجرای تشییع امام حسن مجتبی (ع)

در منابع شیعیان و اهل سنت آورده‌اند که امام حسن(ع) با نوشیدن زهر توسط همسر به شهادت رسیدند. برخی از مورخین نوشته‌اند ، آن حضورت توسط چند تن از یاران خود مسموم شده بودند، اما از مرگ نجات یافتند. در مورد مسمومیت آخر که به شهادت وی انجامید، شیخ مفید گفته است معاویه وقتی تصمیم گرفت برای ولایت‌ عهدی پسرش یزید بیعت بگیرد، صد هزار درهم برای جعده دختر اشعث بن قیس (همسر امام حسن) فرستاد و از طریق همسرش به او وعده داد که در قبال مسموم کردن امام حسن (ع) ، او را به ازدواج یزید درخواهد آورد. نام جعده به عنوان قاتل حسن بن علی(ع) در منابع اهل سنت نیز آمده است. نقل شده‌است حسن بن علی(ع) ۳ یا ۴۰ روز یا دو ماه پس از مسموم شدن درگذشت. در روایات آمده‌است پس از درگذشت امام مجتبی (ع)، شهر مدینه یکپارچه شیون و گریه شد. 

شهادت امام رضا

شهادت امام رضا (ع)

مورخین در مورد نحوه به شهادت رساندن امام رضا (ع) نقل کرده‌اند كه مأمون به يكی از خدمتکاران خود دستور داده بود تا ناخن‌های دستش را بلند نگه دارد تا دست خود را به زهر مخصوصی آلوده كند و در همان حالت بين ناخن‌هايش زهر قرار دهد و اناری را با دستان زهر‌آلودش دانه كند. مأمون لعنت‌الله نيز انار زهرآلوده را خدمت حضرت گذارد و اصرار كرد كه امام ازآن انار میل کنند. امام رضا (ع) از خوردن امتناع فرمودند و مأمون اصرار كرد تا جايی كه حضرت را تهديد به مرگ نمود و حضرت به اجبار مامون،  مقداری از آن انار مسموم را تناول فرمودند. بعد از گذشت چند ساعت، زهر اثر كرد و حال حضرت دگرگون گرديد و صبح روز بعد در سحرگاه روز 29 صفر سال 203 هجری قمری امام رضا (عليه السلام) به شهادت رسيدند.
 

روابط عمومی مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران