رادیو سلامت | برنامه نیم نگاه | موضوع نظارت و قابلیت رهگیری محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره مصرف کننده با حضور آقای مصطفی حسینی

در تاریخ 98/05/21 برنامه نیم نگاه رادیو سلامت با موضوع نظارت و قابلیت رهگیری محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره مصرف کننده با حضور آقای مصطفی حسینی (مدیر روابط عمومی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران)، آقای دکتر وحید مفید (مدیر کل فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو) و خانم علوی مجری و کارشناس برنامه نیم نگاه اجراء گردید.

در ابتدا آقای حسینی به معرفی مرکز و تاریخچه قابلیت رهگیری مواد غذایی در سطح بین المللی و معرفی پروژه موفقی مانند طرح Blue Number که توسط سازمانGS1  جهانی اجرا شده پرداختند. ایشان در ادامه افزودند با توجه به در اختیار داشتن نمایندگی GS1 توسط مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران،  کشاورزان امکان دریافت کد شناسایی منحصر به فرد Blue Number و مشارکت در این طرح بین المللی را دارا هستند.

در ادامه برنامه آقای دکتر وحید مفید به کاربرد و اهمیت فناوری های نوین برای کنترل و اطمینان از سلامت محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره مصرف کننده تاکید کردند و ایشان در ادامه افزودند: در حال حاظر سازمان غذا و دارو از 28 محصول پرمصرف در مبادی عرضه نمونه گیری می کند که متاسفانه در این نمونه گیری ها قابلیت ردیابی محصولات و منشایابی خطاها وجود ندارد.

در ادامه آقای حسینی ضمن تاکید بر این مطلب که مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران متولی انحصاری صدور کد در زنجیره تامین و شناسنامه دار کردن محصولات است، متاسفانه بحث شناسایی و کدگذاری محصولات به صورت جزیره ای  در سازمان های مختلف  انجام میگیرد، که آقای دکتر وحید مفید نیز بر این مطلب صحه گذاشته و خواستار ایجاد همگرایی متولیان رهگیری محصولات کشاورزی در سازمان های مختلف و کدگذاری اصولی محصولات کشاورزی شد.

در انتها آقای حسینی گفت که زیرساخت های نرم افزاری لازم برای رهگیری و شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی در مرکز ملی شماره کذاری کالا وجود دارد و مرکز آماده ارائه خدمت به کشاورزان و تعاونی های کشاورزی می باشد.

لازم به ذکر است در ابتدای برنامه مجری به‌ اشتباه آقای حسینی را مدیر روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی معرفی کرد، آقای شریفی مدیر روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی هستند.