داستان بارکد: گذشته ، حال، آینده

شبکه خبری آمریکا اینگونه اعلام کرد: تحویل به موقع، بررسی اطلاعات توسط مصرف کننده ، خرید آنلاین، بارگیری در فروشگاه، تسهیلات بی شمار و مدرن خرید که در حال حاضر دردسترس هستند، در نتیجه تکنولوژی‌هایی نظیر بارکد و اسکن خودکار اطلاعات بدست آمده‌اند.”

امروزه، بارکدها توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، همه‌روزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. خلق بارکد در نتیجه همکاری طولانی مدت رهبران صنعت خرده فروشی در زمینه‌هایی نظیر طراحی، بکارگیری و نهایتا وارد کردن بارکد در صنعت خرده فروشی بوجود آمد. امسال، ما رویداد 45 سالگی اسکن اولین کد جهانی محصول (UPC) را جشن گرفتیم که تحولاتی در عرصه اقتصاد و خرید و فروش به همراه داشت.

منشا بارکد:

تعداد کمی از مردم، زمانی که قیمت کالا به صورت دستی وارد می‌شد را، به یاد می‌آورند. قبل از ایجاد تکنولوژی هایی نظیر اسکنرها، صف های طولانی مشتریان در سوپرمارکت‌ها و فروشکاه‌‌های زنجیره‌ای، منجر به اتلاف زمان خریدار می‌شد. تمامی فروشگاه‌ها و خرده فروشی‌ها در جست و جوی راه حلی برای بهبود کارآیی و منافع خود بودند.

Norman Joseph Woodland و شریک محقق او، Bernard Silver تحقیق در زمینه حل مشکلات خرده فروشی‌ها را در اواخر سال 1940آغاز کردند. اولین ایده آقای Woodland در خصوص بارکد زمانی‌که ایشان در ساحل میامی، تصویر دایره‌ای شکل به همراه الگوی ستونی را ترسیم میکرد، شکل گرفت. گرچه، دستیابی به ایده اصلی ایجاد بارکد، بیش از 20 سال به طول انجامید. پیشرفت‌هایی در زمینه تکنولوژی اسکن با لیزر در اوایل 1970، مشوق جدیدی برای توسعه بارکد بود.    

آقای Woodland در IBM مشغول به فعالیت بود، زمانی که همکار او آقای George Laurer بارکد خطی UPC را ابداع کرد این بارکد نهایتا در سال 1973 در صنعت خرده فروشی مورد استفاده قرار گرفت و بعدها بر روی محصولات چاپ شد. کنسول UPCC (که بعدها به GS1 تغییر نام داد) به عنوان سازمان مجری بارکد، در سال 1974، شماره های شناسایی محصول که در بارکدها کدگذاری شده‌اند و امروزه تحت عنوان شماره جهانی قلم کالای تجاری شناسایی می‌شوند را صادر میکرد. این سازمان اسنادی راهنما در خصوص بکارگیری و آزمون این کلید شناسایی ایجاد کرده بود.

 

ادامه مقاله داستان بارکد در سایت رسمی جی اس وان ایران GS1 iran