تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان خوشنام و پیش‌بینی افزایش 30 درصدی درآمد گمرک برای سال آینده

سازمان گمرک؛ یکی از سازمآنهای بین‌المللی و قدیمی است که از دوران می‌سیونر بلژیکی در کشورمان راه اندازی شد و حتی در مقطعی پیش از انقلاب در حد یک وزارتخانه تحت عنوان وزارت انحصارات و گمرک فعالیت می‌کرد.

به گزارش خبرنگار بازرگانی ایسنا کشورمان از جمله نخستین کشورهایی بود که عضو سازمان جهانی گمرک (wco) شد و در حال حاضر نیز بیش از از یک قرن است که به بازرگانی کشورمان خدمات رسانی می‌کند، گمرک در طول سالیان گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده و در حال حاضر به عنوان یکی از سازمآنهای وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی علاوه بر دریافت حقوق دولت بر انجام امور تجاری در کنار خدمات رسانی؛ نظارت می‌کند البته اخیرا با تغییرات مدیریتی که در گمرک رخ داده این سازمان در آستانه تغییرات اساسی‌تر قرار گرفته است.
اجرای طرح تحول در گمرک
اردشیر محمدی ت رئیس کل گمرک ایران ت در آستانه روز جهانی گمرک در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی ایسنا با اشاره به اجرای طرح تحول در گمرک عنوان کرد: یکی از موارد مهمی و اساسی در اصلاح نظام گمرکی بحث قانون و مقررات است که خوشبختانه در حال حاضر به اتمام رسیده و پس از تصویب در کارگروه تحول اقتصادی برای تصویب نهایی تقدیم مجلس می‌شود.
به گفته وی این قانون مبتنی بر مقتضیات امروز که شامل بحث‌های تجارت و الکترونیک و سازمان جهانی تجارت است اصلاح شده لذا امید است که با تصویب آن گام بلندی در جهت ارائه خدمات به خدمت‌گیرندگان برداشته شود.
محمدی با اشاره به استقرار سیستم آسیکودای جهانی عنوان کرد: این سیستم در رویه‌ ترانزیت در بیش از 10 گمرک مهم ترانزیتی کشور پیاده سازی می‌شود و طبق زمان‌بندی در سال جاری بخشی از آن تحقق خواهد یافت و با استفاده از این سیستم در واقع تسریع و تسهیل امر ترانزیت در گمرکات اتفاق می‌افتد چرا که تبادل اطلاعات به روش الکترونیکی انجام شده و جای اسناد کاغذی را می‌گیرد.
راه‌اندازی سیستم ارزش‌گذاری کالا بر پایه‌ وب
وی اضافه کرد: ارزشگذاری کالا بر پایه وب از مهمترین پروژه‌های اصلاح امور گمرکی محسوب می‌شود که در حال حاضر حدود 70 درصد آن محقق شده و 30 درصد فعالیت تکمیلی آن نیز تا پایان امسال و اوایل سال آینده پیاده سازی می‌شود.
رئیس کل گمرک ایران اظهار کرد: راه‌اندازی سیستم ارزش‌گذاری کالا بر پایه‌ وب موجب می‌شود که ارزش‌گذاری کالاها براساس صحت و واقعیت انجام گرفته و از سوی دیگر کنترل نظارت گمرک هم افزایش یابد. چرا که دسترسی به ارزش کالا در سراسر کشور امکان پذیر خواهد بود.
تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان خوشنام
وی با بیان اینکه گمرک باهدف کمک توسعه‌ صادرات برنامه‌های بسیاری برای خدمات رسانی به این بخش در نظر دارد گفت: در حال حاضر سیاست‌ خدمات رسانی به صادرکنندگان خوش‌نام در محور فعالیت‌های گمرک قرار گرفته است در این راستا برای حمایت از صادرات غیر نفتی صادرکنندگان خوش‌نام براساس اعلام کنفدراسیون صادرات که بیش از 600 واحد صادراتی در آن عضویت دارند از حداقل تشریفات گمرکی برخورداراند و در کوتاه‌ترین زمان براساس اعتماد تشریفات گمرکی آنها انجام می‌گیرد علاوه بر این گمرک تسهیلات ویژه‌ای نیز برای این صادرکنندگان در نظر گرفته است.
وصول 100 درصدی درآمدهای گمرک
رئیس کل گمرک در ادامه بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که در 9 ماهه‌ امسال رخ داده است وصول صددرصد از درآمدهای پیش بینی شده گمرک بوده که این حرکت مثبت در ارتباط مستقیم با استقرار سیستم مدیریت کیفیت در 12 گمرک بوده است که موفق به اخذ گواهی ایزو می‌شوند.
به گفته او این حرکت مثبت در جهت بهبود مستمر فعالیت‌ها درگمرک نقش مهمی دارد.
ماجرای لایحه نیم درصد و مجلس
محمدی در ادامه درباره‌ دلایل تصویب نشدن پیشنهاد گمرک مبنی بر اختصاص نیم درصد از درآمدهای گمرک از محل حقوق ورودی به اجرای پروژه‌ها و تجهیز گمرکات و نیز بهبود سلامت اداری گمرک از سوی مجلس توضیح داد: کلیات این لایحه پیش از این در شور اول به تصویب مجلس رسیده بود اما پس از بحث و بررسی در کمیسیون اقتصادی و نیز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تصویب نرسید در حالی که انتظار این بود این لایحه با تغییر جزییاتی تصویب شود اما متأسفانه نسبت به حذف کل ماده واحده به رای گذاشته شد که در نهایت نیز به تصویب نمایندگان رسید.
وی گفت: تصویب این لایحه می‌توانست گمرک را در تجهیز گمرکات و توسعه‌ و نوسازی آن کمک کند. بنابراین معتقدم نمایندگان بیشتر برداشت تشویق پرسنل گمرک را از این لایحه داشته‌اند. در حالی که این گونه نبوده و طبق برنامه درصد کمی از آن درآمد صرف جبران خدمات کارکنان و مسائل رفاهی آنها می‌شد و بخش عمده‌ آن قطعا صرف تجهیز گمرکات، توسعه، آموزش، بهسازی و نیز افزایش همکاری‌های بین‌المللی می‌شد.
امیدواری برای تصویب بودجه طرح تحول
محمدی تصریح کرد: انتظار داریم نمایندگان مجلس در بودجه‌ سال آینده مبلغ مورد نیاز برای اجرای طرح تحول در گمرک را پیش‌بینی کنند تا گمرک بتواند در جهت اصلاح نظام گمرکی گام بردارد.
وی درباره‌ مبلغ مورد نیاز گمرک برای اجرای پروژه‌های تحول و اصلاح نظام گمرکی هم گفت: با توجه به درآمد گمرک در سال 87 که 53 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده در حدود 26 میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه برای پروژه‌ها و امور مختلف مورد نیاز است بنابراین امید است نمایندگان مجلس گمرک را در جهت ایجاد زیر ساخت‌ها و توسعه‌ بودجه همراهی کنند.
عملکرد درآمدی گمرک در برنامه چهارم
رئیس کل گمرک درباره‌ میزان درآمدزایی این سازمان در طول برنامه چهارم هم گفت: در فاصله سال‌های 83 تا 87 که از سال‌های برنامه چهارم هستند درآمدی بالغ بر 209 هزار میلیارد ریال از محل فعالیت‌های گمرکی عاید کشور شده است.
وی افزود: بر اساس آمار میزان درآمدزایی گمرک در سال 83 بالغ بر 33 هزار میلیارد ریال، در سال 84 بالغ بر 36 هزار میلیارد ریال، سال 85 حدود 39 هزار میلیارد ریال و در سال 86 بالغ بر 48 هزار میلیارد ریال و در نهایت در سال 87 نیز این درآمد 53 هزار میلیارد ریال بوده است که عملکرد گمرک در برنامه چهارم را نشان می‌دهد.
پیش‌بینی افزایش 30 درصدی درآمد گمرک
رئیس کل گمرک درباره‌ میزان درآمدزایی پیش‌بینی شده از سوی گمرک در بودجه سال 88 گفت: پیش‌بینی که در بودجه سال 88 انجام گرفته درآمد گمرک با 30 درصد افزایش باید به 65 هزار میلیارد ریال برسد که معتقدم وصول این درآمد دور از دسترس است مگر اینکه معافیت‌ها و تخفیف‌های اعمال شده حذف شود.
وی در ادامه با بیان اینکه گمرک علاوه بر وصول حقوق دولت نظارت‌های قانونی در زمینه قاچاق، مواد مخدر، پولشویی و نیز سایر موارد را دنبال می‌کند تأکید کرد: این سازمان باید در آینده از حالت درآمدزایی خارج و به سمت نظارت‌های کلان قدم بردارد.
برنامه‌های گمرک برای پولشویی و ایران‌کد
محمدی درباره‌ آخرین اقدامات انجام شده در زمینه پولشویی گفت: در حال حاضر کمیسیون ویژه مقابله با پولشویی در گمرک تشکیل شده و اعضای کمیته‌های آن جلساتی را در این زمینه برگزار می‌کنند البته در وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز کمیسیون مبارزه با پولشویی تشکیل شده که گمرک هم در آن عضویت دارد که هدف از فعالیت آنها انجام هماهنگی‌های لازم برای جلوگیری از ورود پول کثیف به جامعه است.
رئیس کل گمرک ایران در ادامه درباره‌ نحوه استفاده این سازمان از سیستم ایران کد نیز گفت: در حال حاضر هماهنگی‌هایی بین وزارت بازرگانی و گمرک در زمینه استقرار سیستم ایران کد در فعالیت‌های گمرکی انجام گرفته و پیشنهاداتی نیز مطرح شده است. اما هنوز این موضوعات در حد کارشناسی و تبادل نظرات است.