تجربه استفاده از سامانه ETS توسط شركت توزيع برق مشهد

بيان تجربيات مهندس ابوترابي مدير دفتر نظارت بر سازندگان و تأمین‌کنندگان شركت توزيع برق مشهد، در مورد سامانه ETS
مهندس ابوترابي ضمن ابراز خرسندي از فرصت پيش‌آمده براي به اشتراك‌گذاري تجربيات گفتند موضوع كد‌گذاري و كنترل كيفي كالا از جانب شركت توزيع به‌طور مشخص در حال پيگيري است. ايشان بيان كردند ردگيري و كنترل اصالت چالشي است كه شركت‌هاي توزيع برق از گذشته تاكنون با آن درگير بوده و به طبع موضوع كنترل كيفيت كالا را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وي افزود اين مسئله باعث شكل‌گيري پروژه‌اي با عنوان رهگيري كالا و بهبود نظام كنترل كيفيت كالاي ورودي به شركت در سال 1392 از سوي كميته راهبردي به دفتر مهندسي توزيع برق شد و 4 دليل اصلي را براي آن بيان نمودند كه عبارت‌اند از:
1. اهمیت رهگیری و کنترل کیفیت کالاهای ورودی به شرکت ازلحاظ ریالی 
2. اهمیت رهگیری و کنترل کیفیت کالاهای ورودی به شرکت ازلحاظ دستیابی به اهداف استراتژیک شرکت در 1405 پلاس
3. اهمیت رهگیری و کنترل کیفیت کالاهای ورودی به شرکت ازلحاظ جلوگیری از هزینه‌های بالای تعمیرات، و نگهداری تجهیزات در آینده
4. اهمیت رهگیری و کنترل کیفیت کالاهای ورودی به شرکت ازلحاظ جلوگیری از هزینه‌های پنهان
در ادامه در مورد تحليل وضعيت موجود افزودند كه نواقص شركت‌هاي توزيع شامل موارد زير است: 
1. عدم وجود چک‌لیست‌های کنترلي مطابق با استاندارد
2. عدم وجود روش‌های مدون و استاندارد و روش‌های بازرسي و آزمون براي کنترل کيفيت کالاهاي ورودي به شرکت
3. عدم وجود نرم‌افزار و سيستم مناسب براي ثبت نتايج کنترل‌های انجام‌شده و نگهداري و بايگاني سوابق
4. عدم وجود سیستم رهگیری کالا
5. عدم وجود نرم‌افزار مناسب براي گزارش‌گیری و استفاده از نتايج ثبت کنترل‌های انجام‌شده در آينده
6. عدم امکان استفاده از نتايج کنترلي ثبت‌شده درگذشته براي امتیازدهی به تأمین‌کنندگان کالا
7. عدم وجود راهکار مناسب براي اطلاع‌رسانی نتايج کنترلي کالا به تأمین‌کنندگان و ساير مصرف‌کنندگان
وي در ادامه بيان كردند اين پروژه باعث كنترل كيفيت كالا از مبدأ مي‌شود همچنين باعث كدگذاري و امكان قابليت رهگيري كالا از محل توليد تا محل نصب مي‌گردد و باعث ثبت اطلاعات كالا و نگهداري سوابق مربوط به كالا تا پايان عمر و زمان اسقاط شدن نيز مي‌شود.
ابوترابي در ادامه افزود، دفتر مهندسي پس از مكلف شدن به انجام اين پروژه به بررسی راهکاری‌های موجود پرداخت و جلسات متعددی با بخش‌های مختلف برگزار نمود و درنهایت منجر به موضوع استفاده از تگ‌هاي RFID گردید تا از آن‌ حامل‌هاي داده برای ثبت اطلاعات بر روی کالا استفاده گردد و درنهایت منجر به رهگیری کالا شود؛ اما پس از انجام بررسی‌های فراوان، این موضوع استنباط گردید که استفاده از تكنولوژي RFID بخشی از فرآیند است. وی ادامه داد پیگیری روند اجرای پروژه باعث آشنایی با مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ايران گشت و باب جدیدی را برای شرکت توزیع دررسیدن به اهداف پروژه گشود. پس از برگزاری جلسات متعدد و بحث پیرامون موضوعات گسترده، درنتیجه منجر به تدوین تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت توزیع نیروی برق مشهد و مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ايران گرديد. تجربه‌ی موفق مرکز در پروژه‌های قبلی نظیر پروژه بزرگ شركت نفت، منجر به تهیه نرم‌افزار فعلي شد. این نرم‌افزار به‌صورت پایلوت در برق مشهد اجرا و دائماً در حال اصلاح و بهبود است.
مهندس ابوترابی برنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق مشهد در سال 97 را در سه بند ارائه داد:
1- ورود حداقل 15 شرکت در پروسه سیستم رهگیری کالا و شروع به فعالیت آن‌ها در این سیستم
2- پیگیری لازم برای تکمیل شدن نرم‌افزار و رفع اشکالات احتمالی سیستم نرم‌افزار و سخت‌افزاری موردنیاز
3- پیگیری ارتباط نرم‌افزار تهیه‌شده توسط مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با نرم‌افزار ERP در شرکت توزیع نیروی برق مشهد
ابوترابي در مورد مزاياي استفاده از سامانه ETS گفت: با اين سامانه چک‌لیست‌های كنترلي تهيه و يكسان‌سازي مي‌شود، همچنين امكان ايجاد روش‌های مدون و استاندارد بازرسي و آزمون براي کنترل کيفيت کالاهاي ورودي به شرکت تعبیه‌شده است و سيستم مناسب براي ثبت نتايج کنترل‌های انجام‌شده و نگهداري و بايگاني سوابق وجود دارد.
مهندس ابوترابی مدیر دفتر نظارت بر سازندگان و تأمین‌کنندگان شرکت توزیع برق مشهد در خاتمه صحبت‌هایش پیشنهاد‌هایی را برای سایر شرکت‌های توزیع، توانیر و مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران مطرح نمود:
1- درصورتی‌که بخواهیم کالای باکیفیت در شبکه داشته باشیم نیاز به سیستم رهگیری کالا است و در صورتی این سیستم موفق و فراگیر خواهد شد که تمام شرکت‌های توزیع از آن استقبال نموده و شرکت توانیر نیز از این سیستم حمایت نماید.
2- شرکت توانیر با برگزاری جلسات آموزشی و پیگیری موضوع، جاری شدن و استقرار این سامانه در شرکت‌های توزیع را پیگیری نماید.
3- برای تکمیل شدن این سیستم و فرایند باید در کنار این سیستم مشاوران کنترل کیفیت کالای قوی و متخصص نیز وارد پروسه شوند.