به روزرسانی سامانه جدید صدور کد GTIN مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران

سامانه جدید صدور کد GTIN مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به ­روز­­­­رسانی شد:

فرآیند صدور کد GTIN در دوره‌های گذشته  در کشورهای مختلف به این‌صورت بود که هر یک از اعضا، پیش‌شماره شرکتی (GCP[1]) دریافت و برای محصولات خود اقدام به صدور کد GTIN می‌نمود. این روش مشکلاتی مانند دشواری اجرای استانداردهای GS1 و امکان تخصیص نادرست کد GTIN به محصولات را در پی داشت. از این رو سازمان‌های عضو GS1 (MOs) در هر کشور اقدام به توسعه سامانه‌ای کردند که در آن عضو به راحتی می‌توانست با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، کد GTIN خود را صادر کرده و به راحتی ظرفیت پیش‌شماره خود را کنترل کند. در این روش نیز به دلیل وجود اختلافات قابل‌ توجه بین سامانه‌های صدور کدهای GTIN، استفاده از اطلاعات صحیح در سطح جهانی را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کرد. بر این اساس، دفتر جهانی GS1 تصمیم گرفت که به‌منظور تضمین و رعایت حداقلی کیفیت داده، استانداردی تحت عنوان Activate-grade را برای سامانه صدور شناسه‌ی تمام سازمان‌های عضو GS1 (MOs) مطرح کند و تا ماه June سال 2023 به آن‌ها مهلت دهد تا این گواهی را به دست آورند. پس از زمان یاد شده تنها اطلاعات کدهای کشورهایی در بانک اطلاعاتی جهانی GS1 بارگذاری خواهد شد که سامانه‌های صدور آن‌ها دارای این گواهینامه باشد.

بر این اساس مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران که نماینده انحصاری سازمان جهانی GS1 در ایران است، به منظور برقراری ارتباط تولیدکنندگان و صاحبان کالای ایرانی با بازار ملی و جهانی اقدام به توسعه سامانه جدید صدور کد GTIN بر اساس استاندارد ذکر شده کرد. این سامانه در فروردین 1400 پس از انجام مراحل طراحی و پیاده‌سازی و اخذ تاییدیه‌های فنی به بهره‌برداری رسیده و تمامی متقاضیان می‌توانند جهت دریافت کد GTIN به پایگاه اینترنتی به نشانی https://portal.gs1-ir.org/ مراجعه کرده و پس از انجام مراحل عضویت و احراز هویت اقدام به دریافت کد GTIN بر اساس استاندارد جهانی GS1 کنند.

فاز اول پورتال جامع مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران جهت سرعت بخشیدن و بهبود فرآیند کدگذاری به منظور دریافت GLN (کد مکان) و GTIN (کد قلم تجاری) از تاریخ 15 اردیبهشت راه‌اندازی شده‌است تا کنون این پورتال به 101244 عضو سرویس می­دهد.

در این سامانه اعضاء و نمایندگی‌ها می‌توانند از طریق لینک­های ذیل آموزش نحوه دریافت­کدها و همچنین استعلام کدها را دسترسی پیدا کنند.

لینک آموزش نحوه ثبت نام: https://portal.gs1-ir.org/assets/learning/membership.mp4

لینک استعلام کد GTIN: https://portal.gs1-ir.org/home/services

لازم به ذکر است در فاز اول راه اندازی پرتال مذکور متقاضایانی که تاکنون موفق به دریافت پیش شماره شرکتی نشده­اند، می­توانند پیش‌شماره‌های 7 و 8 رقمی با ظرفیت صدور 10  یا 100 کد  GTIN دریافت نمایند.

1 GS1 Company Prefix