برقراری شفافيت در زنجيره تأمين پوشاك، از منبع تأمين تا مشتری به‌كمك استانداردهای GS1

سازمان جهاني GS1‌، با طراحي و ارائه راهكارهاي استاندارد، اين امكان را براي فعالان حوزه پوشاك و ساير كالاهاي تجاري عمومي فراهم نموده است كه محصولات خود را از منبع تأمين مواد اوليه تا زماني كه به دست مصرف‌كننده برسد، رديابي كنند. اين رديابي، تضمين‌ مي‌كند كه فرايند توزيع محصول، در هر كانال توزيع يا مسير توزيعي كه انجام شود، تحت كنترل بوده و در نتيجه، محصول صحيح در مكان صحيح و در زمان صحيح به دست مشتري برسد.

 

1- مقدمه

 

سازمان جهانی GS1‌، با طراحي و ارائه راهكارهاي استاندارد، اين امكان را برای فعالان حوزه پوشاك و ساير كالاهای تجاری عمومی فراهم نموده است كه محصولات خود را از منبع تأمين مواد اوليه تا زماني كه به دست مصرف‌كننده برسد، رديابی كنند. اين رديابی، تضمين‌ میكند كه فرايند توزيع محصول، در هر كانال توزيع يا مسير توزيعی كه انجام شود، تحت كنترل بوده و در نتيجه، محصول صحيح در مكان صحيح و در زمان صحيح به دست مشتری برسد.

 

2- مسائلي كه امروزه، اين صنعت با آن مواجه است

 

يكي از مهمترين مسائل موجود در صنعت توزيع كالاهای تجاری عمومي و خصوصا صنعت پوشاك وجود دارد، بهبود دقت در كنترل موجودی و افزايش شفافيت در زنجيره‌های تأمين و تقاضا به‌منظور كاهش خطاهای كاری، بهبود بازدهی و در نهايت، افزايش رضايت مشتری در عين برآورده‌كردن الزامات مرتبط با توليد و عرضه و تبادل اطلاعات محصول است.

در دنياي امروزه كه كانال‌هاي توزيع خرده‌فروشي متعدد بوده و كانال‌های تبادل اطلاعات نيز چندگانه و متنوع هستند، مشتريان نيز انتظار بيشتري از توليدكنندگان و عرضه‌كنندگان دارند و كنترل آن‌ها بر فرايند سفارش و خريدشان نيز بيشتر شده است. مشتريان امروز، می‌خواهند اطلاعات دقيق محصول را به‌صورت بی‌درنگ و فوری در اختيار داشته باشند و اگر محصولی را كه به دنبال آن هستند در موتورهای جستجو، در اپليكيشن‌هاي موبايل يا روي قفسه فروشگاه، به‌راحتي و در كمترين زمان ممكن پيدا نكنند، از خريد منصرف مي‌شوند و به سراغ محصول توليدی شركت رقيب می‌روند كه اين اتفاق، بدترين كابوس برای يك توليدكننده است.
علاوه‌براين، برقراری الزامات Omni-Channel نيز كه منجر به برندينگ ديجيتال بهتر برای شركت‌ها می‌شود، يكی ديگر از حوزه‌های تمركز توليدكنندگان و عرضه‌كنندگان است.
مواجهه با تمامي مسائل ذكرشده و ايجاد راهكاري برای بهبود و ارتقاء كمي و كيفي شاخص‌ها، نيازمند برقراری نظام كنترل سيستمی و رديابی استانداردی است كه در زنجيره‌های تأمين بين‌المللی كار كند و با الزامات بين‌المللی نيز هماهنگ باشد.

 

3- راهكار GS1 برای فائق‌آمدن بر مسائل موجود

 

برای حل مسائل حوزه پوشاك و كالاهاي تجاری عمومي، لازم است كارگروهي از فعالان باتجربه در اين صنايع و متخصصان متبحر GS1 تشكيل شده و راهكارها، مدل‌ها، فرايندها و برنامه‌ها تدوين شود.

معمولا از اعضای هيأت‌مديره شركتهاي بزرگ و موفق اين صنايع نيز در كارگروه مذكور حضور دارند و توافق می‌كنند كه راهكار استاندارد نهايی را كه حاصل جلسات متعدد كارشناسی و مديريتی در اين كارگروه است، در شركت‌های خود پياده‌سازی كنند تا راهكار مربوطه ترويج شده و توسعه يابد. مهمترين حوزه تمركز اين كارگروه‌ها موارد زير است:

  •  شناسايي مكان‌ها با استفاده از شماره‌هاي جهاني مكان (GLNs)
  •  شناسايي نوع محصول با استفاده از شماره‌هاي جهاني قلم‌كالاي تجاري (GTINs)
  •  شناسايي تك‌تك محصولات با استفاده از شماره سريالي قلم‌كالاي تجاري (SGTINs)
  •  شناسايي واحدهاي لجستيكي با استفاده از كدهاي سريالي كانتينر ارسالي (SSCCs)
  •  رمزنگاري شناسه‌هاي استاندارد GS1 در تگ‌هاي RFID با استفاده از كدهاي الكترونيكي محصول (EPCs)
  •  تبادل اطلاعات محصول از طريق شبكه جهاني همگام‌سازي داده‌ها (GDSN)
  •  تبادل اطلاعات رويدادهاي فيزيكي مرتبط با محصول و وضعيت محصول با سرويس‌هاي اطلاعاتي كد محصول (EPCIS)

4- از چه استانداردهايي استفاد مي‌شود؟

استانداردهاي GS1‌ براي شناسايي، ذخيره داده‌ها و تبادل اطلاعات درباره محصولات، مكان‌ها و نظاير آن، اين امكان را به شركت‌ها مي‌دهند كه با زبان مشترك با هم ارتباط برقرار كنند و كسب‌وكار خود را توسعه دهند.

4-1 . استانداردهاي شناسايي (شناسه‌ها)

 

اولين دسته از استانداردهاي GS1، استانداردهاي شناسايي هستند كه براي شناسايي يكتاي تمامي محصولات (اقلام تجاري)، واحدهاي لجستيكي، مكان‌ها، دارايي‌ها و روابط خدماتي در سراسر زنجيره تأمين از توليدكننده تا مشتري استفاده مي‌شوند. همچنين، اين شماره‌ها پيوندي بين قلم و اطلاعات وابسته به آن ايجاد مي‌كنند. مهمترين شناسه‌هاي قابل استفاده عبارتند از:

  •  در سطح شركت‌ها: پيش‌شماره جهاني شركت (GCP) و شماره جهاني مكان (GLN)
  •  در سطح محصول: شماره جهاني قلم‌كالاي تجاري (GTIN) و شماره سريالي قلم‌كالاي تجاري (EPC/SGTIN)
  •  در سطح دارايي‌ها: شناسه جهاني دارايي اختصاصي (GIAI) و شناسه جهاني دارايي برگشتني (GRAI)
  •  در سطح مكان‌ها: شماره جهاني مكان (GLN)
  •  در سطح واحدهاي لجستيكي: كد سريالي كانتينر ارسالي (SSCC) و شماره جهاني شناسايي محموله‌ها (GSIN)
  •  در سطح روابط خدماتي: شماره جهاني رابطه خدماتي (GSRN) و شناسه جهاني نوع سند (GDTI)

ادامه مقاله برقراری شفافيت در زنجيره تأمين پوشاك، از منبع تأمين تا مشتری به‌كمك استانداردهای GS1