بارکدها، بهترین ابزار در خرده‌فروشی

آیا بارکد ها بهترین ابزار در خرده‌فروشی‌ها نیستند؟ امروزه بارکدها به ابزاری اساسی برای بهبود کارایی بخش‌های صنعتی در سراسر زنجیره تأمین تبدیل‌شده‌اند و در حقیقت، ابزاری برای خودکار سازی فرآیندها در امور خرده‌فروشی هستند.

بارکدها، نه تنها در صندوق فروشگاه بلکه در ارسال، حمل‌ونقل، انبارداری، سفارش دهی، ارائه صورت‌حساب و پرداخت نیز کاربرد دارند.

بارکدهای GS1 پر سابقهترین و فراگیرترین بارکدهایی هستند که در تمام دنیا استفاده می‌شوند و روشی برای نشانه‌گذاری محصولات هستند که نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد و تقریباً برای تمام کالاهای مصرفی دیده می‌شود.

آن صدای بیپ که اغلب مردم با آن آشنا هستند و در خروجی خرده‌فروشی‌ها زیاد شنیده می‌شود نتیجه اسکن یک وسیله لیزری است که اطلاعات کد شده در بارکد GS1 را می‌خواند.

 

بارکدها یکی از رایج‌ترین انواع نمادهای رمزنگاری‌شده هستند که بر روی اکثر محصولات در خرده‌فروشی‌ها درج‌شده‌اند. خطوط عمودی بارکد که بافاصله‌های مشخصی از یکدیگر قرار دارند، درواقع حروفی هستند که اطلاعات توصیفی راجع به محصول را در خود جای‌داده‌اند. اسکنرهای موجود در نقاط فروش، وظیفه رمزگشایی داده‌های جایگذاری شده در بارکدها نظیر اطلاعات ساخت، قیمت، شماره دسته، مدل و … را بر عهده‌دارند. همچنین بسیاری از فروشگاه‌های خرده‌فروشی، با استفاده از سیستم بارکد، به مدیریت موجودی خود می‌پردازند به این صورت که پس از اسکن بارکد در نقطه فروش، از میزان موجودی آن محصول در انبار کاسته می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند تا گزارش دقیقی از حسابرسی موجودی انبار ارائه شود.

 

برای مشاهده ادامه مقاله کلیک کنید.