ایران کد در شناسایی و طبقه بندی کالاها نقش کارآمد و موثری ایفا می‌کند

اگر کالاها و محصولات تولید داخلی با کیفیت و قیمت مناسب از طریق طبقه‌بندی و شناسنامه‌دار کردن و کدگذاری به مردم معرفی شوند قطعاً مردم هم از کالاهای با کیفیت ایرانی استقبال خواهند کرد و دیگر پول خود را صرف خرید کالاهای بی‌کیفیت چینی نخواهند کرد.
محمد سلیمانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار ایران‌کد با بیان مطلب بالا، اظهار کرد: تولید ملی نیازمند یک حرکت جهشی است که لازمه ان توجه هرچه بیشتر مسوولان و بخش‌های مختلف به این مقوله است.
وی با تاکید بر اینکه برای رشد و توسعه تولید ملی باید هم سو با نیازهای جامعه حرکت کرد، تصریح کرد: تقویت زیرساخت‌های صنعتی و تلاش برای بهتر و با کیفیت‌تر کردن تولیدات داخلی است، از مهم‌ترین مؤلفه‌های حمایت از تولید ملی است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تولید کالاهای با کیفیت و با قیمت مناسب و با به‌کارگیری فناوری‌های روز را از دیگر مؤلفه‌های تأثیرگذار در تقویت تولید ملی عنوان کرد و گفت: هر ایرانی علاقمند است تا از محصولات ساخت کشور خود استفاده کند اما وقتی با کیفیت پایین کالاهای ایرانی مواجه می‌شود ترجیح می‌دهد از کالاهای خارجی که کیفیت و دوام بیشتری دارند استفاده کند.
وی افزود: در حال حاضر با توجه به نوسانات نرخ ارز و رشد شدید قیمت کالاهای خارجی، قیمت پایین کالاهای چینی نیز سبب شده تا مردم از به سمت مصرف کالاهای چینی بروند اما اگر تولید کنندگان ایرانی از این فرصت استفاده کنند با افزایش کیفیت محصولات خود می‌توانند بازار داخلی را بدست بگیرند.
وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات، نقش نهادی چون ایران‌کد در شناسایی و طبقه‌بندی کالاها با استفاده از فناوری‌های روز را بسیار کارآمد و موثر دانست و گفت: اگر کالاها و محصولات تولید داخل با کیفیت و قیمت مناسب از طریق طبقه‌بندی و شناسنامه‌دار کردن و کدگذاری به مردم معرفی شوند قطعاً مردم هم از کالاهای با کیفیت ایرانی استقبال خواهند کرد و دیگر پول خود را صرف خرید کالاهای بی‌کیفیت چینی نخواهند کرد.
وی رشد و توسعه نظام طبقه‌بندی و کدگذاری کالاها را در جهت کاهش قاچاق کالا و از بین رفتن زمینه دامپینگ توسط برخی از سودجویان برشمرد و ابراز امیدواری کرد: شناسایی و شناسنامه‌دار کردن کالاهای تولید داخلی باعث می‌شود تا برندهای داخلی شناخته شده و صاحب نام شوند.
سلیمانی افزود: اگر برند داخلی در میان مردم معرفی شود اقبال عمومی به مصرف کالاهای با کیفیت داخلی نه تنها افزایش خواهد یافت بلکه اگر مصرف کننده با مشکلی مواجه شود می‌تواند از طریق سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و سازمان تعزیرات مسئله را پی‌گیری کند اما وقتی برند خارجی مصرف می‌کند در صورت بروز مشکل از این امتیاز برخوردار نیست.