ایران کدحلقه مفقوده نظام تجاری ایران است

رئیس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران گفت: با طراحی و پیاده سازی سیستم ایران کد، حلقه مفقوده نظام تولید، توزیع وتجارت ایران پیدا و به جای خود نشست.

یحیی آل اسحاق در گفتگو با خبرنگار ما افزود: پیش از این حلقه مفقوده‌ای در نظام طبقه‌بندی و شماره‌گذاری کالا داشتیم و این نیاز وجود داشت برای اینکه برای بخش تولید و خدمات در کشور برنامه‌ریزی کنیم؛ ابتدا باید بتوانیم کالاها و خدمات را خوب بشناسیم و به گونه‌ای بشناسیم که اگر ویژگی‌های یک کالا را مطرح کردیم، بتوانیم با یک شماره ملی به آن دسترسی یابیم و این شماره برای تمام کسانی که دستی در کسب و کار دارند شناخته شده باشد.
وی اظهارداشت: این نقیصه در کشور وجود داشت و نظامی نبود که بتواند پیوندی بین اجزای مختلف از جهت تبادل اطلاعات در زمینه اطلاعات کالا و خدمات برقرار کند، بنابراین آنچه در وزارت بازرگانی به عنوان یک محور اصلی و اساسی دنبال شد، توسعه سامانه ایران کد بود تا بتوان بین اجزای مختلف و موثر در تولید کالا و خدمت پیوند و هماهنگی ایجاد کرد.
وزیر اسبق بازرگانی افزود:  اینک شاهد اجرایی شدن و خدمات رسانی نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات هستیم که محاسن فراوانی برای بخشهای مختلف زنجیره تامین کالا، از تامین کنندگان مواد اولیه گرفته تا نظام حمل و نقل و توزیع و تحویل نهایی به مشتریان خواهد داشت.
رئیس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران گفت: این نظام می تواند در زمینه توسعه محیط‌های مجازی بسیار نقش آفرین باشد و به عنوان یک زیر ساخت مهم اطلاعاتی در تجارت کشور تلقی می‌شود، چرا که اگر بخواهیم فعالیت هایمان را توسعه دهیم، سرعت عمل را بالا ببریم، کیفیت را ارتقا دهیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم، نیاز به سرعت عمل در تبادل اطلاعات داریم و این امر در گرو نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات است که می تواند برکات فراوانی برای کشور داشته باشد.
آل اسحاق تصریح کرد: این نظام نقش موثری در کاهش فضای انبارها، توزیع مناسب کالاها و خدمات، کاهش واردات و تسریع در صادرات خواهد داشت چرا که می تواند هماهنگی بین بخشهای مختلف را از جهت یکسان سازی اطلاعات فراهم کند و این در واقع زمینه ساز تحولات مناسبی برای حوزه تجارت وبازرگانی کشور است.