انتشار فصلنامه ایکد (تابستان1402)

یکی از خدمات اصلی که در مرکز  ارائه می‌شود صدور شناسه کالا / GTIN، یا همان بارکد، یک شناسه یا کد منحصربه‌فرد است که برای شناسایی کالاها و محصولات در زنجیره تأمین و فروش استفاده می‌شود. این کد معمولاً به‌صورت یک سری از اعداد و نمادهاست که با استفاده از فناوری بارکد، قابل خواندن و تشخیص توسط دستگاه‌های خواندن بارکد است.

استفاده از شناسه کالا /  GTIN یا بارکد، امکاناتی را فراهم می‌کند که در مدیریت و ردیابی کالاها و محصولات بسیار مفید است. با استفاده از این شناسه، می‌توان اطلاعات مربوط به کالا را اعم از مشخصات فیزیکی، قیمت، تاریخ تولید و انقضا، تولیدکننده، محل تولید، مسیر توزیع و سایر اطلاعات مرتبط را به‌صورت دقیق و قابل‌اطمینان ذخیره و در دسترس قرارداد.

سامانه مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به‌منظور مدیریت و ردیابی کالاها و محصولات توسط سازمان‌های مربوطه راه‌اندازی شده است. این سامانه امکان ثبت و صدور شناسه کالا را فراهم می‌کند و اطلاعات مربوط به شناسه کالا را در پایگاه‌داده خود ذخیره می‌کند. با استفاده از این سامانه، امکان درخواست و استعلام شناسه کالا و همچنین دریافت اطلاعات مرتبط با آن فراهم می‌شود.

استفاده از شناسه کالا/ GTIN در زنجیره تأمین و تجارت راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهد که بهبود کارایی و دقت در مدیریت موجودی، ردیابی محصولات، کاهش خطاها و سهولت در فرآیند تولید و توزیع را به همراه دارد. همچنین، از طریق استعلام شناسه کالا می‌توان از اصالت و معتبر بودن کالاها اطمینان حاصل کرد و از ورود کالای قاچاق به بازار جلوگیری کرد.

تناظر شناسه اختصاصی و شناسه عمومی کالا با شناسه جهانی قلم کالای تجاری (GTIN) به‌صورت وب‌سرویس آنلاین به نشانی  portal.gs1-ir.org/home/services توسط مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران ارائه شده است، تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌توانند با مراجعه به آدرس مذکور با واردکردن شناسه جهانی قلم کالای تجاری (GTIN) محصول خود، شناسه عمومی یا شناسه اختصاصی محصول یا خدمت خود را دریافت نمایند.

در این شماره از فصلنامه مقالات کاربردی شامل معرفی شناسه کالا،  تحلیل و استخراج نیاز واقعی و تقاضای بالفعل صنایع داخلی به خدمات مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (قسمت دوم)،  به سمت یک چارچوب مبتنی بر بلاک‌چین برای قابلیت ردیابی مطابق با GS1، کاربرد بلاک‌چین در خرده‌فروشی، نقش استانداردهای GS1 در شکل‌گیری گراف تجارت، راهنمای اجرای سرچ هوشمند GS1صفحات وبی ایجاد می‌کند که به اقلام تجاری برمی‌گردد ارائه شده است.

از کلیه پژوهشگران و متخصصین در این حوزه دعوت به عمل می‌آید به‌منظور همکاری با این مجله و غنا بخشیدن به مطالب آن یافته‌های علمی خود را به آدرس پایگاه اینترنتی مجله به نشانی    e-code@gs1-ir.org  ارسال نمایند تا پس از تأیید کمیته علمی به چاپ برسد.

شایان ‌ذکر است فصلنامه به‌صورت دیجیتال در سایت www.e-code.ir در دسترس عموم علاقه‌مندان است.