امکان اصلاح قیمت‌ها و ایجاد بستری برای اشتغال زایی با بهره گیری از ایران کد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های زیرساختی مؤثر در تنظیم بازار شبکه توزیع کالا و تجارت الکترونیک کشور است، گفت: یکی از اثرات مهم اجرای نظام یاد شده می تواند اصلاح قیمت‌ها و در نتیجه افزایش توان خرید مردم و همچنین ایجاد بستری برای اشتغال زایی باشد.

دکتر شکور اکبرنژاد در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: وزارت بازرگانی در نظر دارد به منطور ساماندهی اظلاعاتی حوزه هایی که با کالا و خدمات سر و کار دارند از ایران کد (نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران) استفاده کند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ارزیابی مطلوب از طرح ایران کد، یکی از مهمترین کاربدهای ایران کد را در ساماندهی و بهبود نظام پخش کالا به عنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی دولت برشمرد و تصریح کرد: چنانچه ایران کد با کارشناسی‌ها و مطالعه‌های لازم و کافی اجرا شود، به طور قطع بر تولید کالا و ارائه خدمات از نظر کمی و کیفی تأثیر مثبتی خواهد داشت.
وی ادامه داد: با استفاده از ایران کد برای کالاهای تولید شده در داخل کشور، ضمن این که کالاها شناسنامه دار می شوند، اطلاعات جامعی از بدو تولید کالا تا زمانی که کالا به دست مصرف کننده می رسد، به دست می آید که از این طریق می توان بر بخش‌های مختلفی از بازار عرضه کالا کنترل مناسب اعمال کرد.
نماینده مردم تبریز و آذرشهر در مجلس با بیان این که نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا (ایران کد) زبان مشترک میان عرضه‌کنندگان کالا و خدمات، مشتریان و به طور کلی عوامل درگیر در حوزه کالا و خدمات در سطح ملی است، افزود: این کنترل در بخش هایی از قبیل قیمت و کیفیت کالا انجام می‌شود و از این طریق و با اصلاح قیمت انگیزه برای اقدام به قاچاق و تقلب در تولید کالا از بین خواهد رفت.
وی با بیان این که ایران کد می تواند در ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی داخل نقش مؤثری ایفا کند، یادآور شد: نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران می تواند در تولید کنندگان، انگیزه تولید کالا با کیفیت مطلوب ایجاد کند و همچنین از سوی دیگر در مصرف کنندگان نسبت به کالای ایرانی عرق و تعلق خاطر به وجود آورد.
اکبرنژاد با تأکید بر این که باید نظارت و کنترل کیفیت کالاهای تولید شده در داخل از سوی دولت و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران انجام شود، اظهار داشت: با بهره گیری از طرح نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا (ایران کد) برای کالاهای تولید و خدمات ارائه شده در کشور بستری برای اشتغال زایی فراهم خواهد شد.
وی با بیان این که هم اکنون همه دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های تولید کننده کالا موظف به دریافت ایران کد هستند، تأکید کرد: نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های زیرساختی مؤثر در تنظیم بازار در نهایت به اصلاح قیمت‌ها و افزایش توان خرید مردم خواهد انجامید.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به این که پخش و توزیع کالا تنهت از سوی مراکز دارای کد ملی کالا مجاز خواهد بود، توضیح داد: چنین فرآیندی هزینه مبادله، بازاریابی، حمل و نقل و انبارداری را به طور چشمگیری کاهش داده کهدر کاهش هزینه فروش کالا در بازار مؤثر خواهد بود.