افزایش صادرات راه نجات تولید

به گزارش مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به نقل از شاتا آقای حسین مدرس خیابانی بیان کرد، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در حال بررسی قانون مقررات صادرات و واردات فعلی (مصوب 1372) و تغییراتی در جهت تولید و توسعه صادرات غیرنفتی است.

به گزارش مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به نقل از شاتا آقای حسین مدرس خیابانی بیان کرد، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در حال بررسی قانون مقررات صادرات و واردات فعلی (مصوب 1372) و تغییراتی در جهت تولید و توسعه صادرات غیرنفتی است.

افزایش صادرات راه نجات تولید

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در نشستی با مدیران پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی و مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با اشاره به موضوع لزوم تولید افزود، تجارت و بازرگانی مانعی برای تولید و صنعت نیست و بدون توجه به بازار، افزایش صادرات و رشد تولید در صنعت اتفاق نمی‌افتد.
وی طی بیانات اخیر خود در رابطه با صادرات گفت: راه نجات تولید ملی، توجه به صادرات است، ۲۵ درصد خرمای کشور صادر می‌شود و صادرات بالا کاهش تهدید کالای وارداتی برای تولیدکننده داخلی را در پی دارد. وی خاطرنشان کرد: اکنون ۴-۵ کالای سنتی در کشور داریم که سهم خوبی در سال‌های قبل در صادرات غیرنفتی داشته‌اند مانند خرما، پسته، زعفران و فرش، اما اکنون در افزایش صادرات صورت گرفته، سهمشان کم شده و باید برنامه‌ریزی ویژه برای افزایش سهم آن‌ها داشته باشیم. لازم به ذکر است که ایران رتبه دوم تولید و صادرات خرما را در جهان دارد.
 وی در ادامه افزود: اگر هدف ما توسعه زیرساخت‌های تجاری برای کمک به تولید داخلی است باید به فکر توسعه بنادر باشیم. باید دغدغه‌ها و نظرات همه صنعتگران و صادرکنندگان به ویژه افراد باسابقه این حوزه، مبنای تصمیم‌گیری‌ها شود. خیابانی در جای دیگر اشاره کرد: در 7 ماه نخست سال 98 صادرات کشور، 17 درصد نسبت با سال قبل رشد داشته است. ایشان مهم‌ترین عوامل نجات تولیدکنندگان در کشور را این‌گونه برشمرد: توجه ویژه وزارت صمت به تصمیمات تشکل‌ها، ضرورت وجود مناطق تجاری در شهرک‌های صنعتی کشور و توسعه صادرات.
وی تصریح کرد، رسالت سازمان توسعه تجارت در شرایط تحریم جهت رشد تولید، تثبیت و توسعه بازارهای جدید صادراتی است.

افزایش صادرات

پیش‌نیاز صادرات، استانداردهای GS1

یکی از پیش‌نیازهای  افزایش صادرات در کشور استفاده از ظرفیت‌های GS1 برای معرفی محصولات به خارج از ایران است. در شرایطی که محصول به‌درستی معرفی نشود افراد سودجو به‌راحتی محصولات اصیل ایرانی را با بارکد کشور خود معرفی کرده و از اصالت کالا حفظ و حراست نمی‌گردد. در این شرایط فقط افراد و کشورهای واسطه از صادرات کالا شامل سودهای هنگفتی شده و صادرکنندگان کشور ایران ناچارا کالاهای خود را باقیمت‌های عمده فروشی به فروش می‌رسانند.

تعامل سازمان  جهانی GS1 با خرده‌فروشی‌ها و گمرکات

سازمان GS1 در حال حاضر در 115 کشور جهان نمایندگی دارد و خرده‌فروشی‌های آمازون، E-bay، زارا، Carrefour، والمارت و بسیاری از خرده‌فروشی‌های سرشناس در تمام جهان در حال استفاده از استانداردهای GS1 هستند. به‌منظور ايجاد زنجيره تأمين جهاني كارا و ايمن، سازمان جهاني GS1 رابطه‌اي طولاني مدت و تنگاتنگ با سازمان جهاني گمركات (WCO) دارد.  در سال 2007، سازمان GS1 و سازمان جهاني گمركات WCO تفاهم‌نامه‌ای را به‌منظور شناسايي طيف وسيعي از ذينفعان تجاري مشترك امضا كردند و از آن تاریخ به بعد استانداردهای GS1 در گمرکات جهانی موردقبول و استفاده واقع شده است. همكاري‌هاي مورد نياز بين بازيگران اصلي در فضاي بنادر نیز از طريق استفاده از تعاريف، استانداردها و زمان‌بندی‌های مورد توافق بين‌المللي، تسهيل می‌شود.

کاربرد استانداردهای GS1 در بنادر

در سال‌های اخير بسياري از كشورهاي ساحلي مثل اروپا، امريكا، ژاپن، سنگاپور و كره جنوبي به ايجاد بنادر هوشمند اهميت بسيار زيادي داده و فعالیت‌هایی براي ايجاد اين بنادر آغاز کرده‌اند، كه با اعمال IOT 7 و استانداردهاي GS1 اين موضوع تحقق پيدا می‌کند. هوشمند سازي بنادر با استفاده از تكنولوژي  RFID 1در بسياري از بنادر امريكا موجب ايجاد ضمانت محكمي براي شفافيت در تداركات زنجيره تأمين، حمل ايمن كالاها و مبارزه بین‌المللی با تروريست شده‌است.
بنادر هوشمند يك سيستم خدمات براي حمل‌ونقل در بندر، بر اساس فناوری اطلاعات الكترونيكي مدرن هستند، كه با ارائه خدمات اطلاعات گوناگون براي مشاركت بنادر بر اساس جمع‌آوری، پردازش، انتشار، تجزیه‌وتحلیل، و استفاده از اطلاعات مربوطه را فراهم می‌کنند.

نمونه‌های موفق پیاده‌سازی استانداردهای GS1 در بنادر

به عنوان یک نمونه موفق از اجرای کاربرد استاندارد بنادر به طرح استانداردسازی بندر روتردام هلند اشاره نمود. GS1 در اين بندر با به اشتراك‌گذاري داده‌هاي اصلي و رويدادي و همچنين استقرار سيستم رديابي GS1 بين ذينفعان اين مجموعه، موفق به كاهش هزينه‌هاي مربوطه و افزايش بهره‌وري در صنعت حمل و نقل دريايي شده است.
بندر کلانگ در کشور اندوزی، شرکت DSV در کشور سوئد و سازمان بنادر و گمرکات کشور نیوزلند سایر نمونه‌های موفق در این طرح به شمار می‌‍روند. آنها به دنبال بهبود عمليات دريايي و بنادر براي افزايش كارايي و شفافيت كالا در طول سفر در زنجيره تأمين خود با استفاده از استانداردهاي GS1 به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یافتند.
همچنین بيش از 50  درصد تجارت جهاني و  58 درصد از GDP توسط اپك(APEC)  جهاني است و اين سازمان يكي از مهم‌ترين گروه‌هاي داخلی دولت است كه با سازمان GS1 همكاري مي‌كند. اپك  بهبود ده درصدي در عملكرد زنجيره تامين بر اساس زمان و هزينه را تا سال 2105 گزارش نموده‌است.