اطلاعیه معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در خصوص مشکلات صدور صورت‌حساب در سامانه مالیاتی – لزوم استفاده از شناسه کالا/خدمت در سامانه مودیان مالیاتی

باتوجه‌به الزام درج شناسه کالا/ خدمات در صورت­حساب­های الکترونیکی توسط مودیان مالیاتی و با عنایت به سؤالات و ابهامات موجود در خصوص عدم امکان صدور یا مشاهده شناسه اختصاصی، مفاد اطلاعیه معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور جهت پاسخ­گویی به سؤالات و رفع ابهامات به شرح ذیل اعلام می­گردد:

  • در صورت عدم اخذ شناسه کالا ٫ خدمت، تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا می‌بایست از طریق سامانه جامع تجارت به نشانیir و همچنین ارائه‌دهندگان خدمت از طریق سامانه مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به نشانی portal.gst-ir.org نسبت به اخذ شناسه کالا ٫ خدمت اقدام نمایند. شایان‌ذکر است مسئولیت تخصیص شناسه کالا/خدمت عمومی و اختصاصی با وزارت صمت است.
  • در صورت عدم اخذ شناسه اختصاصی کالا/خدمت در راستای تسهیل کار مؤدیان در حال حاضر برای صدور صورت‌حساب استفاده از شناسه عمومی کالا/خدمت توسط مؤدیان بلامانع است.
  • با عنایت به اینکه پس از فرآیند نرخ‌گذاری مالیات بر ارزش‌افزوده امکان مشاهده شناسه مذکور در سامانه stuffid.tax.gov.ir میسر می‌گردد در صورت عدم مشاهده اطلاعات شناسه اختصاصی اخذ شده توسط مؤدیان در سامانه فوق‌الذکر، در راستای تسهیل کار مؤدیان در حال حاضر برای صدور صورت‌حساب استفاده از شناسه عمومی کالا/خدمت توسط مؤديان بلامانع می‌باشد. لازم به ذکر است شناسه خدمت/کالا پس از نرخ‌گذاری در سامانه مذکور بارگذاری می‌شود.
  • ادارات امور مالیاتی با عنایت به‌مراتب فوق‌الذکر، می‌بایست با اطلاع‌رسانی کامل به مؤدیان نسبت به عدم ارسال هرگونه مکاتبات دراین‌خصوص اهتمام ورزند.
  • با توجه به این که ابهامات فوق الذکر رفع گردیده است ادارات امور مالیاتی می بایست مودیان محترم را راهنمایی نمایند که جهت حل مشکلات فوق نیازی به مراجعه حضوری نمی باشد. خاطر نشان میسازد تمامی اسناد در خصوص قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤديان در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی irintamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل‌ها و نرم افزارهای مرتبط و گزینه سؤالات متداول قابل بهره برداری می باشد.

مودیان محترم می‌توانند تناظر کدهای GTIN یا ایران‌کد با شناسه عمومی کالا را در نشانی اینترنتی https://portal.gs1-ir.org/home/services  مشاهده نمایند.