استفاده از استانداردهای GS۱ برای توسعه تجارت الکترونیک ضروری است

«مرجان فقیه نصیری»‌ امروز (یکشنبه)‌ در نخستین همایش هم اندیشی اس پی ها (SP یا شرکای تجاری و ارائه دهندگان راه حل) و استارتاپ های منتخب همکار با مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در محل این مرکز، افزود: جی اس۱ (GS۱) یک زبان بین المللی برای تجارت است و تجارت بین الملل جز با بهره مندی از استاندارهای آن به راحتی اتفاق نمی افتد.

به گزارش ایرنا، جی. اس۱ یک سازمان جهانی غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی با سابقه ۴۵ ساله است که استانداردهای بین‌المللی در خصوص مدیریت زنجیره تامین‌ جهانی را وضع کرده ‌است. استانداردهای جی اس۱ پرکاربردترین استانداردهای جهان محسوب شده و حاصل یک خرد جمعی است.

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با سابقه بیش از ۲۳ سال در کشور به عنوان عضو رسمی سازمان جی اس ۱ جهانی، با شناسایی بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار قلم کالای تولیدی یا وارداتی که مطابق با ابلاغیه ریاست جمهوری به‌عنوان یکی از ۱۲ بانک اطلاعاتی مرجع کشور و تنها بانک مرجع کشور در حوزه کالا و خدمات شناسایی شده و با تکیه بر پتانسیل‌ها و توانمندی‌های خود تاکنون توانسته نقش و جایگاه مهمی در زمینه ایجاد زبان مشترک بین اجزای مختلف زنجیره تأمین و کسب و کار ایفا کند.

فقیه نصیری اظهار داشت:‌ امروز ۱۵۰ کشور جهان عضو جی اس۱ جهانی هستند و با استفاده از این زبان بین المللی، مسیر همکاری های تجارت خارجی خود را برای کالاها و خدمات تسریع می کنند.

وی با یادآوری رشد روزافزون سهم تجارت الکترونیک در جهان، خاطرنشان کرد:‌ حتی در ایران که کشوری رو به توسعه است، استانداردهای جی اس۱ در زندگی روزمره رخنه کرده و به عنوان ابزاری مورد استفاده قرار می گیرد که از آن جمله استفاده از تاکسی های اینترنتی یا خرید از فروشگاه های آنلاین قابل اشاره است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاکید کرد: ‌جی اس ۱ فقط کد کالا یا خدمت نیست و آنچه کشورمان از آن رنج می برد بخش هایی از استاندارد جی اس ۱ است که به استانداردهای لجستیک باز می گردد که فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد.

وی ادامه داد: حلقه مفقوده تجارت الکترونیک کشورمان در بخش لجستیک است که بهره مندی خوبی از استانداردهای جی اس ۱ ندارد و اگر در این حوزه شرایط بهتری داشتیم، دست کم بخشی از معضلات اجرایی کشور قابل رصد و حل بود.

فقیه نصیری به طور نمونه به افزایش انفجاری قیمت گوشت قرمز در ماه های گذشته اشاره کرد و گفت:‌ علاوه بر افزایش نرخ ارز که سهم مشخصی در این افزایش قیمت داشت، یکی از عوامل اصلی این مشکل ناکارآمدری مدیریت لجستیک بود.

وی تاکید کرد: در صورت برخورداری از استانداردهای جی اس۱، حتی می توانیم تحریم ها و جنگ اقتصادی فعلی را بهتر مدیریت کنیم.

معاون وزیر صنعت با اشاره به روشن و مشخص بودن نقاط ضعف تجارت کشور در مسیر جنگ اقتصادی، خاطرنشان کرد:‌ اس پی ها و استارتاپ ها می توانند به خوبی در این مسیر تاثیرگذار باشند؛ بطور مثال بخشی از قطعات خودرویی به دلیل نبود فناوری آن در کشور، صرفه اقتصادی نداشتن تولید آنها و غیره از خارج وارد می شود و استارتاپ ها می توانند در این زمینه موثر باشند.

وی افزود: در مقابل، اگر ایده و نقش استارتاپ ها و اس پی ها مسجل شود، می توانیم آنها را به تولیدکنندگان اصلی وصل کرده و به منظور تکمیل زنجیره تولید قراردادهای بلندمدت برایشان تدارک ببینیم، همچنین حمایت از آنها از طریق مدیران ارشد کشور و در صورت نیاز اخذ مصوبه سران قوا برای توسعه فعالیت استارتاپ ها و اس پی ها در توانمان است.

فقیه نصیری، نسبت به وجود چندین مرکز کدگذاری کالا و خدمات در کشور که اقدامی موازی انجام می دهند انتقاد کرد و بیان داشت:‌ برخی از آنها حتی زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و تداوم این روند آسیب های جدی به همراه خواهد داشت.

موازی کاری‌ها و احتمال حذف امتیاز نمایندگی ایران

در ادامه این همایش، «علیرضا ملکی»‌ مدیرعامل مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران افزود:‌ این مرکز، نماینده انحصاری جی اس ۱ در ایران است و بر این اساس سایر سایر مراکزی که از کدهای این مرکز استفاده می کنند، فعالیت غیرقانونی انجام می دهند.

وی هشدار داد:‌ موازی کاری‌ها در این حوزه می‌تواند به حذف امتیاز نمایندگی ایران در این سازمان جهانی منجر شود که در این صورت، بازگشت به آن بسیار هزینه بر خواهد بود، این در حالی است که سازمان جهانی جی اس۱ برخی خدماتی که سازمان تجارت جهانی (WTO) ‌عرضه کننده آن است را در مقوله‌های تجارت و شناسایی کالاها به ایران ارائه می‌کند.

ملکی خاطرنشان کرد: ‌ایران رتبه خوبی در جی اس ۱ جهانی دارد و کدهای استانداردهای تعریف شده برای کالاها و خدمات می تواند به کل زنجیره تامین کند.

منتشر شده در : ایرنا