از تکنولوژی RTLS و RFID در حوزه بهداشت و درمان چه می‌دانید؟

قبل از اینکه به بررسی ارتباط تکنولوژی RTLS و RFID بپردازیم ابتدا باید با مفاهیم RTLS آشنا شویم. در طول ده سال گذشته، افزایش رجوع به بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها موجب شده است تا این مراکز استراتژیک در مقاطع زمانی خاص (مانند پاندمیک بیماری کرونا) با ازدحام جمعیت روبرو شوند و درنتیجه کاهش کیفیت خدمت‌رسانی و افزایش میزان مرگ‌ و میر را شاهد باشیم. همچنین از دیگر عواقب ناشی از ازدحام جمعیت در این مراکز استراتژیک، میتوان به افزایش خطاهای پزشکی و افزایش مدت‌زمان انتظار بیمار اشاره کرد که با مدیریت وضعیت به وجود آمده میتوان کیفیت خدمات ارائه‌شده را بهبود بخشید.

تکنولوژی RTLS چیست؟

تکنولوژی RTLS سیستمی باقابلیت کشف، شناسایی و مکانیابی خودکار اشیا یا افراد در محدوده مشخص است. به‌ طورکلی این سیستم شامل تگ‌ها و تعدادی نقاط راهنمایی است که با شبکه هاب ارتباط دارد. عملکرد شبکه هاب به این‌گونه است که از طریق آن داده‌ها در یک پایگاه اطلاعاتی ذخیره میشود. نقاط راهنما سیگنال‌های ارتباطی را مخابره میکند که توسط تگ ها دریافت می گردد. زمانی که تگ، سیگنال های ارتباطی را دریافت کند، آن را به شبکه هاب بازمی گرداند. سپس شبکه هاب، تگ را شناسایی کرده و مکان و زمان آن را از طریق شبکه به پایگاه اطلاعاتی مخابره می کند. طرح سیستم RTLS در شکل زیر نشان داده‌شده است. سیستم RTLS بیمارستان برای شناسایی و استقرار تجهیزات مجهز به تگ، پرسنل یا بیمارانی طراحی‌شده است که در بیمارستان در جریان هستند. ردیابی تجهیزات به مدیریت بهتر موجودی کمک کرده و درنتیجه دسترسی سریع به اقلام موردنیاز را بهبود و هزینه های اضافی کاهش می یابد. ردیابی پرسنل بیمارستان باهدف مستندسازی و بهبود فرآیندهای بالینی شامل شناسایی ضعف موجود در مراقبت‏‎ها، اختصاص خدمات خودکار به بیماران و ایجاد انضباط درمیان کارمندانی است که وظیفه خود را به‌درستی انجام نمی دهند. ردیابی بیمار شامل مکانیابی او در صورت گم‌شدن در بخش های مختلف بیمارستان و یا شناسایی اطلاعات لازم قبل از فرآیندهای پزشکی و بهبود در تسریع فرآیندهای ترخیص است.

بررسی کاربرد تکنولوژی RFID در RTLS

پیشتر به طور مفصل به تکنولوژی RFID پرداخته شد تکنولوژی RFID ارتباط یکپارچه ای بین موجودیت های فیزیکی دارای تگ و زیرساخت های اطلاعاتی فراهم می‌آورد.  به‌عنوان پیامدی از ذات شناسایی، ردیابی و ره‌گیری RFID، سازمان ها می توانند به جزئیات اطلاعات مکانی برای افزایش توانایی مراقبت، از پیشینه، مکان و تغییرات وضعیت موجودیت های متحرک دست یابند. این تکنولوژی می‌تواند به دلیل سازگاری فراوان با طیف وسیعی از کاربردها از قبیل صنعت خرده‌فروشی، مدیریت‌ زنجیره‌ تامین، ضد جعل و تقلب و به‌عنوان سیستم امنیتی تلقی شود. در سال های اخیر انتظارات بالایی برای به کارگیری تکنولوژی RFID در بهداشت و درمان ظهور کرده است. با بهره گیری از امکانات و ویژگی های این سیستم، قابلیت خدمت رسانی بهتر به بیماران و مشتریان با کاهش خطاها در مراقبت بیماران و استفاده نادرست از تجهیزات وجود دارد. مدیریت مناسب این تکنولوژی می تواند کیفیت فرآیندهای پزشکی در مراقبت قابل‌اعتماد بیمار، کاهش هزینه ها و فراهم سازی ابزارها برای مدیریت و ردیابی مواد و جریان اطلاعات بهبود بخشد.

بزرگ‌ترین نگرانی در برنامه های بهداشت و درمان، ردیابی و مکان یابی در لحظه، دارایی‌های پزشکی است. مراکز پزشکی سالانه خسارات بالایی به دلیل آسیب به دارایی باارزش متحمل میشوند. علاوه بر این محل نگهداری این داراییها نیز غالباً ناشناخته است و کادر پزشکی مجبور است وقت خود را به‌جای مراقبت از بیمار صرف پیدا کردن تجهیزات کند. یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی استفاده از تکنولوژی RFID برای ردیابی و مدیریت بهتر فرآیندهای درمانی است.

به‌منظور دستیابی به سطح اطمینان، تکنولوژی RFID با انجام اموری از قبیل شناسایی هر بیمار و دسترسی به اطلاعات دارویی او در هرکجای بیمارستان و اقدامات لازم برای خدمت رسانی درست به او (مدیریت داروها، فرآیند جراحی) بدون در نظر گرفتن زمان و مکان، شناسایی نمونه های آزمایشگاهی (خون، ادرار، بیوپسی و …)، بررسی و تائید وضعیت تاریخ انقضای داروها و … را تضمین می‌کند. به‌علاوه کنترل موجودی تجهیزات پزشکی یا جلوگیری از سرقت وسایل با کمک این تکنولوژی فراهم می‌شود. به‌منظور کنترل مکان تجهیزات پزشکی، ردیابی در لحظه هریک از آن‌ها و دستیابی به اطلاعات و مواد در هر زمان و هرکجا با کمک این سیستم مقدور شده است.