آغاز همایش بازرگانی ایران و اوراسیا

 همایش اوراسیا، آشنایی با فرصت‌ها و الزامات توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا آغاز به کار کرد.

 

 

 همایش اوراسیا، آشنایی با فرصت‌ها و الزامات توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا آغاز به کار کرد.

به نقل از خبرگزاری مهر این همایش با حضور آقای رضا اردکانیان وزیر نیرو و رئیس کمیسیون‌های مشترک همکاری تجاری و اقتصادی ایران با روسیه و ارمنستان، مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، آقای آکماتوف و خانم نیکیشینا وزرای تجارت کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین اعضای اتاق بازرگانی ایران و بازرگانان و صادر کنندگان ایرانی در سالن ایران مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.

معرفی موافقتنامه تجاری اوراسیا و ظرفیت بازار اوراسیا و تشریح حقوق تجار در این موافقتنامه از جمله برنامه‌های این همایش است.

همچنین در پنل اوراسیا آقای آکماتوف وزیر گمرک اتحادیه اقتصادی اوراسیا، خانم نیکیشینا وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا، نمایندگانی از گمرک، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان توسعه تجارت ایران جزئیات عضویت ایران در این اتحادیه را تشریح خواهند کرد.

در ۷ ماه نخست امسال صادرات ایران به کشورهای عضو اوراسیا با ۵۲ درصد رشد به ۴۹۰ میلیون دلار رسید و واردات ایران از اعضای این اتحادیه با ۳ درصد کاهش از ۷۹۲ به ۷۶۸ میلیون دلار رسید.

سهم ایران از کل حجم تجارت اوراسیا ۳ دهم درصد و سهم اوراسیا از کل تجارت ایران با جهان ۲ درصد است که با امضای قرارداد موقت تجارت آزاد ایران با اوراسیا دو طرف در تلاش برای ارتقای این سهم هستند.

اوراسیا

 

تاریخچه اتحادیه اوراسیا

نخستین بار قرارداد اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان به امضاء رسید و با اتحادیه گمرکی اوراسیا جایگزین گردید و در ماه‌های بعد کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز در این اتحادیه عضو شدند. کار این اتحادیه از ژانویه سال 2015 به‌طور رسمی آغاز شد.

 

اهداف تشکیل اتحادیه اوراسیا

هدف از تشکیل اتحادیه اوراسیا تسهیل تجارت، ایجاد یک بازار مشترک بین کشورهای هم‌پیمان، حذف تدریجی قوانین گمرکی درون اتحادیه و ایجاد یک تعرفه مشترک خارجی در میان این کشورها می‌باشد.

 

نقش GS1  در این بین چیست؟

ارتباط سازمان تجارت جهانی با سازمان GS1

در حال حاضر تمام سازمان‌های عضو اتحادیه اوراسیا در سازمان جهانی GS1 (سازمان ارائه‌دهنده استانداردهای جهانی برای مدیریت زنجیره تأمین) عضو هستند. همچنین تمام کشورها به استثناء ایران و بلاروس به عضویت سازمان تجارت جهانی WTO درآمده‌اند.  اخیراً کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، در برخی مجالس دولتی و خصوصی موضوعی را تحت عنوان موافقت‌نامه تسهیل تجارت یا همان TFA به بحث گذاشته و خواستار توجه افراد دولتی و فعالان بخش خصوصی به این مسئله شده‌اند. TFA (Trade Facilitation Agreement) یک توافق در داخل سازمان تجارت جهانی (WTO) است که در سال 2014 جزء برنامه‌های اصلی WTO قرار گرفت و کشورهای عضو باید آن را اجرا می‌کردند.

محور اصلی TFA شفاف‌سازی ضوابط و مقررات حاکم بر ورود و خروج کالا در مرزهای کشور است به‌گونه‌ای که تجار کشورهای دیگر بدانند مبادله هر کالا با آن‌ها چه مقررات و ضوابطی دارد و چقدر به طول می‌انجامد. جالب است بدانید که سازمان جهانی GS1 که استانداردهای مدیریت زنجیره‌ تأمین را برای اهدافی همچون شفافیت ایجاد نموده، تمام راه‌حل‌های خود را مطابق با توافق TFA ارائه می‌کند. با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا لازم است که تجار ایران قوانین موجود را الزامی دانسته و از استانداردها پیروی کنند. یکی از استانداردهای لازم برای اقلام صادراتی استفاده از بارکدهای GS1 می‌باشد.

همچنین به دلیل تسهیل نقل و انتقالات در گمرکات بهتر است از استانداردهای GS1 برای شناسایی پالت‌ها و اقلام لجستیکی در این کشورها استفاده شود.