آغاز طرح گسترده مدیریت واردات کالا با ایران کد از امروز

وارد کنندگان 1500 گروه کالایی از امروز باید ایران کد و کدردیابی دریافت کنند
مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا وخدمات ایران گفت : در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و دولت و با هدف مدیریت وکیفی سازی واردات کالا به کشور، طرح گسترده مدیریت واردات با ایران کد از امروز درکشور آغاز شد .

مهندس احمد غلامزاده در جمع خبرنگاران افزود : پس از امضای تفاهنامه 3 جانبه میان موسسه استاندارد ،  سازمان توسعه تجارت و ایران کد که هفته گذشته صورت گرفت ، مدیریت واردات کالا با استفاده از کد ملی کالا – ایران کد – ساماندهی می‌شود که هدف از این سیاست ، نظارت بر روند واردات کالا به کشور ، ایجاد شفافیت ، ورود کالاهای کیفی و جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت و مبارزه با ورود کالا قاچاق به کشور است .
وی اظهار داشت : قبلا آن گونه که باید و شاید به دلیل عدم وجود اطلاعات استاندارد شده  امکان مدیریت ونظارت برکالاهایی که وارد کشور می شد ، به طور دقیق وجود نداشت ، چرا که آمار و اطلاعات یکپارچه و منظم درباره اینکه چه کسی ، چه مقدار کالا وبا چه کیفیتی را وارد کشور کرده است ، دردسترس نبود . لذا اکنون سازمانهای دست اندر کار در راستای اجرای منویات رهبری که حساسیت ویژه ای بر مدیریت واردات کالا به کشور دارند و بارها آن را ابراز کرده اند ، در صدد مدیریت واردات هستند .
وی تصریح کرد : براساس روش جدید کلیه  وارد کنندگان کالا به کشور موظفند از امروز برای ورود کالای خود به کشور ابتدا کدملی کالا – ایران کد – را از مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران دریافت کنند . بدین ترتیب کالای آنها صاحب یک کاتالوگ الکترونیکی خواهد شد که کلیه مشخصات کالا در آن ثبت است .
وی افزود : در واقع ایران کد قبل از اینکه کالایی به کشور وارد شود اطلاعات فنی و ماهیتی کالای مورد نظر را دریافت و از طریق سازوکار سیستمی  که با موسسه استاندارد و سیستم سفارش کالا درسازمان توسعه تجارت ( ثبتارش ) برقرار می‌شود ، ابتدا برای موسسه ای استاندارد ارسال وپس از تایید موسسه استاندارد برای ثبت سفارش ارسال می گردد ، بدین ترتیب به کالاهای فاقد کاتالوگ الکترونیکی و تایید استاندارد مجوز واردات داده نخواهد شد .
غلامزاده گفت : ایران کد به هر قلم کالایی که می خواهد وارد کشور شود یک کد ملی و کاتالوگ اختصاص می دهد و اگر وارد کننده بخواهد مجددا همان کالا را وارد کشور کند ، نیازی به دریافت مجدد کدملی کالا نخواهد داشت .

 

الصاق کد ردیابی به کالاهای وارداتی 
مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا وخدمات ایران اظهار داشت : ایران کد از این پس همچنین به هر واحد از اقلام محموله‌های ثبت سفارش شده یک کد ردیابی اختصاص و این کد برروی کالاها نصب می‌شود تا امکان ردیابی آن در سطح بازار فراهم شود .
به گفته وی کدردیابی یادشده تا قبل از ورود کالا به کشور غیرفعال است و با ورود کالا به کشور با اعلام ادارات کل استاندارد استانها فعال خواهد شد .
وی افزود : تخصیص این کدردیابی یا رهگیری کمک شایسته ای به جلوگیری از ورود کالای قاچاق و غیرکیفی به کشور خواهد کرد . چرا که حتی اگر کالای غیرکیفی به کشور وارد شود به راحتی قابل رهگیری و جمع آوری از سیستم توزیع خواهد بود چون اطلاعات و مشخصات و منشا کالا به راحتی در دسترس بوده و قابل ردیابی فوری است .
غلامزاده تصریح کرد : با توجه به این ساز و کارها از امرو ز و به عنوان اولویت نخست ، 1500 گروه کالایی مانند مواد غذایی ، داروها ، اقلام بهداشتی ، ملزومات خانگی ، انواع پارچه ، مواد اولیه صنعتی ، برخی وسایل نقلیه موتوری ، ماشین آلات چاپ ،بسته بندی و کشاورزی وغیر که براساس کد تعرفه ( HS ) دسته بندی شده اند باید برای ورود به کشور ایران کد دریافت کنند .
وی خاطرنشان ساخت : البته بسیاری از این گروهها پیش از این ایران کد خود را دریافت کرده اند اما به هرحال ورود این اقلام به کشور از این بعد  براساس رویه جدید صورت می گیرد .
وی افزود : براساس جدول زمانی تهیه شده تا پایان امسال کلیه اقلام وارداتی به کشور باید براساس روش جدید و دریافت ایران کد  وارد شود .

 

استاندارد ، کالای بدون ایران کد را نمی پذیرد
مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا وخدمات ایران گفت : در رویه جدید ، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از پذیرش نمونه کالاهایی که ایران کد نداشته باشند ، خود داری کرده و صرفا کیفیت و صلاحیت کالاهایی را در آزمایشگاههای خود بررسی خواهد کرد که کاتالوگ الکترونیکی آن قبلا از سوی ایران کد صادر وارسال شده باشد .
وی افزود : همچنین کالاهایی که ایران کد داشته اما کاتالوگ الکترونیکی کالا نداشته و یا ناقص باشد از سوی موسسه استاندارد پذیرش نخواهد شد .
وی اظهار داشت : پس از تایید موسسه استاندارد ، سازمان توسعه تجارت عملیات ثبت سفارس و صدور مجوز نهایی برای واردات کالا به کشور را انجام خواهد داد .
به گفته غلامزاده با هماهنگی هایی که میان ایران کد ، استاندارد و سازمان توسعه تجارت در حال انجام است ، کلیه مراحل جدید واردات کالا به کشور رایانه ایی و از طریق اتصال و تناظر سیستمی انجام می‌شود تا در کمترین زمان ممکن مجوزهای لاز م صادر شود .
وی خاطر نشان ساخت : تجار و واردکنندگان بدانند که رویه جدید ، واردات کالا به کشور را آسان ، کیفی وشفاف خواهد کرد وا ین گونه نیست که مانع یا بروکراسی جدیدی به فرآیند واردات اضافه شود بلکه برعکس با اتصال و تناظر سیستمی میان مراکز مختلف مسئول در امر واردات کالا ، وحدت رویه و سرعت در انجام کارها ایجاد شده و از دوباره کارهایی که باعث سرگردانی و وقت کشی تجار می شد جلوگیری می‌شود .