آغاز استفاده از ایران‌کد در عملیات گمرکی کشور

از اول تیرماه سالجاری عملیات ترخیص کالا‌های مشمول استاندارد اجباری از گمرکات کشور بااستفاده از سامانه ایران‌کد صورت می‌گیرد .

مهندس احمد غلامزاده مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا وخدمات ایران در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: در مذاکراتی که میان گمرک و ایران‌کد صورت گرفته، استفاده از ایران‌کد در عملیات گمرکی کشور ابتدا به صورت آزمایشی و در مدت 3 ماه از اول تیر ماه آغاز می‌شود و پس از شناسایی نقاط قوت وضعف استفاده از آن دائمی ونهادینه خواهد شد .
وی اظهار داشت: جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان وزارت بازرگانی، صنایع ومعادن، استاندارد و گمرک درباره عملیاتی کردن هرچه سریعتر ایران‌کد در گمرکات در حال برگزاری است .
وی تصریح کرد: ورود ایران‌کد به عملیات گمرکی کشور باعث افزایش  شفافیت، سرعت و نظارت سیستمی شده در بحث مبارزه با قاچاق کالا کمک خوبی به گمرگ خواهد کرد .
غلامزاده گفت: از سوی دیگر یکی از وظایف گمرک مقابله با اسناد جعلی و تقلب در فرآیند تجارت خارجی است و ایران‌کد با قابلیت‌های خود در فناوری اطلاعات می‌تواند به مقابله با این مفاسد کمک کند .
مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا وخدمات ایران با اشاره به الزامات قانونی ایجاد شده در زمینه جلوگیری از ورود کالاهای بدون ایران‌کد در شبکه توزیع کالای کشور که هم اکنون در قالب طرح ورود کالاهای با کیفیت به بازار از سوی چند وزارتخانه درحال پیگیری است ، افزود : ورود ایران‌کد به عملیات گمرکی می‌تواند کمکی شایسته به جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت به کشور کند ، چرا که  گمرک دروازه ورود کالا به کشور است وحضور ایران‌کد در گمرکات می‌تواند به تشخیص کالای بی کیفیت کمک کرده و جلوی ورود آن را از مبدا و سر منشا بگیرد .
وی اظهار داشت : همچنین ایران‌کد می‌تواند به تسهیل و روان سازی عملیات گمرکی کمک کند ، چرا که اطلاعات کالای کشور که در بانک اطلاعاتی ایران‌کد وجود دارد مرجع مناسبی برای افزایش نظارت سیستمی و جلوگیری از دوباره کاری‌های وقت گیر و هزینه بر ومانع بروز تخلف است .
غلامزاده تصریح کرد : این نکته قابل یاد آوری است که ورود ایران‌کد به عملیات گمرکی نه تنها موجب کندی عملیاتی گمرکی نمی‌شود بلکه اتفاقا آنرا تا حد زیادی تسریع وروان خواهد کرد چرا که ایران‌کد به گونه ای طراحی شده که کلیه سازمانهای ذی نفع می‌توانند با یک زبان مشترک با یکدیگر در ارتباط بوده واطلاعات پوششی لازم را مبادله کنند .
ورود ایران‌کد به صنعت نفت
مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا وخدمات ایران از آغاز مذاکرات فنی برای ورود ایران‌کد به صنعت نفت  کشورخبرداد وگفت : با تاکید و حمایت وزیر نفت قرار است تا پایان امسال 300 هزار قلم کالا از اقلام پر مصرف صنعت نفت کد ملی کالا دریافت کنند .
وی افزود : ورود ایران‌کد به بزرگترین صنعت کشور اثرات مثبت مشهودی به دنبال دارد که کاهش اقلام مدیریت موجودی وکاهش حداقل 20 درصدی سطح موجودی اقلام در این بخش که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان کالا در کشور است ، بخشی از اثرات آن خواهد بود .
وی گفت : وزیر نفت صراحتا اعلام کرده که این وزارتخانه  درصدد است سیستم تدارکات الکترونیکی را با استفاده از ایران‌کد برای اقلام پرمصرف نفت اجرایی کند . همچنین این اعتقاد وجود دارد که ایران‌کد جلوی واردات کالاهای قابل تامین از داخل برای صنعت نفت را سد می‌کند . به عبارت دیگر وقتی اقلام پر مصرف نفت کد ملی کالا گرفته و اطلاعاتشان ثبت شود این شفافیت و اطلاع رسانی پویا ایجاد می‌شود که عرصه کنندگان داخلی کالای نفت مشخص شده و از واردات کالای مشابه خارجی وارزبری جلوگیری می‌شود .
غلامزاده تصریح کرد: این اتفاق در صنعت نفت که یکی‌از بزرگترین مجموعه‌ها ازنظر خریدونیاز به کالاست، یک اتفاق مهم‌و صرفه‌جویی ملی محسوب می‌شود.
واردات کالای با کیفیت به مرز 80 درصد می‌رسد
مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا وخدمات ایران در بخش دیگری از سخنان خود به عزم جدی که در دستگا‌های مختلف دولتی برای مبارزه با واردات کالای بی کیفیت به کشور وپالایش بازار از این کالاها ایجاده شده ، گفت : هم اکنون موسسه استاندارد ، ایران‌کد وسایر دستگاها تلاش هماهنگی را با یکدیگر برای تحقق این هدف  آغاز کرده اند . هم اکنون 40 درصد واردات کالا به کشور براساس کد تعرفه و استفاده از ایران‌کد صورت می‌گیرد که قراراست این امر تا پایان سال به 80 درصد کالاهای وارداتی افزایش یابد .
وی خاطر نشان ساخت : مصوبه قانون بودجه 89 برای الزام به این که کلیه دستگاهها کد رهگیری ایران‌کد بگیرند وهمچنین کلیه دستگاها ملزم به تطابق فرآینده‌های خود با استاندارد‌های اطلاعاتی ایران‌کد شده اند ، کمک بزرگی در این زمینه است . وی با گلایه از برخی دستگاها که استفاده از اطلاعات واستاندارد‌های اطلاعاتی ایران‌کد را به تاخیر می‌اندازند ، تصریح کرد : به عنوان مثال اطلاعات پایه اقلام بهداشتی ودارویی کشور در سامانه ایران‌کد تکمیل شده اما هنوز تحرک مناسبی از سوی وزارت بهداشت برای استفاده از این اطلاعات به چشم نمی خورد .
غلامزاده همچنین ازآغاز فاز جدید تکمیل اطلاعات بانک اطلاعاتی ایران‌کد خبر داد واظهار داشت : قبلا کلیه متقاضیان دریافت کد ملی کالا در ارایه  مشخصات فنی کالا مختار بودند اما با آغاز فاز جدید تکمیل اطلاعات پرتال ملی کالا که از هفته آینده آغاز می‌شود ارایه مشخصات فنی کالا یک الزام است .
وی تصریح کرد: علت تاکید بر این اقدام این است که بخش‌های مختلف حاکمیتی قراراست به زودی اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی ایران‌کد را مبنای تصمیم گیری‌های خود قرار دهند .
غلامزاده خاطر نشان ساخت : هم اکنون ایران‌کد 27 هزار عضو دارد که قرار است این تعداد تا پایان سال به 60 هزار عضو برسد .