اقلام تجاری در زنجیره تامین

اقلام تجاری در زنجیره تامین

به چه چیزی در  زنجیره تامین اقلام تجاری گفته می‌شود؟

قلم تجاری به هر نوع کالا یا خدمتی گفته می‌شود که بتوان آن را در هر نقطه‌ای از زنجيره تامين قیمت‌گذاری یا سفارش­‌دهی یا آماده صورت‌حساب نمود. این تعریف، تمامی کالاها و خدمات با ویژگی‌های از پیش تعریف شده، از مواد اولیه تا محصول نهایی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

هرگونه قلم تجاری که از لحاظ طرح یا محتویات با قلم دیگر متفاوت باشد، شماره شناسایی مخصوصی دارد و اين شماره تا زمانی‌که قلم در چرخه تجاری موجود باشد، تغيير نمی‌كند. به تمام اقلام تجاری که دارای مشخصات کلیدی مشترك هستند، شماره شناسایی يكسان اختصاص مي‌يابد.

 

مطالب زیر قواعد شناسایی و علامت‌گذاری نماد را كه در هر قلم تجاري خاص كاربرد دارد، شرح مي­دهد.

اقلام تجاری فیزیکی یا غیرفیزیکی

 

اقلام تجاری فیزیکی یا غیر فیزیکی

 

قلم تجاری فیزیکی،همان کالاست. قلم تجاری غیرفیزیکی را معمولاً «خدمت» می‌نامند. هر يك از انواع کالاها و خدمات، در کاربردهای تجاری باز (فراگير) یا در محیط‌های توزیع محدود با یک شماره­ی استاندارد شناسایی می‌شوند.

محيط توزیع محدود در مقابل محیط توزیع باز (فراگير)

 

اصلی‌ترین مزیت سیستم GS1 برای اقلام تجاری، ایجاد شماره شناسایی واضح و اختصاصي است که در محیط‌های تجاري سراسر دنیا کاربرد دارد. علاوه بر آن، اين سیستم یک سری شماره انحصاری جهت استفاده در محيط‌هاي توزیع محدود (مانند سطح ملی یا داخل يك شرکت) تدارک دیده است. شماره‌های شناسایی در محيط‌هاي توزیع محدود در اختیار اعضای سازمان‌های عضو GS1 قرار مي‌گيرند تا در توسعه راه‌حل‌های موثر و کاربردی در قلمرو آنها به‌كار گرفته شود.

 

Restricted Distribution

 

 

اندازه متغیر یا ثابت

 

اقلام تجاری اندازه ثابت به آن دسته از اقلام گفته می‌شود که همیشه در قالب و ترکیبی ثابت (مانند نوع، سایز، وزن، محتویات و طرح) تولید می‌شوند. درست همانند قلم تجاری اندازه ثابت، قلم تجاری اندازه متغیر نیز موجودیتی مستقل مانند ذات کالا یا محتوای آن دارد که با آن تعریف می‌شود.

 

قلم تجاري اندازه ثابت

landscape-1438283137-watermelon (1)

بر خلاف قلم تجاری اندازه ثابت، قلم تجاری اندازه متغیر ممکن است در اغلب موارد مشابه قلم دیگر باشد ولی حداقل در یک مورد با قلم دیگر متفاوت است.

قلم تجاري اندازه متغير

 

 

ویژگی‌های متفاوت می‌تواند شامل وزن، ابعاد، تعداد اقلام موجود یا حجم بسته‌بندی باشد. شناسایی کامل قلم تجاری اندازه متغیر شامل شماره شناسایی و همچنین اطلاعاتی در باره ويژگي متغير است.

 

قلم تجاری مصرفی در خرده‌فروشی عمومی، قلم تجاری مصرفی خرده‌فروشی بهداشتی متداول یا قلم تجاری غيرخرده‌فروشی

 

پايانه فروش خرده‌فروشي فروشگاهي

بررسی و اسكن دقیق در صندوق‌های فروشگاهی، عمده‌ترین کاربرد شماره‌های شناسایی اقلام در سیستم GS1 است و اقلام تجاری که باید از صندوق فروشگاهی عبور کنند، ملزم به رعایت قوانین مشخص و داشتن ویژگی‌هایی خاص هستند. اسكن و بررسی اقلام تجاری بر اساس کاربرد و نوع آنها، به سه گروه تفکیک می‌شود:

1- اقلام تجاری مصرفی در خرده­فروشی عمومی، از کدهای میله­ای همه­سویه بهره می‌برند. این کدهای میله‌ای توسط اسکنرهای خرده‌فروشی همه­سویه­ یا اسکنرهای خطی دستی اسكن می‌شوند.

2- اقلام تجاری مصرفی خرده‌فروشی بهداشتی متداول، نیازمند نمادهای ماتریسی دوبعدی هستند؛ اما استفاده از این نمادها در صندوق­های فروشگاهی خرده­فروشی همه­سویه­ كه ميزان تراكنش‌ها در آنها بسيار زياد است، مرسوم نيست. اقلام تجاری مصرفی خرده‌فروشی بهداشتی متداول که با ماتریس دوبعدی علامت‌گذاری شده‌اند، باید در خرده‌فروشی با میزان تراكنش کم‌تر، مانند داروخانه بیمارستان‌ها یا در حجم بالا در مراکز توزیع اسكن شوند.

3- اقلام تجاری غیر خرده‌فروشی، آن دسته از اقلامي هستند که از صندوق‌های فروشگاهی عبور نمي‌کنند. معمولاً این­گونه اقلام تجاری بسته به کاربرد و بخش صنعتی مربوطه، در محیط‌های اسكن ترکیبی (لیزر، تصویري و مانند آن) ديده می‌شوند. نمونه‌هايی از این اقلام عبارتند از بسته‌هاي چندتايي اقلام تجاری، اقلام و قطعات علامت‌گذاری‌شده مستقیم و غیره.

 

کتاب‌ها و نشريات دوره‌اي

 

براي كتاب‌ها و اقلام انتشاراتی (روزنامه، مجله و …)، توجه به عوامل زیر ضروري است:

راه‌حل‌هایی که برای اقلام انتشاراتی ارائه می‌شود، باید نيازهاي عمده‌فروش و ناشر در پردازش موارد برگشتي (مانند مرتب‌سازي و شمارش) را در نظر بگیرد. این مطلب به خواندن يك شماره اضافي دلالت مي‌كند كه براي شناسايي قلم نقش و ضرورتي ندارد. سیستم‌های بین‌المللی ISSN و ISBN امور مربوط به شماره‌گذاری نشريات و کتاب‌ها را انجام می‌دهند.

 

برای خواندن ادامه مقاله انواع قلم‌کالای تجاری در زنجیره تامین بر روی لینک کلیک کنید.