گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب

 

22 بهمن روز پیروزی انقلاب اسلامی

دو اتفاق مهم كه موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد انتصاب دولت موقت و بیعت نظامیان با امام بود. سرانجام مبارزات مردم مسلمان نتیجه یافت و حكومت 50 ساله رژیم پهلوی سرنگون شد. عظیم ترین راه پیمایی در سراسر کشور انجام شد كه در این راهپیمایی هزاران نفر از دولت منتخب امام خمینی حمایت کردند. همچنین ارتش نیز كه مهمترین نقطه اتکای رژیم پهلوی بود، به ملت پیوست. و رژیم شاهنشاهی بدون حمایت مردم به سرعت از هم پاشید . با تسلیم نیروهای نظامی، سرانجام مبارزات مردم غیور در ۲۲ بهمن سال 1357  به بار نشست و به خواست خدا و رهبری “روح‌الله خمینی” حكومت جمهوری اسلامی تأسیس شد. بنابر این نباید از این روز به عنوان روز پایان یك رژیم و آغاز رژیم دیگر یاد كرد. بلكه باید از آن به عنوان سرفصلی برجسته در تاریخ سیاسی ایران و نقطهء عطفی در روند مبارزات ملت ایران نام برد.

رویدادهای روز ۲۲ بهمن

در این روز تهران صحنه جنگ خونین مسلحانه بین مردم و سربازان طرفدار رژیم پهلوی گردید و زندان اوین، ساواک، سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک به تصرف مردم ایران در آمد. پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبیرستان نظام، زندان جمشیدیه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی که به تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود.

متن پیام امام خمینی در روز 22 بهمن 1357

بسم الله الرحمن الرحیم
ملت مسلمان و قهرمان و مبارز ایران! در این لحظه حساس كه به لطف خداوند تعالی مبارزات قهرمانانه شما سدهای استبداد و استعمار را یكی پس از دیگری می شكند و انقلاب اسلامی شما شكوفه ها و میوه های خود را آشكار می سازد، لازم می دانم ضمن اظهار تشكر و قدردانی از یك یك شما برادران و خواهران چند نكته را یادآوری نمایم:
شما در جریان مبارزات گذشته رشد اسلامی و انقلابی خود را آشكار كرده اید و اكنون بیش از پیش لازم است كه این رشد را به جهانیان نشان دهید تا جهانیان بدانند مردم مسلمان ایران می توانند بدون قیمومت این و آن، راه سعادت خود را انتخاب نمایند.
لذا از شما می خواهم كه اولا مانع آشوب و هرج و مرج بشوید و نگذارید آشوبگران مغرض به عملیاتی از قبیل غارت، آتش سوزی، مجازات متهمان و از بین بردن آثار علمی و فنی و صنعتی و هنری و اتلاف اموال عمومی و خصوصی دست بزند.

دشمن برای خراب كردن چهره نهضت از طریق نفوذ دادن افراد مفسد و مغرض در میان توده مسلمان دست به چنین كارها می زنند تا نهضت ما را ارتجاعی و وحشیانه قلمداد نمایند. من اكیدا اعلام می كنم كه هر كس دست به چنین عملیاتی بزند از جامعه انقلابی ملت مطرود و در پیشگاه خداوند متعال مسئول است.
ثانیا توجه داشته باشید كه انقلاب ما از نظر پیروزی بر دشمن هنوز به پایان نرسیده است. دشمن از انواع وسایل و دسائس بهره مند است و توطئه ها در كمین ماست. تنها هوشیاری و انضباط انقلابی و اطاعت از فرمانهای رهبری و دولت موقت اسلامی است كه همه توطئه ها را نقش بر آب می سازد.
ثالثا افرادی از دشمن كه به عنوان اسیر در اختیار شما قرار می گیرند هرگز مورد خشونت و آزار قرار ندهید. همچنان كه سنت اسلامی است به اسیران محبت و مهربانی كنید و البته دولت اسلامی به موقع آنها را محاكمه و عدالت را در مورد آنها اجرا خواهد كرد. از همه شما برادران و خواهران عزیزم می خواهم كه با دولت موقت انقلابی اسلامی كه وارث یك سلسله خرابی های دولتهای فاسد گذشته است همكاری نمائید تا به حول و قوه الهی هر چه زودتر با همكاری یكدیگر ایران اسلامی آباد و آزاد را مورد غبطه جهانیان بسازیم.

تولد انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن سال 1357  به پیروزی رسید و  با تولد خود موجب تولد نهادهای انقلابی که هرکدام از اهداف بلند خدمت رسانی در جامعه برخوردار هستند گردید. این نهادهای مقدس زاییده انقلاب هستند و گروههای های زیادی از انقلابیون با اهداف متعالی و به عشق اسلام ، انقلاب و مردم با تلاش و کوشش و فعالیت فراوان در این نهادها در حال خدمت رسانی و به دفاع ازآرمانهای انقلاب اسلامی مشغول هستند.

همچنین با تولد انقلاب اسلامی جدایی دولت از ملت پایان یافت. در تاریخ نظام شاهنشاهی دائما بین دولت و ملت درگیری و اختلاف نظر بوده و همین امر زمینه ساز حرکت های انقلابی از سوی ملت بر علیه دولت بوده . با پیروزی انقلاب و با برقراری جمهوری اسلامی، همصدایی و همراهی بین ملت و دولت به وجود آمد و بین آنها آشتی ایجاد شد.

اهداف انقلاب اسلامی

  • استقلال‌‌خواهی و قطع هر نوع وابستگی
  • حاکمیت اسلام بر جامعه و رواج ارزش‌های دینی در کشور
  • آزادی بیان و قلم
  • عدالت و رفع تبعیض‌ها
  • پیشرفت مادی و گسترش رفاه
  • احیای کرامت انسانی و نقش داشتن مردم در حاکمیت بر تعیین سرنوشت خود
  • زمینه‌سازی برای رشد و تکامل انسانها در جامعه و حذف عوامل فساد