امکان ترجمه‌ی کاتالوگ کالا به چندین زبان‌ زنده دنیا در ساختار GPC

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (GS1 ایران) وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال حمایت از کالای ایرانی، ایجاد امکان ترجمه کاتالوگ کالا به چندین زبان زنده دنیا در ساختار طبقه‌بندی جهانی محصولات (GPC)  در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی خبر داد.

مهندس پارياب، مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، گفت: ساختار طبقه‌بندي جهاني كالا در سيستم GS1 كه به نام GPC شناخته مي‌شود به زبان فارسي ترجمه و در سايت سازمان جهاني GS1 بارگذاري شده است. تمامی افراد از جمله تامین کننده و تولیدکنندگان كالا مي‌توانند با مراجعه به سايت اينترنتي مربوطه، به ساختار طبقه‌بندي جهاني كالاها (به زبان فارسي و ساير زبانهاي موجود) دسترسي پيدا کرده و در سيستم‌هاي داخلي و تعاملات تجاري خود از آن استفاده نمايند.

شايان ذكر است كه تا پيش از اين ساختار طبقه‌بندي مذكور در 21 زبان از جمله فرانسوي، روسي، انگليسي، آلماني، برزيلي، چيني،‌ عربي، فنلاندي، هلندي و … در دسترس بود. در میان این کشورها و زبان های رسمی دنیا، عدم حضور زبان فارسی با ظرفیت نزدیک به دویست میلیون نفر گویش‌ور در ساختار GPC  احساس می‌شد. از این رو GS1 ایران ترجمه ساختار GPC  به زبان فارسی را به منظور ایجاد زیرساخت و ابزار مربوطه در شرکتهای ایرانی، افزایش کیفیت داده‌ها،

کاتالوگ‌سازی چند زبانه، انتشار داده¬ها در اینترنت و بستر تجارت الکترونیک جهانی ضروری ‌دانست و اقدام به اجرای آن نمود.

با استفاده از ساختار GPC، توليدكنندگتن ايراني كافي است اطلاعات ماهيتي كالا و مشخصات فني آن را در پایگاه¬های داده‌ مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به زبان فارسي ثبت نموده و پس از انجام کارشناسی¬های لازم، ترجمه آن به زبان‌های زنده ديگر دنيا در اختيار ایشان قرار خواهد گرفت. همچنين با اتصال هر شناسه GTIN به يك كد GPC، امكان ايجاد كاتالوگ الكترونيكي استاندارد بين‌المللي فراهم مي‌شود.

مزاياي حاصل از این طرح:

  • ايجاد زبان مشترك بين فروشنده و خريدار در سطح بين‌المللي
  • بهبود صحت، دقت و كيفيت داده‌ها
  • تسريع پاسخ‌دهي زنجيره تأمين به نيازهاي مشتريان
  • تسهيل گزارش‌گيري درباره دسته‌هاي كالايي مختلف
  • تسهيل فرايندهاي انتشار و به‌اشتراك‌گذاري اطلاعات
  • ايجاد مكانيزم جستجوي ساده با نتايج دقيق و متقن

مهندس پارياب در ادامه افزودند: توليدكنندگان،‌ مراكز پخش، ‌خرده‌فروشي‌ها و مراكز خدماتي در كشور، همگام با ديگر موسسات و بنگاه‌هاي فعال در زنجيره‌هاي تامين سراسر دنيا، مي‌توانند از اين ساختار طبقه‌بندي براي ساماندهي اطلاعات مربوط به كالاها و تبادل اطلاعات به‌صورت الكترونيكي استفاده نمايند. استفاده از اين قابليت‌ها سبب افزايش كيفيت داده‌ها و اطلاعات مبادله شده بين طرف‌هاي تجاري مي‌شود و همچنین ارتباط روان، سهل و ساده و بدون ابهام بين همه شكل مي‌گيرد.

ساختارGPC ، کالاها را بر اساس رابطه و نسبت آنها با سایر کالاها طبقه‌بندی کرده و با شماره بین‌المللی سیزده رقمی کالا یا GTIN  مرتبط مي‌نمايد. بدين ترتيب، پس از اينكه كالا با كمك GTIN شناسه‌دار شد، با كمك ساختار GPC طبقه‌بندي مي‌شود و بر اساس الگوي قابل توسعه¬ای كه براي تشكيل كاتالوگ كالا در GPC ارائه شده است، كاتالوگ سازگار با استاندارد جهاني براي كالا تشكيل خواهد شد. از آنجا كه GS1 يك سيستم و استاندارد باز است، همه موسسات و شركتهاي فعال در دنيا مي‌توانند در توسعه، تكميل و اصلاح استانداردهاي آن مشاركت نمايند.

علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر، مي‌توانند با مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات (GS1 Iran) تماس بگيرند. مركز فوق، تنها سازمان عضو GS1 جهاني در قلمرو ايران است كه نقش مديريت، راهبري، پشتيباني، آموزش و مشاوره براي استقرار و گسترش استانداردها و راهكارهاي GS1 در ايران را بر عهده دارد و امور مربوط به تولید کاتالوگ بین المللی کالا را در کشور انجام می‌دهد.