یازدهمین همایش نمایندگان ایران‌کد «هم اندیشی»

یازدهمین همایش نمایندگان ایران‌کد با عنوان هم‌اندیشی در دو نوبت صبح با محوریت – استفاده از ایران کد در بنگاه‌های اقتصادی- و نوبت عصر – در نشستی با نمایندگی‌ها پیرامون بحث‌های جاری در حوزه ایران‌کد- در سالن اجتماعات مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات آغاز شد.

مهندس احمد غلامزاده، مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با اشاره به موضوعات مورد بررسی در این جلسه و با اعلام خبر راه اندازی بخش خدمات ایران‌کد در سال جاری جلسه را به دکتر فرهاد کافی مدیر پژوهش ایران‌کد سپرد.
کافی در ابتدا حضور مدیرانی از نظام صنفی رایانه و شرکت‌های که از استانداردهای ایران‌کد استفاده کرده بودند علاوه بر نمایندگان را تفاوت این نشست از حیث مخاطب خواند.
مدیر پژوهش ایران‌‌کد، این نظام را در جامعه پذیرفته شده و نشان قوت گرفتن آن را عضویت 40 هزار شرکت و تولید 700 هزار کد ملی دانست.
کافی موضوع به‌کارگیری از استانداردهای ایران‌کد و اهمیت استفاده از کدهای ملی را از موضوعات این جلسه و بحث استفاده از کدگذاری به منظور کاهش تنوع اقلام را مهم‌ترین آن‌ها خواند.
وی افزود: تغییر نگاه ایران‌کد در این نشست از نگاه انتقال دانش به نگاه هم اندیشی آغازی است بر نقد مطالب پژوهشی و رسیدن به انتقال دانش در سطح همایش ملی. همچنین قصد داریم تجربه‌های عملی را مدون و به دانش روز تبدیل کنیم و انتظار می‌رود در این جلسه به این سوالات پاسخ داده شود.
استفاده از ایران کد در سطح ملی به چه معناست؟ در سطح شرکت به چه معناست؟ رابطه میان کد ملی و کد شرکتی چیست؟ مزایای ایجاد تناظر در شرکت‌ها با ایران‌کد؟ و . . . .
در ادامه کافی اولین ارائه خود را با موضوع تبیین ارتباط کاتالوگ شرکتی این‌گونه آغاز کرد: کاتالوگ شرکتی بر اساس استاندارهای ایران‌کد درون بنگاه‌ها شکل گرفته است زیرا استفاده از یک کد ملی برای دو محصول همسان با برندهای متفاوت در بنگاه‌ها امکان پذیر نیست. برای ایجاد تناظر میان کدهای شرکتی و کد ملی از کد رهگیری که بر اساس کد ملی همراه با 4 رقم اختصاصی الگوی وصف مطابق با نیازهای آن شرکت استفاده می‌کنند. همچنین تحقق زبان مشترک میان بخش‌های مختلف و کدهای ملی دقیق و غنی و متناظر با شرکت‌ها به منظور کاهش هزینه خرید، حمل و نقل، انبارداری و . . . از دستاوردهای این طرح است. برای دست‌یابی به این هدف نیازمند تغییراتی در واحدهای تأمین و تدارکات سنتی دستگاه‌ها و تبدیل آن‌ها به بخشی مدرن با زیرساخت‌های نرم‌افزاری هستیم. نهایتاً می‌توان گفت کد ملی دقیق و غنی همراه با کد شرکتی دقیق و غنی، افزایش بهره‌وری بنگاه‌ها را به دنبال خواهد داشت.
با پایان اولین ارائه مدیر پژوهش ایران‌کد دکتر حمیدرضاعسکرپور ارائه خود را با سرفصل‌های ارتباط کدینگ با کاهش تنوع اقلام، رویکردهای مختلف به موضوع کاهش تنوع اقلام، مفهوم اشتراک قطعات در تولید، رفتار شاخص‌های تحت تأثیر این کاهش آغاز کرد.
وی در بحث ارتباط کدینگ با کاهش تنوع اقلام به استراتژی رقابتی و مزیت‌های آن مانند سرعت نوآوری، تغییرات تکنولوژی و انتظار مشتری اشاره کرده و افزود: اثرات توسعه بر بنگاه‌ها هزینه بر و زمان‌بر است که توسط یک سکوی مشترک یا مدیریت منابع مشترک می‌توان راهبردی برای تنوع محصول ارائه کرد.
عسکرپور کدینگ را ساده‌ترین ابزار برای بهبود زنجیره تأمین دانسته و شاخص‌‌های این بهبود را عملکرد بنگاه‌ها و مدل‌های تئوریک آن‌ها بیان کرد.
این کارشناس پژوهش در ادامه موضوع اطلاعات و اثر بخشی آن در صنعت را مورد بحث قرار داد. 
در ارائه مهندس محمد بلبلی کارشناس پژوهش مرکز یک مدل زمانی برای بررسی نقش به اشتراک گذاری مولفه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس که زمان‌های تاثیرگذار در طول زنجیره تامین که بر اثر معماری محصول تغییر می‌یابند معرفی شد. سپس ضمن شرح تصمیم‌سازی در خصوص انتخاب بهترین ترکیب مولفه‌های قابل اشتراک در محصولات، اثر زمانی راهبرد مشترک‌سازی و میزان صرفه جویی‌های ناشی از آن به عنوان یکی از معیار‌های کلیدی عملکرد در زنجیره تامین را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده و در نهایت با یک نمونه کاربردی در صنایع خودرو ادعا مورد بحث به چالش کشیده شد.
وی نتیجه‌گیری کرد: برقراری تعادل بین مشترک سازی و متمایز سازی مولفه‌های موضوعی چالشزا است. چراکه با مشترک سازی، سطحی از کارکردهای مورد انتظار برای هر مولفه خاص به جهت پوشش کارکردهای جمعی کاسته می‌شود که این امر به نوبه خود افزایش زمان و متعاقبا هزینه‌ها را در بر دارد، لذا تصمیم گیری جهت تعیین سطح قابل قبولی از مشترک سازی در طول زنجیره تامین مطابق مدل پیشنهادی ضرورت می‌یابد.

نتایج عملی حاصل از پیاده‌سازی ایران‌کد در گروه‌های صنعتی
ایران کد اجباری در راستای افزایش بهره‌وری عنوان ارائه مهندس سید عباس متولیا از “گروه بهمن” بود.
وی در ابتدا با معرفی گروه بهمن دلایل لزوم و فواید اجرای پروژه جامع ردیابی و کدینگ در سطح شرکت‌های تابعه این گروه را برشمرد و همچنین کد ملی را ابزاری مناسب برای شناسایی اقلام و کالاها در گروه بهمن دانست.
متولیا با ارائه خلاصه‌ای از آشفتگی وضعیت شرکت‌ها و مراکز تابعه گروه بهمن قبل از آغاز پروژه جامع و شرح فعالیت‌های انجام پذیرفته در راستای اجرای پروژه از جمله استفاده از کدهای ملی در انبارها و فاکتورهای این گروه، به پروژه جامع ردیابی اقلام و محصولات بهمن در سطح جامعه اشاره و گفت: ایران‌کد به عنوان کلیدی در راه گشایش این مشکل نقش خود را به خوبی ایفا کرد و استفاده از آن به عنوان شاه کلید سفارش‌گذاری از طریق پرتال خدمات رسانی گروه بهمن و بانک اطلاعاتی مربوطه، در دستور کار تیم ردیابی و کدینگ گروه بهمن قرار گرفت.
متولیا از در دستور کار قرار دادن استفاده از دیگر مزایای ایران‌کد همچون استفاده از برچسب رهگیری، استفاده از خدمات معرفی کالا و همچنین استفاده از خدمات کد GS1 به وسیله ارتباط مستقیم با مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران خبر داد.
در ادامه مهندس محمود منانی مدیر بخش کدینگ “گروه صنعتی انتخاب برتر” به ارائه تجربیات این گروه از اهداف گروه انتخاب به توسعه زبان مشترک در سطح زنجیره تأمین گروه، ایجاد بستر اطلاعاتی مرکزی کالا و محصول و نیز ایجاد زیرساخت نوین شناخت تجهیزات و قطعات تاکید کرد.
وی در تشریح مزایای اجرای شدن کدینگ می‌افزاید: شناسنامه‌دار کردن محصولات، اطلاع‌رسانی مناسب برای شرکت‌های گروه، شناخت قطعات مشترک موجود، نام‌گذاری استاندارد کلیه قطعات، کاهش تعداد کدهای کالا در انبارها، شناخت قطعات قابل جایگزینی، عدم وجود کالای مشترک با چند نام مختلف، ایجاد کانال ارتباطی تولید و مصرف در سطح ملی، افزایش شانس فروش محصولات به سازمان‌ها، قرار گیری در منبع‌یابی رقابتی شرکت‌ها و سازمان‌ها و  . . . از جمله ویژگی‌های این طرح است.
منانی عدم مطابقت سیستم کدینگ ایران‌کد با برخی نرم افزارهای مورد استفاده در گروه‌ها را از مشکلات موجود برشمرد.
از نظر وی برقراری ارتباط نرم‌افزاری با کلیه سیستم‌ها، ایجاد کاتالوگ الکترونیکی کالاها و به‌کارگیری کامل کدها از اهداف آتی و دورنمای کدینگ هستند.

با نمایندگان
نشست نوبت دوم بعد از استراحت مدعوین در ساعت 13:30 با سخنرانی آقایان غلامزاده مدیرعامل مرکز، شادامروز مدیر استاندارد و اطلاعات پایه، آرایش مدیر امور مشترکین، انوار مدیر کنترل عملکرد اطلاعات پایه و باقری مدیر فناوری اطلاعات ادامه یافت. موضوعات مورد بررسی در این پنل تخصصی مروری بر سیاست‌های مرکز در خصوص مدیریت تولید کاتالوگ الکترونیکی، موضوع تفاهم‌نامه بین وزارت بازرگانی و موسسه استاندارد، مدیریت اطلاعات مشخصات فنی در شبکه ایران‌کد، آشنایی با ابزارهای تعیین شده برای انجام فعالیت‌های مذکور، گزارش عملکرد و پیش بینی درآمد از وصول حق اشتراک، چالش‌های نمایندگان با مرکز در خصوص وصول حق اشتراک و به روزرسانی اطلاعات اعضا، نحوه پی‌گیری و نحوه حمایت مرکز در خصوص وصول حق اشتراک و به روزرسانی اطلاعات اعضا بودند.

شیما عباسی