گمرک‌های محروم باید با امکانات رفاهی و تجهیزات کامل شوند

وزیر امور اقتصادی و دارایی مهمترین ویژگی گمرک را کمک به شفافیت اقتصاد در جامعه برشمرد و گفت: قطعا شفافیت اقتصادی بدون کارکرد

صحیح گمرک محقق نمی‌شود بنابراین برای کمک به داشتن گمرک فعال و هوشمند باید گمرک‌های محروم با امکانات رفاهی و نیز تجهیزات کامل شوند.
به گزارش خبرنگار بازرگانی ایسنا، سید شمس‌الدین حسینی در همایش سراسری مدیران گمرک که به مناسبت روز جهانی گمرک برگزار شد بر لزوم توجه سازمان گمرک به سه مولفه‌ سرعت، دقت و کیفیت و نیز تجهیز گمرکات به تجهیزات به روز تأکید کرد.
وی با اظهار امیدواری از اینکه در لایحه‌ بودجه سال آینده بخشی از کاستی‌های گمرک جبران شود با بیان اینکه لایحه‌ امور گمرکی که به تصویب مجلس رسیده دارای 457 ماده بوده است خاطر نشان کرد: باید برای اصلاح قانون امور گمرکی تحولات گمرک را با سیاست‌های اصل 44 همسو کنیم چرا که معتقدم می‌توان در حیطه کارهای حاکمیتی هم از توانمندی بخش خصوصی استفاده کرد البته در این زمینه در قانون امور گمرکی بحث انبارداری و نیز استقرار دستگاه‌های ایکس‌ری از سوی بخش خصوصی پیشنهاد شده است.
حسینی همچنین برخورداری از قوانین و مقررات به روز را یکی از الزامات گمرک کارآمد برشمرد و افزود: علاوه بر قانون و مقررات تجهیزات روزآمد نیز به تخصصی‌تر شدن گمرکات کمک کرده و علاوه بر آن سطح دانش هر ارزیاب گمرکی از این طریق به سطح دانش عمومی و استاندارد پیوند زده می‌شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه بر لزوم تلاش جدی برای افزایش انگیزه‌ کارکنان گمرک تأکید کرد و افزود: برای افزایش انگیزه کارکنان و اجرای کامل طرح تحول گمرکی به تجهیز گمرکات و نیز اصلاح نگاه از بیرون به گمرک نیاز است.
به اعتقاد وی مهمترین نقش گمرک این است که در هر نقطه که محل ورود و خروج کالاست به عنوان دروازه‌ تجارت بوده و هر مامور گمرک دیده‌بان تولید و تجارت کشور است بنابراین جایگاه آن باید بالاتر از موقعیت فعلی باشد.
حسینی با بیان اینکه گمرک نیز یک سازمان مالیاتی محسوب می‌شود که فراتر از اقتصاد ملی عمل می‌کند تأکید کرد: اینکه تحول در نظام گمرکی یکی از هفت محور اساسی طرح تحول اقتصادی گنجانده شده یک فرصت برای گمرک محسوب می‌شود و قطعا تحول در گمرک به مانند حرکت سریع لوکوموتیو ایجاد تحول در تجارت کشور است.
به گزارش ایسنا وزیر اقتصاد در ادامه در حاشیه‌ این همایش در پاسخ به سؤالی درباره‌ اقدامات گمرک در راستای طرح تحول گفت: در شرایط فعلی گمرک کشورمان نسبت به گذشته زمان ترخیص کالاها را کوتاه‌تر کرده و اقدامات مؤثری در تحقق پنجره‌ واحد الکترونیکی انجام داده به طوری که تجار برای انجام فعالیت خود می‌توانند سرعت بیشتری را ملاحظه کنند.
وی با بیان اینکه طرح تحول گمرکی از محورهای با اهمیت تحول اقتصادی محسوب می‌شود اظهارامیدواری کرد که قانون قدیمی گمرک هر چه سریعتر اصلاح شده و قانون جدید در 160 ماده اجرایی شود.
حسینی همچنین ارزیابی و ارزش‌گذاری بر اساس سیستم وب بنیاد و نیز توجه به ایجاد گمرکات اختصاصی و پنجره‌ واحد را از دیگر اقدامات اساسی برشمرد و گفت: تخصصی‌شدن گمرکات از برنامه‌های تحول در نظام گمرکی و به طور عام آمایش گمرکی است و به نظر می‌رسد اگر گمرکات کشور در ترخیص برخی کالاها متمرکز شوند می‌توانند در تسهیل امور گمرکی و سرعت آن تأثیر گذار باشند.
وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که در بودجه‌ سال آینده برای گمرک و و درآمدهای گمرکی چه مبلغی پیشنهاد شده است عنوان کرد: طبق پیشنهاد شش هزار و 500 میلیارد تومان خواهد بود که با رشد 20 درصدی مواجه است، البته با توجه به کاهش قیمت نفت و رکود اقتصادی که قطعا بر روی مالیات تأثیر خواهد داشت امکان تحقق این میزان درآمد کمی مشکل است.
وی درباره‌ بودجه‌ گمرک هم گفت: بودجه‌ گمرک درآمد هزینه نیست و به گونه‌ای دیگر محاسبه می‌شود.
وزیر اقتصاد در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره‌ چگونگی به کارگیری سیستم ایران‌کد در بحث مالیات بر ارزش افزوده گفت: ایران کد اخیرا پیشرفت بسیار خوبی داشته و در بخش قابل توجهی از کالا و خدمات مختلف در حال اجراست، اما قطعا بخش‌های نرم افزاری مختلف آن باید توسعه یابد اما این گونه نیست که اجرای مالیات بر ارزش افزوده به بحث ایران کد محدود شود، بلکه سیستم ایران کد کمک مؤثری به اجرای این قانون خواهد داشت.
به گفته او گمرک توانسته است که چهار هزار و 200 میلیارد تومان از پنج هزار و 300 میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده در بودجه 1387 را تا کنون محقق کند.