کدهای ناتو, راهکار مدیریت تامین و لجستیک

چکيده

در دنیای کدگذاری مفاهیمی چون کدهای بامعنی (داراي ساختار طبقه‌بندی) و کدهای بی‌معنی زیاد شنیده می‌شود. کدهای بی‌معنی به علت انعطاف‌پذیری، استقلال، عدم وابستگی و مزایای دیگر، در موارد زیادی، بسیار ترجیح داده می‌شوند. با این وجود این کدها در همه شرایط قابل استفاده نیستند. به عنوان مثال با کدهای بی‌معنی نمی‌توان گزارش گرفت که از یک قلم کالای خاص موجودی چقدر است؟ یا اینکه از چه کالایی چه تعداد تولیدکننده وجود دارد؟ در تصمیمات کلان یا سیستم‌های نظارتی نيز، کدهای معنی‌دار قابلیت بیشتری دارند.
بزرگ‌ترین سیستم کدگذاری معنی‌دار در جهان، سیستم کدگذاری ناتو است که براي قريب به 000/50 نوع قلم كالا، نام قلم کالا را تعریف و براي آنها كاتالوگ ارائه کرده و برای کشورهای غیر عضو اين تعداد را در سيستم فرهنگ لغات فني باز ناتو(eOTD) به بيش از 000/90 نام توسعه داده است. این مقاله سیستم کدگذاری ناتو را تشریح کرده و نحوه کاربری آن را توضیح می‌دهد. این مقاله اهمیت و قابلیت این سیستم را به عنوان سیستمی که از کدهای معنی‌دار استفاده کرده بیان می‌کند.

1- مقدمه

یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم توسعه کسب‌وکار، سفارش صحيح و دريافت كالاي مورد نظر در بازه زماني مشخص شده است. براي اين منظور تبادل اطلاعات به شكل صحيح و آسان ضروري است. ايجاد و توسعه تجارت الکترونیکی و به‌کارگیری داده‌های استاندارد شده و با كيفيت محصولات، اتفاق مهمي در اين جهت محسوب می‌شود. لذا سیستم‌های طبقه‌بندی و کدگذاري در سطح بین‌المللی با هدف استاندارد کردن داده‌ها و موجودی‌ها به منظور تسهیل تبادل اطلاعات و کاهش خطا و اشتباه به وجود آمده‌اند. و
سیستم‌های كدگذاري مبتني بر طبقه‌بندی، سیستم‌هایی هستند كه در آن كد قلم، شناسنامه آن نيز است و در شناسايي اقلام فارغ از صاحب كالا يا نام تولیدکننده و تأمین‌کننده به شناسايي قلم كالا می‌پردازد. اين سيستم شناسايي، كدهاي ارائه شده را براي سيستم سفارش و خريد، انبار و تأمین کارآمد مي‌كند.
در واقع اين سيستم مناسب كاربراني است كه به عنوان مصرف‌کننده نهايي، مشخصات عملكردي قلم را مد نظر دارند. قلم كالاي مورد نياز آنها بايد در زمان مورد نياز، در محل مورد استفاده، قابل دسترس باشد. تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگانی كه بتوانند پاسخگوي مشخصات عملكردي مورد نظر براي قلم كالاي مورد نياز اين مصرف‌کنندگان باشند، مشخصات خود را با كاتالوگ درج شده در سیستم‌های كدگذاري آنان تطبيق داده و مطابق با كد شناسه قلم كالا به مصرف‌کننده نهايي مرتبط می‌شوند.
سيستم كدگذاري ناتو کامل‌ترین و بزرگ‌ترین سيستمي است كه تاکنون در دنيا براي كدگذاري كالاهاي تداركاتي يا IoSطراحي و به‌کارگیری شده است. اين سيستم به صورت ابزاري كارآمد براي ارائه كاتالوگ و شناسايي اقلام در سراسر دنيا و در عمليات لجستيك و آماد در سطح نيروهاي ناتو به كار می‌رود.
سیستم كدگذاري ناتو يا NCS روشي استاندارد برای شناسایی، طبقه‌بندی و شمارش اقلام تداركاتي و تأمین است. این روش براي اقلامي كه به طور مکرر استفاده و ذخیره می‌شوند (به عنوان مثال قطعات تعميري، تجهیزات، مواد غذایی و غیره) قابل اجرا است.
اين سیستم به فرآیندهای تدارکات، شامل تأمین، خرید، تعمیر و نگهداری، انبارداری، حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی و غیره كمك می‌کند. علاوه بر این، اجازه می‌دهد تا سازمان‌های مختلف و کشورها، در تأمین تدارکات نظامی، امداد رسانی و عملیات مشابه همکاری داشته باشند.
در اين مقاله سيستم طبقه‌بندی، شناسايي، كدگذاري و كاتالوگينگ ناتو تشريح شده است و اينكه ناتو چگونه با استفاده از اين سيستم طبقه‌بندی اقلام مورد نياز و تأمین‌کنندگان خود را مديريت می‌كند.

2- تاريخچه

پس از پايان جنگ جهاني دوم (1945)، ارتش آمريكا متوجه گستره عظيمي از كالاي موجود در انبارهاي اين سازمان شد كه نگهداري و تأمین آنها هزينه زيادي را بر ارتش تحميل می‌کرد. سازمان دفاعي ايالات متحده علاقه‌مند بود بداند در تمام انبارها چه كالاهايي را در دسترس دارد تا بتواند از تمام سرمایه‌های خود استفاده كند. بر اين اساس، در طي يك دستور حكومتي مقرر شد سيستم لجستيك ارتش اثربخش، كارآمد و اقتصادي شود كه سبب پی‌ریزی سيستم طبقه‌بندی موجودي فدرال ايالات متحده FSC شد

 

برای خواندن ادامه این مقاله مفید اینجا را کلیک نمایید .