کددار کردن کالاها حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است

نقطه رسانه‌ای: ایرج ندیمی مشاور معاون پارلمان ریاست جمهوری شناسنامه‌دار کردن کالاها را راهی مناسب برای حمایت از عامه مردم و رسیدن به حقوق مصرف‌کنندگان دانست.

مشاور معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که در مورد صنوف، در قانون نظام صنفی و لایحه حمایت از مصرف کنندگان به‌دنبال چند هدف هستیم، گفت: عمده‌ترین هدف در اقتصاد کلان حمایت از عامه مردم است.
وی افزود: در این جهت شناسنامه‌دار کردن کالا در راستای این‌که کالا از کجا وارد شده، با چه قیمتی آمده و یا به‌صورت قاچاق بوده مؤثر است.
ندیمی تأکید کرد: با روش معلوم بودن مشخصات تفاوت‌های بین صنوف در عرضه کالا از جهت کیفیت و کمیت و قیمت مشخص می‌شود و در اینجاست که معلوم می‌شود چرا کالایی در یک محل ثابت، به چند قیمت عرضه می‌شود.
وی شیوه کددار کردن کالاها را راهی مناسب برای ضمانت کالا و خدمات پس از فروش محصولات عنوان کرد و گفت: با چنین روشی تعریفی از کالا و مسیر بعدی آن معلوم شود، چرا که بسیاری از مردم از جهاتی بعد از تهیه کالا نگران خدمات پس از فروش هستند که در حال حاضر آنها را در تنگنا قرار داده است.
ندیمی افزود: از هر جهت کددار کردن و شناسنامه‌دار کردن کالاها می‌توانند به نفع مردم، تولید کننده و مشتریان باشد.
وی گفت: در اقتصاد ملی آثار متفاوتی در جهت جلوگیری از بسیار امور از جمله پرداختن مالیات، ارائه خدمات و یا مسائل مربوط به جلوگیری از قاچاق، این روش به‌وجود می‌آید.