کاهش 12 درصدی حجم قاچاق

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: آئین نامه‌های اجرای قانون جدید مبارزه با قاچاق با همکاری ۲۴ دستگاه تدوین و به دولت ارائه شده و اکنون در کمیسیون لوایح دولت در حال نهایی شدن است.

سال‌هاست که قاچاق کالا به عنوان یکی از معضلات کشور عنوان می‌شود که باعث ازبین رفتن اشتغال داخلی و صدمه به تولید داخلی و نیز تهدید سلامت جامعه می‌شود، این روزها حتی در سخنان انتخاباتی کاندیداهای مجلس هم زیاد در مورد آن صحبت می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، به نظر می رسد ، با یکی از مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا وقت مصاحبه گرفته شد و در مورد علت اجرا نشدن و معطل ماندن قانون جدید کالا و ارز، علت حجم گسترده قاچاق، سیگار و میوه سوال شد . عباس نخعی مدیرکل مبارزه با کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک به یک به آنها پاسخ داد.

پوشاک یکی از قاچاق پذیرترین کالاهاست به طوری که سالانه حجم زیادی قاچاق پوشاک از ترکیه و چین به کشور وارد می‌شود فکر می‌کنید مشکل اصلی کجاست؟ بی‌کیفیتی کالاهای تولید ایرانی یا تعرفه بالای واردات یا هر دلیل دیگر!

می‌دانیم که در حوزه پوشاک 530 تا 550 هزار نفر فعالیت می‌کنند و اگر واردات پوشاک از مبادی قاچاق کنترل نشود، نتیجه آن جز تعطیلی واحدها و بیکاری نخواهد بود.

مرکز اصلی برخورد با پوشاک قاچاق در سطح عرضه مطابق قانون وزرات صنعت است و مرکز امور اصناف و بازرگانان در زیرمجموعه این وزارتخانه شهریور ماه امسال بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که تمام نمایندگی‌های پوشاک در ایران باید در مرکز اصناف بازرگانان ثبت شود و ضمنا مجوزهای لازم را هم از شرکت‌های خارجی بگیرند.

همچنین در طرح کد رهگیری جدید (GS1) قرار شده تا پوشاک، پتو و پارچه مجهز به کد رهگیری و شناسنامه کالا شوند که تولیدات داخل و چه آنهایی که از مبادی رسمی وارد می‌شوند باید با برچسب‌های غیرقابل خدشه یا پارچه‌های نصب شده بر روی کالا مشخصات کارخانه تولید کننده و مبدا را درج نمایند.

 

منبع : اقتصاد آنلاین