کاتالوگ الکترونیکی کالاها همراه همه شهروندان ایرانی شد

 

ایران‌کد این بار خدمتی را ارایه می‌دهد که براساس آن اطلاعات جمع‌آوری شده یک میلیون و هشتصد هزار قلم کالا را به صورت ساده و همراه‌ترین روش در دسترس تمامی کاربران درون مرزی و برون مرزی در هر لحظه قرار می‌دهد.
سامانه تلفن همراه ایران‌کد این امکان را فراهم کرده است که مخاطب و خریدار هر کالا می‌تواند با استفاده از بارکد میله‌ای (کد ملی، یا کد جی‌اس‌وان) به کاتالوگ الکترونیکی دو زبانه فارسی – انگلیسی آن کالا دست یابند. این امکان جدید (استفاده از بارکد میله‌ای و نه بارکد دوبعدی) ایران‌کد برای اولین بار در سطح بین‌الملل ارایه می‌شود .
مدیر عامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطالب از راه‌اندازی سامانه تلفن همراه ایران‌کد برای دریافت اطلاعات کالاهای تولیدی و وارداتی حتی در سطح خرده فروشی‌ها خبر داد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، مهندس احمد غلامزاده با بیان این مطلب که از شروع ایران‌کد در ایران بحث تولید کاتالوگ الکترونیکی برای کالاهای تولیدی و وارداتی در دستور کار قرار گرفته بود، افزود: در حال حاضر برای یک میلیون و هشتصد هزار قلم کالا در سایت ایران‌کد به نشانی www.irancode.ir، کاتالوگ الکترونیکی تهیه شده که در برگیرنده اطلاعات کالا و مراجع آن است.
وی افزود: در حال حاضر ایران‌کد این امکان را برای عموم مردم فراهم ساخته تا از طریق بارکد ملی و بارکد بین‌المللی GS1 و با استفاده از گوشی تلفن همراه خود در سطح خرده‌فروشی‌ها بتوانند به کاتالوگ الکترونیکی کالاها دست یابند و مشخصات کالای مورد نظر را ببینند، اما به دلیل این که کدهای GS1 کالاها در سایت مرجع ثبت نگردید، امکان دسترسی به شناسنامه الکترونیکی کالاهای خارجی در این مقطع فراهم نمی‌باشد.
مهندس غلامزاده ادامه داد: عموم مردم می‌توانند با مراجعه به سایت ایران‌کد به نشانی www.irancode.ir و همچنین سایت بازار به نشانی www.cafebazaar.ir، نرم‌افزار لازم را بر روی گوشی تلفن همراه خود دانلود کرده و پس از آن با عکس گرفتن از بارکد میله‌ای کالاهایی که ایران‌کد دارند به کاتالوگ الکترونیکی هر کالایی دست یابند.
مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران خاطر نشان کرد که با استفاده از این سیستم اطلاعات کالاهای مختلف همیشه همراه و در دسترس عموم مردم هستند.
غلامزاده در بخش دیگری از سخنانش به تولید شناسنامه انگلیسی برای کلیه کالاها اشاره کرد و افزود: هدف از این کار فراهم ساختن زیر ساختی برای معرفی کالاهای صادراتی است.
او ایجاد چنین زیرساختی را یکی از لازمه‌های رشد و گسترش تجارت الکترونیک دانست.
مهندس غلامزاده همچنین با اشاره به این مطلب که در کاتالوگ الکترونیک کالاها امکان درج قیمت نیز به زودی فراهم می‌شود، گفت: با این امکان تسهیلات مختلفی برای بخش حاکمیت و مردم فراهم خواهد آمد.
وی در تشریح این موضوع گفت: بخش حاکمیت با استفاده از این کاتالوگ، ابزاری پیدا می‌کند تا قیمت‌های مصوب را به سهولت و به هنگام در دسترس مردم قرار دهد.
او یکی دیگر از امکانات این کاتالوگ برای مصرف‌کننده کالا را، فراهم ساختن زمینه‌ای برای ارسال نظرات مردم دانست و گفت: مردم با باز کردن کاتالوگ هر کالا امکان نظر دهی (کامنت گذاشتن) در مورد قیمت محصول را دارند که می‌توان از این نظریات در بخش‌های حاکمیتی و در جهت ارتقاء مدیریت بازار استفاده کرد.
غلامزاده ایجاد این بستر را یکی از قابلیت‌های سیستم کدگذاری کالا و خدمات ایران دانست و گفت: در حال حاضر اطلاعات 900 هزار قلم کالای ساخت ایران روی پورتال ایران‌کد وجود دارد که بسیاری از نهادها می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.