پیامدهای مهم نشست آسیا اقیانوسیه GS1

در نشست سال 2019  آسيا و اقيانوسيه دو مقاله به انتشار رسيده است كه از امضاي تفاهم‌نامه بين سازمان‌های  GS1 منطقه آسیا و اقیانوسیه در حوزه خرده‌فروشي نوين و همكاري مشترك گمرك چين و GS1 چين در ترخيص و اظهار كالا توسط كد GTIN را دارد.

در نشست سال 2019  آسيا و اقيانوسيه دو مقاله به انتشار رسيده است كه از امضاي تفاهم‌نامه بين سازمان‌های  GS1 منطقه آسیا و اقیانوسیه در حوزه خرده‌فروشي نوين و همكاري مشترك گمرك چين و GS1 چين در ترخيص و اظهار كالا توسط كد GTIN را دارد.

نشست آسیا و اقیانوسیه هر ساله به‌منظور آگاهی از روندهای جهانی در حوزه کدینگ کالا، استانداردهای GS1 و همچنین به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق کشورهای عضو در محل یکی از کشورهای عضو منطقه برگزار می‌شود، رویکردهای کلان و پیشنهادهای منطقه‌ای برای طرح در اجلاس جهانی مطرح شده و به تصویب اعضاء خواهد رسید.

این دو بیانیه به شرح زیر است.

1- بیانیه هنگ کنگ  – رسیدن به نقطه عطف جدید

این بیانیه در آخرین جلسه مراکز MO در کشور هنگ کنگ در نشست آسيا و اقيانوسيه (AP Forum 2019) امضا و منتشر شد. این بیانیه حاکی از یک تفاهم مشترک برای تعهد به یک روش جدید همکاری در جهت ارتقاء هرچه بهتر GS1 در منطقه آسیا و اقیانوسیه نسبت به ظهور خرده‌فروشی‌های مدرن و پیشرفت‌های چشمگیر در تجارت الکترونیکی است. اعتقاد این گروه بر این است که این روش جدید همکاری مشترک باعث تقویت همکاری و تشدید نفوذ مراکز MO در آسیا می‌شود و منجر به نتایج بهتری برای 500000 عضو این مراکز در منطقه خواهد شد. این امر اعضای GS1 را برای انتقال سریع محصولات به بازار، افتتاح بازارهای جدید در منطقه از جمله بهره‌برداری از eMarketplaces ، افزایش راندمان عملیاتی تجارت و تسهیل تجارت مرزی مانند اقدامات گمرکی توسط پذیرش استانداردها و خدماتGS1، پشتیبانی خواهد کرد.

زمینه‌های خاص مورد پشتیبانی شامل: اطلاعات دیجیتالی مواد غذایی ، همکاری گمرکی و تسهیل تجارت مرزی مانند تجارت الکترونیکی مرزی، صورتحساب الکترونیکی (e-invoicing) و تدارکات عمومی و همچنین همکاری با eMarketplaces است.

کشورهای امضاء کننده:

GS1 Australia, GS1 China, GS1 Hong Kong China, GS1 India, GS1 Indonesia, GS1 Japan, GS1 Korea, GS1 Lanka, GS1 Macao China, GS1 Malaysia, GS1 New Zealand, GS1 Philippines, GS1 Singapore, GS1 Chinese Taipei, GS1 Thailand, GS1 Vietnam.

2- ارائه کاربرد بارکد و کد GTIN برای ترخیص کالا از گمرک توسط مرکز GS1 چین

از آنجا که کالاها در سطح جهانی مبادله می‌شوند، مراحل ترخیص مرزی سهم بسزایی در هزینه‌های زنجیره تأمین برای صنعت دارد. گمرک چین اخیراً یک سیستم گزارش‌گیری GTIN را برای سامانه single window اظهارنامه‌ی گمرکی خودتنظیم کرده است.  با این اقدام و جایگزینی سیستم نظارتی سنتی، بازرسی محصولات وارداتی آسان‌تر خواهد بود و ترخیص در مرزها کارآمدتر خواهد شد.

امروزه یک محصول وارداتی می‌تواند به‌صورت خودکار شناسایی شود و عناصر اظهارییه آن مانند طبقه‌بندی، کشور مبدأ و مشخصات می‌توانند، در صورت وجود و ارائه GTIN آن محصول در بانک اطلاعاتی، به‌صورت خودکار در سیستم single window ظاهر شوند.

طرح “اظهار توسط “GTIN روشی مناسب و سریع را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا فرم اظهارنامه را “در یک ثانیه” به‌طور خودکار به‌جای ورود دستی تکمیل کنند. شرکت‌ها اکنون می‌توانند با استفاده از GTIN از ویژگی هوشمند تکمیل خودکار منتفع شوند. این طرح فرآیند اظهارییه را سرعت بخشیده و دقت را بهبود می‌بخشد.

در تیر ماه (ژوئیه) سال 2018 ، یک تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک بین گمرک چین و GS1 چین منعقد شد، که پس از آن مشترکاً یک مدل همکاری برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها ایجاد کردند و پذیرش بارکد در ترخیص کالا از گمرک ترویج گردید.  این توافقنامه پایه و اساس اجرای فعلی “اعلامیه توسط ”GTIN است. مبادله داده‌های زنجیره تأمین صنایع به‌صورت استاندارد، امکان دگرگون کردن تجارت مرزی در منطقه APEC را دارد.

تأمین اعتبار طرح پایلوت توسط مجمع APEC نشان داده است که استانداردهای جهانی داده می‌تواند راندمان عملیاتی در مرزها را افزایش داده و هزینه‌های تجارت مرزی را کاهش دهد. همانطوری‌که عملکرد و رویه‌های مرزی می‌بایست کارآمدتر شوند، استفاده از این استانداردها متضمن تبادل اطلاعاتی به‌طور ساده و روان است – که امروزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.