وفات حضرت زینب (س) بر عموم شیعیان جهان تسلیت باد

وفات حضرت زینب (س) بر عموم شیعیان جهان تسلیت باد

حضرت زینب کبرى سلام‌الله‌علیه در روز پنجم جمادی‌الاولی سال پنجم یا ششم هجرى قمرى در شهر مدینه چشم به جهان گشود. پدر بزرگوار ایشان حضرت على (ع) و مادر ایشان حضرت فاطمه (س) می‌باشد.و همسر گرامی آن حضرت عبدالله فرزند جعفر بن ابیطالب، بود. و ثمره این ازدواج سه فرزند پسر بود.

مکتب حضرت زینب کبری (س)

 حضرت زینب کبری (س) الگوی برجسته‌ای در تاریخ شیعیان است. وی نمونه بارز حضور و مشارکت یک زن در یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی است. خون در روز عاشورا بر شمشیر پیروز شد و حضرت زینب کبری (س) سرچشمه آن پیروزی بود. در ظاهر نیروهای عدالت در نبرد نظامی در کربلا شکست خوردند، اما اقدامات حضرت زینب کبری (س) در تبدیل این شکست آشکار به پیروزی دائمی و قاطع بسیار مهم بود. این پیروزی به دلیل نقشی بود که وی روز بعد از عاشورا ایفا کرد، سخنرانی ایشان نقطه عطف بسیار مهمی بود که ثابت کرد زنان در حاشیه تاریخ نیستند.

 تلاش‌های بانو زینب (علیه السلام) تأیید کرد که زنان می‌توانند در حوادث مهم تاریخی نقش اصلی داشته باشند (این نیز در چندین آیه در قرآن کریم نازل شده است). داستان زندگی حضرت زینب کبری (س) یک واقعه ملموس است.وی آن‌ها را با شرم دائمی پیروز میدان کرد و پیروزی فرضی آنها را به یک شکست تبدیل نمود ، این همان کاری است که حضرت زینب کبری (س) انجام داد. وی ثابت کرد که می‌توان اخلاق و فروتنی زنانه را به جلال و جهاد بزرگ تبدیل کرد.

القاب حضرت زینب کبری (س)

القاب زیادی برای ایشان ذکرشده است. که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود: موثقه، عقیله بنی‌هاشم، عارفه، عالمه، محدثه، فاضله، کامله، عابده‌ آل على، عقیله طالبیین.

 

حضرت زینب (س) در کربلا

روایت است که در زمان جنگ ایشان با دست خود لباس جنگ بر تن دو فرزندش پوشانید و در رکاب امام حسین (ع) به شهادتگاه فرستاد. و بعد از مرگ فرزندانش سوگواری نکرد زیرا این مرگ را نزد حسین (ع) ناچیز می‌دانست و از این نگران بود که مبادا اشک و ناله اش موجب ناراحتی امام حسین (ع) شود.

صبر و استقامت آن حضرت در واقعه عاشورا با از دست دادن عزیزترین کسانش باعث شد که به عنوان اسوه صبر ماندگار باقی بماند. و خطبه‌های آتشین ایشان در زمان اسارت موجب افشا و پرده‌برداری از چهره ظالمانه و ننگین حکومت اموی شد.

وفات حضرت زینب (س)

در سال 63 و به نقلى 65 هجرى درگذشت. قبرش ایشان در سوریه است. تعدادی بر این باورند که مدفن ایشان در مصر است. در کتاب‌ «خیرات الحسان‌» آمده است: در مدینه قحطى پیش آمد. حضرت زینب (س)  همراه شوهرش عبدالله بن جعفر به شام کوچ کردند و قطعه‌ زمینى داشتند. حضرت زینب در همان‌جا در سال 65 هجرى درگذشت و در همان مکان دفن شد.

وفات حضرت زینب