ورود کالای بدون ایران کدبه صنعت نفت ممنوع می‌شود

وزیر نفت با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی سامانه الکترونیکی خرید کالا، از صدور شناسنامه و کد ملی برای کالاهای ساخت داخل در صنعت نفت خبر داد و گفت: با راه اندازی کامل این سامانه خرید کالاهای نفتی خارج از این شبکه مجازی ممنوع خواهد شد.

به گزارش مهر، همزمان با ورود به یکصد و سومین سال کشف نفت در ایران، اولین سامانه جامع الکترونیکی خرید کالا به منظور حمایت از سازندگان داخلی و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت راه اندازی می‌شود.

یکی از ویژگی‌های این سامانه الکترونیکی خرید تمامی کالا و تجهیزات بر اساس کد ملی بوده و بر این اساس هم اکنون ثبت نام برخی از کالاهای ساخت داخل برای دریافت کد ملی و ورود به فهرست رسمی وزارت نفت (وندورلیست) آغاز شده است.
 
به موازات آماده سازی سامانه الکترونیکی کالا در سطح وزارت نفت دستورالعمل دیگری مراحل پایانی تدوین را پشت سر می گذارد که به زودی توسط وزیر نفت به تمامی شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت ابلاغ خواهد شد.
 
با ابلاغ این دستورالعمل جدید و راه اندازی سامانه جامع خرید، ورود تمامی کالا و تجهیزات بدون کد شناسایی به طرحهای مختلف نفت و گاز ممنوع خواهد شد.
 
کاهش هزینه تولید، افزایش استانداردهای کالاهای ساخت داخل، حمایت از سازندگان داخلی، مقابله با شرایط تحریم، تمرکز زدایی و خودکفایی از واردات برخی تجهیزات از مهمترین مزیت‌های اجرای این طرح در سطح صنعت نفت است.
 
از سوی دیگر برای اجرای این طرح در بودجه سالجاری بندی پیش بینی شده است که بر این اساس با هدف تسهیل خرید کالا از سامانه الکترونیکی، سازنده کالا و تجهیزات از طریق ترک تشریفات برای تامین کالای مورد نیاز انتخاب شود.
 
کالاهای نفتی صاحب شناسنامه و ایران کدمی‌شوند
 
سید مسعود میرکاظمی امروز دوم بهمن ماه با اشاره به راه اندازی فاز اول سامانه الکترونیکی خرید کالا در صنعت نفت در یک ماه آینده، گفت: همزمان با آغاز کار فعالیت‌های دولت دهم مطالعه، طراحی و راه اندازی سامانه الکترونیکی کالا و تجهیرات در شرکت ملی نفت ایران آغاز شد.
 
وزیر نفت با بیان این که درحال حاضر کد گذاری و طبقه بندی کالا و تجهیزات صنعت نفت مطابق با سیستم کدینگ در سطح شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابع آغاز شده است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا نیمه اول سال آینده بیش از 500 هزار قلم انواع کالاهای پرمصرف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کد ملی کالا-ایران کد- دریافت کنند.
 
وی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای راه اندازی این سامانه الکترونیکی را کاهش واردات و حمایت از سازندگان داخلی عنوان کرد و افزود: مطالعات انجام گرفته نشان می دهد با راه اندازی این سامانه جدید میزان و حجم واردات برخی از کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت بین 20 تا 30 درصد کاهش پیدا کند.
 
این عضو کابینه دولت همچنین از کد گذاری کالاهای نفتی به عنوان تعریف یک زبان مشترک میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالا در صنعت نفت یاد کرد و توضیح داد: با بهره برداری از این سامانه الکترونیکی، تمامی کالاهای ساخت داخل که از قیمت مناسب و کیفیت مطلوبی برخوردارند، بر روی یک شبکه مجازی قرار می گیرند.
 
به گفته وی کاهش ریسک مصرف کنندگان کالاهای ساخت داخل، استاندارد کردن تجهیزات و پشتیبانی از سازندگان داخلی از دیگر مزیت‌های راه اندازی این سامانه در سطح صنعت نفت خواهد بود.
 
میرکاظمی با اعلام اینکه براساس برنامه زمان بندی تا دو سال آینده 100 درصد کالاهای مورد نیاز طرح‌های صنعت نفت بر روی سامانه الکترونیکی کالا قرار خواهند گرفت، تاکید کرد: قطعا با راه اندازی کامل این سامانه، خرید خارج از این شبکه برای شرکت‌های تابع وزارت نفت ممنوع خواهد شد.
 
وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر حدود 70 درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت توسط سازندگان و تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه حدود 90 درصد کالاهای پرمصرف در صنعت نفت بومی سازی خواهد شد.