هفته جهانی ایمنی راه‌ها گرامی باد

ششم تا دوازدهم ماه می مصادف با 16 تا22 اردیبهشت‌ماه به‌عنوان هفته جهانی ایمنی راه نام‌گذاری شده است .

سازمان ملل با تعيين شعار “امنيت راه‌ها اتفاقی نيست” به دنبال افرايش آگاهی در ميان کشورهای جهان است که می‌توان با تصميماتی هرچند ساده امنيت جاده‌ها را افزايش داد.

بنا به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، چهارمین هفته جهانی ایمنی جاده‌ای سازمان ملل سالانه برگزار می‌شود. این سازمان افراد ، دولت‌ها ، سازمان‌های مردم‌نهاد ، شرکت‌ها و سازمان‌های دیگری از سراسر جهان را به‌منظور افزایش آگاهی در مورد ایمنی جاده‌ها و ایجاد تغییراتی که باعث کاهش تعداد تلفات جاده‌ها می‌شود ، گرد هم آورده است. هفته جهانی ایمنی جاده‌ای سازمان ملل فرصتی ارزشمند برای سازمان‌های غیردولتی و سایر سازمان‌های جامعه مدنی و افراد به صحبت و تبادل‌نظر برای ایمنی جاده‌ها است.

هفته ایمنی راه ها

هدف‌گذاری سازمان ملل تا سال 2020 ، کاهش تعداد کشته‌ها و زخمی‌های جهانی را براثر حوادث رانندگی در جاده‌ها به نصف است. “

به همین منظور کمپینی به نام #SlowDown طراحی‌شده است که خواستار اقدام فوری در مورد مدیریت سرعت برای کاهش تلفات و صدمات در ترافیک جاده است.

دهه عمل (رسیدن به اهداف با سرعت و مقیاس بالا) کمپین #SlowDown بر اساس اصول دهه عمل برای ایمنی جاده‌ها 2011 – 2020 فعالیت می‌کند.

در 11 مه 2011 ، ده‌ها کشور در سراسر جهان اولین دهه جهانی اقدام را آغاز کردند. از نیوزلند گرفته تا مکزیک و فدراسیون روسیه گرفته تا آفریقای جنوبی ، دولت‌ها متعهد شدند که اقدامات جدیدی را برای نجات جان در جاده‌های خود انجام دهند. دهه عمل سعی در جلوگیری از تلفات و صدمات ناشی از ترافیک جاده‌ای دارد که توسط کارشناسان پیش‌بینی می‌شود سالانه 1.9 میلیون نفر سالانه جان خود را از دست بدهند.

برنامه جهانی برای دهه عمل گام‌هایی را در جهت بهبود امنیت جاده‌ها و وسایل نقلیه تشریح می‌کند. افزایش خدمات اضطراری؛ و ایجاد مدیریت ایمنی جاده به‌طورکلی. همچنین خواستار افزایش قوانین و اجرای قوانین در مورد سرعت است.

متأسفانه در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۸،  ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفربر اثر تصادفات رانندگی در جان خود را ازدست‌داده و بیش از ۳۰۷ هزار نفر نیز در این سوانح مصدوم شده‌اند(خبرگزاری تسنیم). ایران ازلحاظ تلفات جاده‌ای در جهان در رتبه 189 از بین 190 کشور قرار دارد و همین مسئله نگاه دقیق‌تر مسئولین و جامعه و استفاده از استانداردهای بین‌المللی و فناوری‌های روز در زمینه امنیت جاده‌ها را می‌طلبد.

به‌طور مثال سازمان GS1 که استانداردهای جهانی را حفظ و توسعه می‌دهد، یک نمونه اولیه نرم‌افزار در بستر بلاکچین (blockchain) برای دیجیتالی کردن بازخوانی فعالیت تایرها برای ایمنی بهتر جاده‌ها ایجاد کرده است. این نرم‌افزار در ردیابی چرخه عمر لاستیک‌ها مؤثر است.

road safety