هدفمندی یارانه‌ها نقش ایران‌کد در بازار کشور را استراتژیک می‌کند

رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی گفت: همزمان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها نقش ایران‌کد در اقتصاد کشور افزایش یافته و استراتژیک می‌شود.

حسن رادمرد درگفتگو با خبرنگار ما افزود: هدفمندی یارانه‌ها تاثیراتی در بازار کالاها برجای میگذارد که وزارت بازرگانی در نظر دارد از زیرساخت اطلاعاتی ایران‌کد همزمان با سایر سامانه‌های اطلاعاتی دیگر برای کنترل این تاثیرات استفاده کند.
وی اظهار داشت: یکی از این استفاده‌ها در شفاف شدن نظام پخش کالاها در کشور است که جلوی بسیاری از سوء استفاده ها، دلال بازی‌ها و به ویژه احتکار کالا را می‌گیرد. وزارت بازرگانی چندی پیش با مجوز دادن به شرکت‌های پخش کالا در کشور آنان را ملزم کرد صرفا کالاهای را در کشور پخش کنند که شناسنامه ملی کالا ( ایران‌کد) داشته باشند.  این شناسنامه در مراحل بعدی و در اتصال با سایر حلقه‌های نظارتی باعث شناسایی منشا و مسیر حرکت کالا از کارخانه به مغازه شده و جلوی احتکار و سایر آثار منفی مشابه به می‌گیرد.
وی تصریح کرد: بخش دوم به استفاده از ایران کد در مدیریت واردات باز می‌گردد. همانگونه که اخیرا با امضای موافقتنامه 3 جانبه‌ای تصریح شد،‌ دولت همزمان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها می‌خواهد بر واردات کشور از نظر کیفی و کمی نظارت کند تا علاوه بر ورود کالای کیفی در مصرف ارز کشور نیز صرفه‌جویی شود. لذا ایران‌کد با قابلیت‌های که دارد وارد این ماجرا شده است.
رادمرد گفت: در این راستا واردات کالا توسط تشکل‌های مجوزدار بخش خصوصی و بصورت رده‌های تخصصی صورت می‌‌گیرد و وارد کنندگان باید نسبت به اخذ ایران کد و کاتالوگ الکترونیکی کالا و کد رهگیری اقدام کنند. این امر یک خاصیت دیگر هم دارد و آن جلوگیری از قاچاق کالاست،‌ چون احتمال دارد با اجرای هدفمندی یارانه‌ها حجم کالای قاچاق به کشور افزایش یابد و لذا استفاده از ایران‌کد در مدیریت واردات و قابلیت کد رهگیری می‌تواند کمک موثری به جلوگیری از این آسیب باشد.
وی افزود: لذا اجرای هدفمندی یارانه‌ها به نوعی نقش ایران‌کد را در بازرگانی و مدیریت بازار چه در داخل و چه در امر واردات استراتژیک خواهد کرد و لذا دولت باید سرمایه‌گذاری همه ‌جانبه‌ای را بر روی این سیستم صورت داده و کمبودها و نقایص آن را برطرف کند.