نقاط ضعف سامانه تیتک در ردیابی ، رهگیری و تایید اصالت کالا و معرفی راهکارهای gs1 در مبارزه با قاچاق کالا

کارگاه آموزشی با عنوان آشنایی با برچسب ردیابی و رهگیری و اصالت کالا  و سامانه تی تک با هدف مقابله با عرضه کالاهای وارداتی غیر مجاز و قاچاق توسط معاونت غذا و دارو برگزار شد

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در خصوص  الزامات عمومی، اظهارات و کلیه مندرجات در طرح برچسب اصالت کالا و الزام  الصاق برچسب کنترل اصالت کالا بر روی مواد غذایی و آرایشی بهداشتی وارداتی توضیحاتی ارائه کرد.وی یادآورشد: 

مشاهده برچسب الصاق شده بر روی فرآورده‌های سلامت کافی نیست و برای تشخیص کالاهای اصیل، بایستی اطلاعات بر روی برچسب به روش‌های پیامکی، اینترنتی یا نرم‌افزارهای مختلف تلفن همراه استعلام شود.

مهندس شاکر گفت:  با توجه به  اینکه کسبه و متصدیان در کسب روزی حلال تلاش می کنند دقت نظر در  عرضه کالای سلامت محور سالم و مجاز  اصلی ترین فاکتور در  رسیدن به این مهم می باشد و  عرضه محصولات ایرانی مجاز  به جایی وارداتی امکان کنترل راحتر و کمک به اقتصاد کشور را فراهم می نماید.

در پایان جناب آقای مهندس خوش گفتار در خصوص ترکیبات مضر موجود در کالاهای غیر مجاز و قاچاق  به حاضرین توضیحات کاملی را ارائه نمودند به تمامی عرضه کنندگان و متصدیان فروشگاه پوستر آموزشی در خصوص راههای شناسایی کالای سلامت محور مجاز از تقلبی و قاچاق جهت نصب در محل قابل روئیت مشتریان ارائه گردید.

سامانه تی تک

 

نقاط ضعف سامانه TTAC چیست؟

درحالی که مسئولان سازمان غذا و دارو بارها بر کارآمدی این سامانه تاکید کرده‌ و اعلام کرده‌اند که مردم با استفاده از این سامانه اصالت کالاهای سلامت محور را کنترل کنند بررسی‌ها نشان می‌دهد سامانه اصالت کالای سازمان غذا و دارو از نقاط ضعف جدی برخوردار است، به طور مثال این سامانه در خصوص نحوه تامین و جابه‌جایی، اماکنی که کالا در آنها حضور داشته، چه افرادی مسئولیت تامین و جابه‌جایی کالا را به عهده داشته‌اند و به‌طور کلی اعضای درگیر در زنجیره تامین کالا چه کسانی بوده‌اند، اطلاعاتی در دسترس مصرف کننده قرار نمی‌هد و این سیستم به گونه‌ای در زمینه جلوگیری از جعل و قاچاق کالا موثر عمل نمی‌کند!

به طور کلی، این سیستم کل زنجیره تامین را پشتیبانی نکرده و فقط راهکار استعلام برای مصرف کننده نهایی را ایجاد می‌کند، باید توجه داشت همه مشتریان در نقطه فروش توجهی به استعلام کالای خریداری شده نمی‌کنند و این سامانه در زمینه ردیابی کالا نیز کارآیی مناسب را ندارد و لازم به ذکر است که کل زنجیره تامین باید قابلیت ردیابی را داشته باشد تا بتوان حرکت اقلام را در زنجیره رصد کرد و از ورود کالاهای جعلی و تقلبی به بازار جلوگیری به عمل آورد.

با توجه به بررسی های صورت گرفته، سامانه سازمان غذا و دارو (ttac) هیچ استعلامی از بانک اطلاعاتی مرجع کدهای GS1 شامل شماره تجاری فرآورده و کد GLN نمی‌گیرد و این سازمان با ایجاد یک سامانه اطلاعاتی موازی از مراجع اطلاعاتی مرجع کشور استفاده نمی‌کند که نمی‌توان بدین صورت مطمئن شد که شماره تجاری فرآورده الصاق شده بر روی داروها معتبر بوده و کد جعلی بر روی داروها الصاق نشده باشد.

 

راهکار GS1 برای مبارزه با قاچاق کالا توسط سامانه ردیابی،رهگیری و تایید اصالت کالا

 

مركز ملی شماره‌گذاري كالا و خدمات ايران (GS1 ايران) با توجه به استاندارد‌هاي رديابي GS1، اقدام به طراحی و توسعه سامانه تاييد اصالت کالا و رديابی کالا به صورت سريالی نموده است. در اين سامانه با صدور كد بين‌المللي GS1 براي كليه كالا‌های تامين‌كنندگان و تخصيص كد سريالی به آن، قابليت رديابي كليه محصولات از نقطه توليد تا نقطه مصرف ايجاد می‌شود.

افزايش تقلب، جعل و کپی‌برداری از محصولات، دغدغه‌اي است كه اكثر سازمان ­ها، نهادها و مصرف‌كنندگان با آن روبه‌رو هستند. از يك طرف صاحبان برند كالا به دنبال راهی برای جلوگيري از جعل و اثبات اصالت کالاهای خود هستند و از طرفی ديگر مصرف‌كنندگان اين كالاها به دنبال پيدا كردن و استفاده از كالای با اصالت هستند.

جعل و تقلب در برخی موارد چنان پیشرفته است که شرکت‌های تولیدکننده برای تشخیص اصالت محصول خودشان باید آزمایش‌های گوناگونی را انجام دهند. علیرغم تلا ش‌های بسیاری که براي مبارزه با كالا‌های جعلي و تقلبي صورت گرفته است، همچنان محصولات خطرناکی در بازارها توزیع و مصرف می‌شوند. استفاده از كالا‌های جعلی و تقلبی می‌تواند آسيب‌های بزرگ و حتی جبران ناپذيری به مصرف‌كنندگان نهايی كالا وارد كند. استفاده از استاندارد‌های GS1 راهكاری برای جلوگيری از ورود كالا‌های تقلبی و جعلی به زنجيره تامين و تاييد اصالت كالا‌های توليدكنندگان است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188937525 یا 02188924606 داخلی 230 – 232 – 234  تماس حاصل فرمایید.
آدرس سایت اطلاع رسانی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران : https://nncgs1.ir