مزایای استفاده از بارکد در گمرک

اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را می‌توان زیرسازی راهی برای عبور اقتصاد ایران به ایستگاه تحول دانست. تجهیز کارگاه راه‌سازی و حتی بخشی زیادی از عملیات را دولت در پاییز و زمستان سال 89 به انجام رسانیده و بهار 90 را به جرات می‌توان اجرای مرحله هموارسازی و شکافتن موانع و ایجاد تونل برای نزدیکتر شدن به ایستگاه تحول دانست.

 

یکی از شاهراه‌های الکترونیکی کردن اقتصاد ایران، از معبر گمرکات می‌گذرد و مطمئن‌ترین مرکب برای گذر سالم سریع و پایدار ایران‌کد است. حاصل پیاده سازی ایران‌کد در این حوزه تسخیر ساحل نجات اقتصاد ایران و بلکه مقصد تحول اقتصادی است. شاید برای همین یکی از اولویت‌های جدید گمرک استقرار ایران‌کد در سامانه‌های گمرکی و طرح تحول گمرک ایران است که به گفته مسئولان این نهاد  باید با سرعت بیشتری پیگیری شود. اهمیت این موضوع در حکم انتصاب رییس کل این نهاد نیز پیداست چرا وی در گفتگویی اظهار می‌دارد: در حکم وزیر اقتصاد آمده اولویت‌های کاری من در گمرک ایران در راستای طراحی  و اجرای هر چه سریع‌تر قانون امور گمرکی، برنامه تحول گمرکی به عنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی دولت در زمینه تسهیل تجارت، تحقق گمرک الکترونیکی و ایجاد پنجره واحد تجاری و اصلاح نظام اداری است. دولت پس از اصلاح قیمت‌ها در نظر دارد به سراغ اجرای سایر محورهای طرح تحول اقتصادی برود  که گمرک ایران یکی از آن‌هاست. دولت می‌خواهد گمرک را به تسهیل کننده تجارت کشور تبدیل کند که در عین حال به عنوان دروازه‌بان کشور دقیق هم باشد. لازمه تحقق این هدف اصلاح رویه‌های موجود گمرکی از طریق الکترونیکی کردن آن است.
ایران کد و کارکردها و استقرار این نظام در گمرکات کمک زیادی به یکسان سازی و روان سازی امور گمرکی می‌کند، اعم از صرفه جویی در زمان و محو و حذف دوباره کاری‌ها. اگر چه حوزه تأثیر گذاری استقرار ایران کد در گمرکات بسیار وسیع‌تر از این‌ها است اما حتی همید دو موردی که ذکر شد اگر اتفاق بیفتد، به نوبه خود انقلابی در گمرک و اقتصاد ایران پدید خواهد آورد.
دکتر عباس معمار نژاد رییس کل گمرکات ایران معتقد است: استقرار ایران کد در گمرکات در راستای الکترونیکی کردن گمرکات یکی از اولویت‌های مورد نظر است و باید در تحقق آن تسریع شود. البته قبلاً تلاش‌هایی در این باره صورت گرفته بود اما کافی نبوده است. سامانه‌هایی چون ایران کد که هدف استانداردسازی اطلاعات و تناظر بخشی به نیازهای اطلاعاتی دستگاه‌های مختلف را دنبال می‌کنند نقش اساسی در طرح تحول اقتصادی دارند و یکی از اصول این طرح دولت الکترونیک است. لذا گمرک نیز در استفاده از این سامانه و رفع موانع احتمالی فعال شدن آن تسریع خواهد کرد.
دکتر جمشید پژویان کارشناس مسائل اقتصادی در باره ایران‌کد و شناسنامه دار کردن کالاها گفت : اصولاً هر نوع طبقه بندی و کدگذاری برای کالاها اقدام مفیدی است که موجب استاندارد شدن بیشتر کالاها می‌شود .
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه ایران کد موجب مشخص شدن تفاوت و کیفیت کالاها می‌شود افزود : ایران کد با معرفی معیارهای کیفی و شناسایی کالاها موجب معرفی کیفیت برتر می‌شود اما نباید از این سیستم که در حقیقت یک سیستم اطلاع رسانی است انتظار داشت که مشکلات اقتصادی ایران را حل کند.
وی با اشاره به اینکه باید حل مشکلات اقتصادی ایران مستلزم تحولات زیر بنایی است گفت : ایران‌کد نمی‌تواند 100 درصد جلوی قاچاق کالا بگیرد و یا اینکه صادرات را رونق دهد و …. بلکه این سیستم شناسایی و رهگیری کالاها ،است اما شروعی و پایه‌ای بسیار مناسب به شمار می‌رود.
ضرورت توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی، حضور ایران در مجامع و بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، بهبود وضعیت تجارت داخلی و خارجی و ایجاد آمادگی برای تجارت الکترونیکی، وزارت بازرگانی را بر آن داشت تا اجرای طرح کدینگ ملی کالا را در کشور به طور جدی دنبال کند.
ایجاد زبان مشترک ، سرعت دادن و ایجاد اطمینان در تبادل اطلاعات و دسترسی به آن فراهم آمدن آمار و اطلاعاتی که پیش نیاز فعالیت‌های تصمیم گیری ، برنامه ریزی و سیاست گذاری است، ایجاد سیستم‌های اطلاع رسانی فراگیر در سطح ملی مانند شبکه اطلاع رسانی بازرگانی کشور، جلوگیری از دوباره کاری در طراحی سیستم‌های طبقه بندی از مراحل ابتدایی ، برای سازمان‌ها و مؤسس‌ها تازه تاسیس، انتقال سریع و دقیق اطلاعات مربوط به مراکز تهیه ، تولید ، فروش و بازار کالاها و ارائه آن در محیط وب و تسهیل تجارت الکترونیک، جلوگیری از اتلاف منابع مالی و انسانی که در اثر اشتغال و کارهای یکسان و موازی به وجود می‌آید و نیز کاهش هزینه‌های مبادله، به طور کلی می‌توان گفت کد ملی سبب افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها خواهد شد. با استفاده از این سیستم و طرح سیستم‌های اطلاع رسانی ، اطلاعات یکسان و به روز می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار تمام مدیران و استفاده کنندگان اطلاعات قرار می‌گیرد.