مدیریت واردات در سایه ایران کد میسر می‌شود

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی گفت: مدیریت واردات  که مورد تاکید مقامات ارشد کشور است،در سایه ایران کد میسر می‌شود و این نظام ملی می‌تواند به شفاف سازی پروسه واردات کشور کمک قابل توجهی کند.

حسن رادمرد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ایران کد ظرفیت‌های بسیاری دارد که گروه‌های مختلف اقتصاد کشور از شبکه تولید تا توزیع و خدمات گرفته تا واردکنندگان و صادرکنندگان کالا از آن بهره‌امند می‌شوند، این در حالی است که ایران کد در سال‌های گذشته توانسته جایگاه مطلوبی را در اقتصاد ایران برای خود باز کند و منفعت‌های بسیاری به اقتصاد ملی برساند.
وی افزود: در حال حاضر با هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران ، علاوه بر تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا، مصرف کنندگان نیز از مزایای ایران کد متنفع می‌شوند، به نحوی که آن‌ها با استفاده از خدمات نوین ایران کد مانند دیتا ماتریس می‌توانند هویت واقعی کالایی را که می‌خرند را بشناسند و آگاهانه خرید کنند.در واقع ایران کد چشم تیزبین حقوق مصرف کننده ایرانی می‌شود و این یکی از ظرفیت‌های انتشار اطلاعات تجاری است که تابحال از آن غفلت کرده‌ایم.
رادمرد اظهارداشت: استانداردهای اطلاعاتی، کاتالوگ الکترونیکی کالا، مدیریت هزینه بخش تولید و عرضه کالاها به‌خصوص کالاهای وارداتی و ارتقای بهره‌وری از جمله ظرفیت‌هایی است که ایران‌کد پیش روی فعالان بخش تولید و تجارت کالا قرار داده است.
وی تصریح کرد: شفاف شدن، قانونمند شدن و روان شدن تجارت کالا و اعمال مدیریت بهتر و تخصصی بر واردات و صادرات از جمله مزایای شماره گذاری کالا و خدمات است، این در حالی است که ایران کد در نظر دارد با استفاده از ظرفیت‌های خود، فصل جدیدی را در مدیریت تجارت  و واردات که مورد تاکید شخص مقام معظم رهبری است ،بگشاید.
رادمرد مدیریت واردات را موضوعی دانست که ذهن ارشدترین مقامات کشور و فعالان تجاری و سیاست گذاران را به خود مشغول کرده و هدف از آن جلوگیری از واردات بی رویه ، غیرقانونی  و غیر کیفی است.به گفته وی در این میان هم اکنون گام‌های زیادی برای حل این مشکل برداشته شده است که از جمله آن می‌تواند نصب ایران کد بر روی کالاهای وارداتی دانست.
این مقام مسئول در وزارت بازرگانی اظهار داشت: در حال حاضر، واردات کالا به کشور بدون دریافت ایران کد و ثبت اطلاعات پایه کالا در کاتالوگ الکترونیک امکان‌پذیر نخواهد بود و بدین ترتیب با مشخص شدن کالاهایی که وارد کشور می‌شود به راحتی می‌توان جریان واردات کالا به کشور را مدیریت کرد.