كاتالوگ الكترونيكی ملی، نقش ايران كد در بهتر ديده شدن محصولات

نظام کدینگ ملی یک سیستم جامع است که با شناسایی، کدگذاری و ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی از کاتالوگ های الکترونیکی محصول و زبان مشترکی را در حوزه بازرگانی فراهم می کند که بستر مناسب شناسایی کالاها در زنجیره تامین بوده و جریان اطلاعات در زنجیره تامین را تسهیل می نماید. مهمترین محصول این سیستم شناسایی منحصر بفرد کالا بر اساس داده های اصلی و کاتالوگ کالا است که بر اساس نظام ملی طبقه بندی و کدینگ ایجاد می شود به طوری که مشخصات فنی و داده های اصلی کالا در این كاتالوگ الکترونیکی ذکر می گردد.
هر یک از این کاتالوگ، حاوی اطلاعات اصلی یا مبنا و مشخصات فنی یک نوع محصول است. همچنین کد ملی کالا و کد GS1 کالا در این کاتالوگ ها ثبت می گردد.
اطلاعات مبنا، ابتدایی ترین و مهم ترین اطلاعاتی است که برای معرفی یک کالا لازم است. اين اطلاعات ثابت بوده و تغییر نمی کند. اطلاعات در قالب الگوی وصف و مشخصات فنی دريافت و با بیان آن موجودیت کالا کاملاً شناسایی می شود.
مشخصات فنی یک نوع کالا، فیلدها و پارامترهای معرف خصوصیات و عملکرد فنی کالا بوده و دامنه و حدود ارزش ها و قابلیت های تخصصی یک کالا را ارائه می دهد.
علاوه بر مواد ذکر شده، برای تسهیل فعالیت بازرگانان و بنگاه ها، تناظر کدملی کالا با سیستم¬های کدینگ بین‌المللی مانند HS در کاتالوگ الکترونیکی ذکر می گردد.
باید توجه داشت که استفاده از کاتالوگ الکترونیکی کالا تنها محدود به ایران نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا از کاتالوگ الکترونیکی کالا برای تسهیل تعاملات تجاری استفاده می شود.

كاتالوگ الكترونيكي ملي، نقش ايران كد در بهتر ديده شدن محصولات
صاحبان كالا با معرفي خود و محصوتشان از طريق ايران‌كد در معرض ديد عموم و در مسير ارزيابي و انتخاب سامانه‌هاي تداركاتي مهم و رو به توسعه كشور قرار مي‌گيرند:
•    سامانه تداركات الكترونيك دولت (ستاد)
•    سامانه شبكه خريد كالا در صنعت نفت كشور
در اين راستا هرچه مشخصات فني كالا كامل‌تر باشد بالتبع شانس بيشتري براي انتخاب توسط متقاضيان به وجود مي‌آيد.

نقش ايران كد در منبع يابي
سازمان‌ها و شركت‌ها مي‌توانند با شناخت فضاي عرضه بالادست خود با استفاده از بانك غني اطلاعاتي تامين‌كنندگان كالا در ايران‌كد، هزينه‌هايشان را كاهش و تنوع محصولاتشان را افزايش دهند. چرا كه شناخت بهتر كارخانه‌ها به انتخاب بهتر تامين‌كنندگان منجر خواهد شد و اين امر بر كاهش هزينه‌ها تاثير شگرفي خواهد داشت. استفاده از سرويس‌هاي ايران‌كد در اين مسير كمك مي‌كند تا ديگران را بهتر بشناسيد و خود را بهتر به ديگران معرفي نماييد.

كاهش هزينه‌هاي سازمان با پياده‌سازي نظام‌هاي استاندارد شناسايي
امروزه با رشد IT و امكان تبادل اطلاعات به شكل امن‌تر، مطمئن‌تر و سریع‌تر در دنياي ديجيتال و توسعه انواع نرم‌افزارهاي مالي و مديريتي در اين بستر، سازمان‌ها نيازمند شناسايي و كدينگ هستند. توسعه بهترين روش شناسايي، شناسه دار كردن اقلام سازماني، مواد اوليه و محصولات، ايجاد و نگهداري بانك داده و… همگي اقدامات هزینه‌بر و زمان‌بري بوده و نيازمند تجارب تخصصي هستند. مركز ملي شماره‌گذاری كالا و خدمات با داشتن تجربه‌ای بالغ‌ بر 20 سال، ارائه استانداردهاي شناسايي و كدهاي شناسه ملي و بین‌المللی و دارا بودن بانك داده ملي كه قابل‌دسترس اعضا است اين هزينه را متمركز كرده و كاهش داده است. سازمان‌ها با بهره گيري از مزاياي پياده سازي يك روش استاندارد شناسايي با جلوگيري از تعدد كدهاي متفاوت براي يك كالا و همچنين مديريت منابع تامين سازمان، صرفه‌جويي بزرگي در هزينه‌هاي خود خواهند نمود.

ايران كد و حمايت از كالاي ايراني
يكي از اطلاعات اصلي موجود در كاتالوگ الكترونيكي ايران‌كد “ساخت ايران بودن” يا “وارداتي بودن” اقلام است. با توجه به بهره‌گيري سامانه‌هاي تداركات الكترونيكي كشور همچون سامانه تداركات الكترونيك دولت (ستاد) از سرويس‌هاي ايران‌كد مي‌توان مشخص نمود كه قابليت توليد كدام يك از كالاهاي وارداتي در كشور وجود دارد تا با جلوگيري از واردات اين دست كالاها توليد كننده ايراني را نه با شعار بلكه در عمل حمايت كرد.