عضویت 90 هزار تولید‌کننده و واردکننده در مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات

علیرضا ملکی مدیرعامل مرکز  شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با تاکید بر لزوم دریافت کد کالا و شناسه جهانی (GS1) تأکید کرد و گفت: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با ایجاد یک‌زبان مشترک میان تمامی ذینفعان و فعالان حوزه کسب‌وکار، سهولت، کارآیی، اطمینان، شفافیت و یکپارچگی را در زنجیره‌های تأمین مختلف تضمین می‌کند؛ از سویی دیگر این سازمان با توانمندسازی شرکت‌­ها در امر شناسایی، ثبت، رهگیری و ردیابی کالاها در سراسر زنجیره تأمین، ابزاری قدرتمند برای موفقیت واحدهای کسب‌وکاری در دنیای رقابتی و بدون مرز، مهیا کرده است.

مدیرعامل مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران بیان داشت: هدف و مأموریت‌ اصلی این مرکز توسعه سیستم کد‌گذاری و استفاده از فناوری رمزینه (بارکد) جهت نوین‌سازی و مکانیزه‌ کردن استفاده از استانداردهای بین‌المللی سازمان EAN اروپا که از ابتدای سال 2005 این سازمان به نام سازمان جهانی GS1 تغییر نام داد، بوده است.

وی خاطر نشان کرد: همان‌طور که سازمان ثبت احوال جهت شناسایی و ثبت اطلاعات هویتی اشخاص در ایران برای هر فرد کد ملی صادر می‌کند،   همچنین پلیس مهاجرت نیز به همین منظور جهت ثبت اطلاعات هویتی هر فرد در سطح بین‌الملل کد گذرنامه صادر می‌کند برای شناسایی کالا و خدمات نیز نیاز به یک کد یونیک در یک سازمان یکتا در سطح ملی و بین‌المللی همانند سازمان‌های مذکور  است که  این وظیفه طبق مصوبه هیأت وزیران بر عهده مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران است.

وی تأکیدکرد: یکی از معایب مهم سامانه‌های موازی ایجاد کد جدید داخلی برای اقلامی است که قبلاً کد معتبر دریافت کرده‌اند که برخلاف استانداردهای رهگیری GS1، فرایند صدور کد دارای  ساختار مشخص  و واحدی نبوده و برای هر دسته از کالاها  از یک‌رویه استفاده  می‌کند و تأمین‌کننده مجبور است برای ارتباط با هر سازمان از یک مدل خاص استفاده کند که این به مفهوم تکرار عملیات و ایجاد سیستم‌های اضافی است و هزینه مضاعفی بر زنجیره تأمین و لجستیک تحمیل می‌کند.

* ایجاد زبان مشترک برای تجارت

وی افزود: گستره‌ پروژه‌های در حال انجام توسط این مرکز که همگی با رویکرد اصلی «ایجاد زبان مشترک و تسهیل تجاری» برای بخش‌های مختلف کسب‌وکار در حال توسعه‌اند، نشان‌دهنده ظرفیت بالای این مرکز در پاسخ‌گویی به نیازهای حوزه­‌های مختلف بازرگانی، صنعت و بخش‌های مختلف اقتصادی کشور و نیز توانمندی در ارائه‌ راهکارهای مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: تاکنون 90 هزار تولید‌کننده و واردکننده از سراسر ایران به عضویت این مرکز درآمده‌اند و پایگاه داده‌­ای با اطلاعات بیش از 3.6 میلیون قلم کالا در این مرکز شکل‌گرفته است که علی‌رغم برداشتن الزام اخذ ایران کد در ثبت سفارش، هرروز به تعداد کدهای این بانک اطلاعاتی افزوده می‌شود.

ملکی ادامه داد: به نظر می‌رسد که طراحان این سیستم ، چرخه تبادل کالاها را فقط به رفع محدود نیاز خود دانسته و این امر را مستقل از نظام یکپارچه (از منظر استانداردهای جهانی GS1 ) و مکانیزاسیون لجستیک کشور می‌دانند. انتخاب این رویه به دلیل وجود تناقض‌هایی با استانداردهای فراگیر مورداستفاده در زنجیره‌های تأمین ملی و بین‌المللی موجب شکل‌گیری سیستم‌های مستقل مکانیزه لجستیک بدون سازگاری با استانداردهای جهانی در سطح کشور خواهد شد. بدین منظور این سرمایه‌گذاری پس از مدتی بلااثر خواهد شد.

وی افزود: به‌منظور جلوگیری از اتلاف منابع و دوباره‌کاری، هرگونه راه‌حلی در حوزه کدینگ از طریق این مرکز و تعامل با مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران انجام شود. زیرا این مرکز در طول 24 سال فعالیت خود گام‌های مهمی در این حوزه برداشته، و سرمایه دانشی ارزشمندی در این مرکز انباشته‌شده است.