شهادت نواب صفوی تسلیت

سید مجتبی تهرانی ملقب به نواب صفوی، در سال 1303 شمسی در خانواده ای اصيل و روحانی در خانه اي  محقری در خانی آباد تهران چشم به جهان گشود. پس از فوت پدر سرپرستی سید مجتبی بر عهده دایی‌ او سید محمود نواب صفوی قرار گرفت. نواب نام خانوادگی مادرش بود که خودش آن را انتخاب كرد.

نواب در سن 7 سالگی به دبستان حكیم نظامی رفت و در مدرسه صنعتی آلمانی‌ها ادامه تحصیل داد. وي همزمان در یكی از مساجد تهران دروس دینی را هم فرا گرفت. بعدها وي به استخدام شركت نفت درآمد و پس از مدت كوتاهی به آبادان منتقل شد.

نگاهي به زندگي شهید نواب صفوی

سید مجتبی تهرانی ملقب به نواب صفوی، در سال 1303 شمسی در خانواده ای اصيل و روحانی در خانه اي  محقری در خانی آباد تهران چشم به جهان گشود. پس از فوت پدر سرپرستی سید مجتبی بر عهده دایی‌ او سید محمود نواب صفوی قرار گرفت. نواب نام خانوادگی مادرش بود که خودش آن را انتخاب كرد.

نواب در سن 7 سالگی به دبستان حكیم نظامی رفت و در مدرسه صنعتی آلمانی‌ها ادامه تحصیل داد. وي همزمان در یكی از مساجد تهران دروس دینی را هم فرا گرفت . بعدها وي به استخدام شركت نفت درآمد و پس از مدت كوتاهی به آبادان منتقل شد.

نواب بعد از اقدام ناموفق خود برای کشتن کسروی زندانی شد ولی در پی حمایت مردم پس از یک هفته و با قید کفالت ،آزاد گردید. وي پس از آزادى از زندان به فکر تشکیل جمعيت “فدائیان اسلام” افتاد ، تا به كمك آنها  با فسادی كه  در جامعه فوران ميكرد مبارزه كند. نواب با انتشار اعلامیه اى موجودیت فدائیان اسلام را به رژيم ستمگر پهلوي اعلام نمود.

نواب مطمئن بود كه چه كار بزرگي را آغاز كرده است. همچنين براي رسيدن به هدفش هر گونه از جان گذشتگي و فداکاری لازم است و ممکن است منجر به فدا شدن عده ای از افراد شود، به همين دليل نام گروه را “جمعیت فدائیان اسلام”  نامید. نواب از پیشتازان مبارزات مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی بود. با ظهور احمد کسوری نواب صفوی جهت مبارزه با تفکرات او از نجف به ایران آمد. از جمله فعالیت‏‌های سیاسي اين جمعيت ترور وابستگان استعماری مانند احمد کسروی، عبدالحسین هژیر، علی رزم‏آرا و حسین علاء ميباشد.

نقش موثر جمعيت فداییان اسلام  در  ملی شدن صنعت نفت

ترور رزم آرا در سال 1329 توسط “استاد خلیل” يكي از اعضای فداییان اسلام صورت گرفت. چند روز بعد از اين اتفاق نمایندگان مجلس شورای ملی، ماده واحده­ی ملی شدن صنعت نفت را امضا کردند و این قانون در کمیسیون به تصویب رسید . با گذشت تنها 6 روز از ماجراي ترور “رزم­آرا” مجلس به اتفاق آرا ماده واحده­ی کمیسیون را تصویب کرد و بعداز یک هفته مجلس سنا آن را تصویب نمود و شاه نیز آن را امضا کرد. این سرعت در ملی شدن صنعت نفت را ناشی از اقدامات فداییان اسلام دانست که رعب و وحشت میان دستگاه حکومتی را در پی داشت. برخی از نویسندگان تاریخ معاصر، تلاشهای نواب صفوی و یارانش را در پیروزی جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران موثر دانسته‌اند.

شهادت نواب صفوی

سرانجام نواب صفوی به همراه سه تن از اعضاء جمعیت فداییان اسلام به نام‏های خلیل طهماسبی، مظفر علی ذوالقدر و سیدمحمد واحدی در رژیم پهلوی محکوم و در صبح۲۷ دی ۱۳۳۴ شمسی

تیرباران و به شهادت رسيدند .بدین ترتیب پرونده ده سال فعالیت سیاسی و اجتماعی جمعیت فداییان اسلام بسته شد و جنایت دیگری در پرونده سیاه خاندان پهلوی ثبت گردید.

محل دفن شهید نواب صفوی

پیکر شهید نواب صفوی ابتدا در روستای مسگرآباد (واقع در شرق تهران) تدفین شد اما بعدها با اجازه مرحوم آیت‌الله‌ مرعشی نجفی و با اقامه مجدد نماز میت توسط این مرجع عالیقدر، به قم منتقل و در قبرستان وادی‌السلام این شهر خاکسپاری شد.