شناسه کالا تا یک‌ ماه آینده می‌آید؛ قاچاق می‌رود

ارائه شناسنامه، کد شناسه و رهگیری کالا تکلیفی است که با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳قانون مبارزه با قاچاق کالا در ۲۳ شهریور ۹۵ به وزارت صنعت، معدن و تجارت تکلیف شد.

ارائه شناسنامه، کد شناسه و رهگیری کالا تکلیفی است که با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳قانون مبارزه با قاچاق کالا در ۲۳ شهریور ۹۵ به وزارت صنعت، معدن و تجارت تکلیف شد.

در ماده 3 اين آيين‌نامه زمانبندي اجراي اين طرح براي اقلام كالايي مختلف تعيين شده است. مطابق اين زمانبندي، وزارت صنعت ملزم بوده تا حداكثر ظرف مدت 2‌ماه پس از ابلاغ آيين‌نامه مذكور (تا 23آبان‌ماه امسال) نسبت به ارائه شناسنامه و كد شناسه كالاهاي مشمول اولويت« الف» اقدام كند. اولويت الف شامل دارو(اعم از انساني و حيواني)،

مكمل‌هاي دارويي و غذايي، ملزومات و تجهيزات پزشكي، فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي، مواد خوراكي و آشاميدني، فرآورده‌هاي زيستي (بيولوژيك)، تلفن همراه و ساير تجهيزات ارتباطي با قابليت نصب سيم كارت و دخانيات است. اكنون با گذشت بيش از 3هفته از اين مهلت قانوني، مسئولان وزارت صنعت از فراهم شدن زيرساخت‌هاي اجراي اين طرح، ارائه شناسنامه و كد شناسه كالا به اقلام مشمول اولويت مذكور و الزام وارد‌كنندگان اين كالاها به ارائه كد شناسه براي واردات آن به گمركات كشور حداكثر تا يك‌ماه آينده، خبر مي‌دهند.

  • رد تأخير در اجراي طرح

سرپرست معاونت امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت با رد تأخير در اجراي اين تكليف قانوني در وزارتخانه مذكور به خبرنگار ما اعلام كرد: گرچه يكي دو هفته از اين مهلت در مسير ابلاغ سپري شد اما تكليف قانوني آن بوده كه در فاصله 2‌ماه بعد از ابلاغ اين آيين‌نامه اجرايي، شناسنامه و كد شناسه كالا در گروه كالايي مشمول بند الف به بهره‌برداري برسد و وزارت صنعت نيز كار ارائه شناسنامه و كد شناسه براي كالاهاي اولويت نخست اجراي اين طرح را به پايان رسانده است.

در واقع فرصت دو ماهه مذكور در مورد كالاهاي مشمول بند الف، براي ارائه شناسنامه و كد شناسه كالا و نه كد رهگيري بوده است. به گفته يدالله صادقي، اجرا و بهره‌برداري اين طرح شامل چند مرحله بوده و اكنون نرم افزار كد شناسه توليد، پياده‌سازي‌ و آزمايش شده و براي استفاده از اين سيستم نرم افزاري در حال آموزش دادن چگونگي شناسه دار كردن كالاهاي مشمول اولويت نخست به وارد‌كنندگان هستيم.

به محض پايان كار آموزش و براساس زمانبندي اعلام شده در آيين‌نامه اجرايي مذكور، طي اطلاعيه‌اي به تمام بهره‌برداران و ذينفعان كد شناسه كالا در كالاهاي مشمول اولويت‌ نخست اعلام مي‌كنيم كه از مقطع زماني خاصي تمامي ورود كالاهاي هدف از گمركات منوط به داشتن كد شناسه مي‌شود و بعد از آن نيز كالاهاي توليد داخل ملزم به دريافت كد شناسه خواهند شد.

  • كد رهگيري دخانيات

صادقي با بيان اينكه پس از توليد و آزمايش سيستم نرم افزاري، مرحله بعدي اجراي اين طرح تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي براي آماده‌كردن دستورالعمل‌ها بوده است، افزود: طبق ماده 11آيين‌نامه، بايد دستورالعمل‌ها توسط كارگروه‌هاي تخصصي تدوين شود و بر اين اساس از يك‌ماه پيش كارگروه‌ها را تشكيل داده‌ايم و تدوين دستورالعمل‌ها در اغلب كالاها تمام‌شده و در برخي ديگر مراحل پاياني را طي مي‌كند. اكنون در حال آموزش وارد كنندگان، اپراتورها هستيم و اتمام اين كار به‌زودي و با اطلاع‌رساني عام، عملياتي خواهد شد. به گفته وي در چند قلم كالا مانند دارو، تجهيزات پزشكي، مواد آرايشي و بهداشتي و مواد غذايي كد شناسه و در دخانيات كد رهگيري در حال نصب است.

  • زمان اجرايي شدن كد شناسه و رهگيري كالا

صادقي اعلام كرد: در مرحله نخست اجراي طرح شناسنامه و بلافاصله شناسه كالا و بعد از آنكه امكان استفاده از سيستم شناسه دار كردن كالاها براي وارد‌كنندگان و توليد‌كنندگان داخلي براساس جدول زمانبندي 2تا 6ماهه آيين‌نامه مذكور در اقلام مختلف كالايي فراهم شده است و به محض پايان آموزش مشمولان طي يكي دو هفته آينده، اجراي كد شناسه براي واردات كالا حداكثر تا يك‌ماه آينده اجرايي مي‌شود و واردكنندگان كالاهاي مشمول اولويت الف كالايي ملزم به ارائه كد شناسه به گمركات كشور براي ترخيص كالاهاي خود خواهند شد.

همچنين مشمولان اين گروه كالايي تا يك سال بعد فرصت دارند تا با ارائه كد رهگيري امكان شناسايي كالاهاي قاچاق يا احراز اصالت و هويت كالا در سطح بازار و خرده فروشي را فراهم كنند. وي در مورد ارائه كد شناسه و رهگيري گوشي تلفن همراه افزود: گوشي تلفن همراه نيز ازجمله كالاهاي مشمول اولويت نخست در آيين‌نامه ابلاغي دولت براي ارائه كد شناسه و رهگيري است اما ارائه اين كدها در بخش مخابرات به‌دليل اجراي طرح رجيستري با برخي اشكالات فني مواجه شده كه در حال هماهنگي براي رفع اين اشكالات و نهايي كردن كدها هستيم وكد شناسه و رهگيري تجهيزات ارتباطي نيز امسال با اجراي طرح رجيستري يكجا ارائه خواهد شد.